Začala stavba trolejí pro linky 131 a 176 na Strahov, hotovo má být za rok

Autoři | Foto Eva Hradilová

V Praze dnes začala elektrifikace autobusových linek 131 z Bořislavky na Hradčanskou a 176 z centra na Strahov. U strahovského autobusového obratiště ji zahájili zástupci města a dopravního podniku. Práce na lince 131 mají podle tendru vyjít na zhruba 264,8 milionu korun bez DPH a na lince 176 mají stát 351,8 milionu korun bez daně. Mají být dokončeny zhruba za rok, stejně jako už zahájená elektrifikace autobusů 137 jedoucích ze zastávky Na Knížecí na Waltrovku.

Praha na obnovu trolejbusové sítě využívá kombinovaná vozidla, která mohou jet i na vlastní baterie. Troleje tak nemusí vést nad celou tratí linky. Město spolu s DPP zatím zavedlo dvě linky, a to na letiště a z Palmovky do Miškovic. Několik dalších připravuje, podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) tím napravuje chybu z minulosti, kdy komunistický režim trolejbusy zrušil ve prospěch naftových autobusů.

Na Strahov již v minulosti trolejbusy jezdily, v budoucnu se na trasu nynější linky 176 vrátí pod číslem 53. Dnes zahájený záměr zahrnuje vybudování trolejí na zhruba osmikilometrové trase od Jiráskova mostu na Strahov. Napájení zajistí stávající tramvajová měnírna Hřebenky, kterou podnik zmodernizuje. Kromě toho vznikne na Strahově také nová společná měnírna pro tramvaje a trolejbusy, která bude sloužit i pro potřeby tramvajové trati z Malovanky, jejíž stavba by měla začít letos nebo příští rok.

Trolejové vedení na současné lince 131 bude v úseku Bořislavka - Zelená, ve zbytku trasy od zastávky Zelená na Hradčanskou a krátký úsek v Evropské ulici budou trolejbusy s číslem 51 projíždět na baterii. Celkem budou mít troleje zhruba osm kilometrů. V terminálu Bořislavka bude k dispozici trolejové vedení sloužící k nabíjení trolejbusů při provozních přestávkách. Napájení trolejí bude zajištěno z nové měnírny Matěj v prostoru mezi ulicemi Na Štáhlavce a Na Míčánce.

DPP připravuje i elektrifikaci další linky, která staví na Strahově, a to autobusů 191 jedoucích z Na Knížecí přes Strahov, Petřiny a Divokou Šárku na letiště. Její příprava je podle technického ředitele DPP pro povrchovou dopravu Jana Šurovského kromě tří již zahájených linek nejdále.

Dále podnik podle ředitele pracuje na přípravě elektrifikace linky 201 z Nádraží Holešovice na Černý Most, linky 225 ze Sídliště Dědina přes Řepy a Stodůlky na Velkou Ohradu či autobusů 142 z Velké Ohrady na Nové Butovice. Praha spolu se Středočeským krajem chystá také trolejbusy jedoucí z metropole do Brandýsa nad Labem, dodal Šurovský.

Podnik koncem března objednal na základě v lednu uzavřené smlouvy dalších 23 bateriových trolejbusů od turecké společnosti Bozankaya. Prvních sedm trolejbusů DPP z této rámcové smlouvy objednal letos v únoru. Zaplatí za ně 312,58 milionu korun bez DPH. Nasadí je právě na linkách 137, 131 a 176. Turecká firma vyhrála tendr na dodávku až 70 nízkopodlažních trolejbusů DPP za 1,099 miliardy korun bez DPH.

Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední linka před loňským obnovením trolejbusů v Praze jezdila na Strahov a provoz ukončila na podzim roku 1972.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky MHD, trolejbusy, dopravní podnik, Praha

Komentáře

Ivan Anděra

Trolejbusy už tam byly.

Dnes, 02:42Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.