Počasí dnes25 °C, zítra26 °C
Pondělí 29. dubna 2024  |  Svátek má Robert
Bez reklam

Praha potřebuje metro bez řidičů nejdřív na lince C. První lidé se v něm svezou za čtyři roky

Pražští radní odsouhlasili přípravu realizace automatizovaného dopravního systému pro linky C i D. Za 86 miliard chce pořídit skoro sedmdesát souprav, nástupištní stěny a servis na dalších 35 let. Zkušební provoz na lince C, která automatizaci potřebuje pro navýšení kapacity, by pak mohl začít v roce 2028.

„Dohromady by tato zakázka měla dosáhnout výše 86 miliard korun. Je to záležitost, která bude konkurovat nákupu stíhaček F35,“ informoval na tiskové konferenci náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

V zakázce kombinují šestnáct vozů pro metro D s padesáti třemi, které budou potřebovat pro linku C. „Sice na metro D, na samostatný provozuschopný úsek pěti stanic, potřebujeme deset souprav, nicméně při předběžných tržních konzultacích, které byly prováděny v letech 2020 a 2022, se zjistilo, že to pro výrobce není tak atraktivní zakázka, abychom dostali zajímavou cenu,“ řekl Hřib.

V ceně je tedy dohromady 69 souprav, nástupištní stěny a k tomu plný servis na dobu 35 let. Investiční náklady jsou zhruba 36 miliard, 50 miliard pak padne na provozní náklady na 35 let.

Automatizaci linky metra C je podle Hřiba nutná. „Teď se jezdí na metru C v intervalech 115 sekund, nicméně linka C byla už před covidem na hraně kapacity. Potřebujeme zkrátit interval, automatizace ho umožní zkrátit na 90 sekund,“ uvedl Hřib.

Dalším důvodem je to, že metro D nebude mít zpočátku svoje depo, to v Písnici se totiž bude stavět na konec jižního úseku. Bude se proto muset využít depo v Kačerově, které využívá i linka C. Návrh nejdřív projde schvalováním na zastupitelstvu, poté na dozorčí radě dopravního podniku a nakonec bude vyhlášen soutěžní dialog představenstvem dopravního podniku.

Vítěze by měli vybrat do konce roku 2025, v letech 2026 a 2027 budou provádět přípravné práce a vyvíjet vozy, vyrábět je budou v letech 2027 a 2028 a do zkušebního provozu na lince C se vozy pak dostanou v letech 2028 a 2029. Poté začne sériová výroba.

„Proto je nezbytné začít proces výběru dodavatele ještě letos v co nejdřívějším termínu, abychom měli smluvně zajištěno, že po dokončení výstavby alespoň nejkratšího provozuschopného úseku metra D budeme mít odpovídající počet automatických vlaků a budeme zde moct zahájit provoz,“ vysvětlil v tiskové zprávě Petr Witowski, generální ředitel dopravního podniku.

Automatizované vlaky využívají nejmodernější drážního zabezpečovacího zařízení s pohyblivým blokem. „To znamená, že plně automatický systém v každém okamžiku ověřuje přesnou polohu všech vlaků v provozu a zejména jejich nejmenší přípustnou vzdálenost, což umožňuje dosažení kratšího špičkového intervalu oproti stávající technologii tzv. pevného bloku kolejových obvodů, kdy do daného obvodu je vpuštěn vlak až ve chvíli, kdy jej opustí předchozí souprava,“ vysvětlila v tiskové zprávě mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Markéta Plešková

Štítky dopravní podnik, metro, automatizace, tendr, nákup, linky, depo

Praha potřebuje metro bez řidičů nejdřív na lince C. První lidé se v něm svezou za čtyři roky  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.