Dnes, 17:00
Hlavní město Praha rozšíří síť veřejných vysokorychlostních dobíjecích stanic pro elektromobily o dalších 31 bodů a síť pomalých dobíjecích stanic o šest. Nové nabíječky přibudou na pěti místech, zejména v okrajových částech metropole během příštího roku. V současnosti je v Praze zhruba 660 veřejných dobíjecích stanic, a to jak pomalých, tak rychlých. O záměru dnes informovalo vedení města spolu se zástupci Pražské energetiky (PRE) a Škoda Auto, s nimiž má Praha podepsané memorandum o spolupráci.
„Chceme, aby v Praze bylo dobíjení rychlé, srozumitelné a dostupné pro rezidenty i návštěvníky," uvedl primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Zdůraznil, že nová dobíjecí místa nebudou ubírat parkovací místa obyvatelům.
Nová nabíjecí místa vzniknou u Kongresového centra Praha, na Výstavišti, u rozvodny na Šeberově, v ulici K Výtopně na Zbraslavi a u plaveckého areálu na Chodově, kde má vzniknout šest vysokorychlostních a šest pomalých dobíjecích bodů. Cílem bylo vybrat místa u frekventovaných silnic a v místech, kde dosud nabíjecí stanice nejsou. Město zároveň prověřuje dalších 40 lokalit, které by mohly následovat.
Generální ředitel Pražské energetiky Pavel Elis upozornil, že hledání vhodných lokalit v husté městské zástavbě je náročné. „Najít v dnešní zástavbě místo, kde dobíjecí infrastruktura bude spolehlivě plnit svůj účel, bude dostupná z hlavních dopravních tepen a zároveň nebude vadit památkářům, není vůbec jednoduché," uvedl. Memorandum o spolupráci je podle něj naplňováno, i když ne tak rychle, jak by bylo ideální.
Podle předsedy výboru pro energetiku Jana Chabra (TOP 09) se tak Praha připravuje na pokračující nárůst počtu elektromobilů. V Praze je podle něj registrováno přes 22 tisíc čistě elektrických vozidel a tempo registrací dále roste. Podle Chabra za letošní rok přibylo více registrací elektromobilů než za celý loňský rok. A to i přesto, že skončil dotační program.
Také Škoda Auto potvrzuje, že elektromobilita je nyní běžnou součástí městského provozu. Od začátku roku firma v Česku prodala takřka 12.000 elektrických vozů, z nichž více než polovina je podle vedoucího Škoda Auto pro český trh Jiřího Maláčka registrována v Praze a jejím okolí. V příštím roce uvedenou na trh další dva nové modely.
Strategii rozvoje určuje Generel dobíjecí infrastruktury z roku 2022, který počítá s rozvoji pomalých, kombinovaných a vysokorychlostních dobíječek. Podle Chabra město zvažuje aktualizaci generelu, protože vysokorychlostní dobíječky, které dobijí baterii za pár desítek minut, jsou nejkomfortnější. Pomalé dobíjení trvá sedm až devět hodin.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Aktualizováno 8. listopadu, 9:58