Počasí dnes20 °C, zítra24 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Centrální pražské městské části mají výhrady k úpravám systému parkování

Pražské centrální městské části mají výhrady k úpravám systému zón placeného stání, které připravuje vedení hlavního města. Radnicím se nelíbí například to, že podle návrhu by v modrých zónách mohly parkovat vozy zásobování. Praha 3 či Praha 7 kritizují i záměr zrušení krátkodobého návštěvnického parkování v modrých zónách a jeho nahrazení hodinovým kreditem.

Návrh úprav, který magistrát rozeslal městským částem začátkem loňského prosince, zahrnuje například celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, možnost pro rezidenty platit méně za menší oblast povoleného parkování, umožnění měsíčních plateb nebo zvláštní povolení pro zásobování či pečovatele. Ruší také přenosná parkovací oprávnění nebo parkování zdarma pro elektromobily.

Městské části mohly návrh připomínkovat do konce ledna, magistrát nyní jejich podněty vypořádá a následně by o úpravě systému zón měla hlasovat rada hlavního města. Jelikož jde o nařízení, a nikoliv městskou vyhlášku, pro její schválení stačí souhlas radních a není potřeba schválení v zastupitelstvu.

Radnice podle vyjádření svých zástupců poslaly k úpravám velké množství připomínek. Centrálním částem se nelíbí zejména zavedení zvláštního povolení k parkování v modrých zónách pro vozy zásobování, podle radního Prahy 1 pro dopravu Vojtěcha Ryvoly (nez., dříve ANO) to bude komplikovat parkování místních obyvatel. K zásobování mají výhrady i Praha 2 či Praha 3.

POLITICKÁ KORIDA: Má Praha dotovat odtahy špatně zaparkovaných aut? Odpovídají zastupitelé

Pražské městské části dostaly od vedení Prahy k připomínkování novelu nařízení, které řeší poplatky za odtahy a uložení auta na odtahovém parkovišti. Za úplný odtah dosud řidiči platí 1900 korun, cenu zavedenou v roce 2012, novela částku zvedá na...

Praha 2 naopak podporuje návrh zavedení kreditu 120 hodin ročně pro návštěvy, který má nahradit parkování návštěv v modrých zónách s využitím virtuálních parkovacích hodin. To se naopak nelíbí vedeni Prahy 3, podle kterého je stávající způsob zavedený a zásadně parkování nekomplikuje. "Zavedení hodinového kreditu rezidenta vnímáme jako nadbytečný krok, který stávající systém zbytečně komplikuje," stojí v připomínkách radnice. Zachování možnosti parkování pro návštěvy v modrých zónách na jednu hodinu požaduje i Praha 5.

Nová pravidla jako celek kritizuje vedení Prahy 7. „Návrh nových pravidel zón placeného stání bohužel nepřináší žádné zásadní zlepšení současného stavu," uvedl její místostarosta Pavel Zelenka (Praha Sobě). Navržené parkování pro návštěvy podle něj systém uživatelsky výrazně zkomplikuje, protože rezidenti budou muset do systému zadávat registrační značky svých návštěv a hlídat si limit 120 hodin ročně. „Podobně se komplikuje i systém zásobování, který vyžaduje vkládat konkrétní registrační značky zásobujících aut do systému, což v praxi pro provozovny bude obtížně splnitelné, neboť je zásobují různá auta různých dodavatelů," dodal.

S koncem letošního roku přijdou majitelé elektroaut o bezplatné parkování v Praze. Podle hlavního města není zvýhodnění udržitelné, jejich počet totiž stoupá. Elektromobilitu chce ale vedení města podpořit investicemi do nabíjecí infrastruktury,...

Za přínos návrhu Zelenka považuje to, že by si cenu za parkování podle nových pravidel mohly městské části určovat samy, což vítá i Praha 1 či Praha 5. Naopak Praha 3 či Praha 2 to kritizují. „Takové rozhodnutí považujeme za nesystémové, a to i s ohledem na hraniční oblasti jednotlivých městských částí, ve kterých by pak vznikal rozdíl v ceně parkování. Parkovací pravidla by měla být spravedlivá pro všechny," uvedl radní Prahy 2 pro dopravu Tomáš Halva (TOP 09).

Návrh, který magistrát rozeslal, zatím neobsahoval případné úpravy cen, o těch plánuje vedení města ještě jednat. Nyní platí rezidenti za roční parkovací kartu 1200 korun, což například pražští Zelení kritizují jako částku s ohledem na obvyklé ceny záborů veřejného prostoru příliš nízkou.

Zóny placeného stání se v hlavním městě v moderní podobě poprvé zavedly v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně se rozšířily a fungují v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. Na parkovném vybere magistrát ročně kolem půl miliardy korun.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky parkování, platby, městské části, magistrát, Praha, připomínky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Centrální pražské městské části mají výhrady k úpravám systému parkování  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.