Tunel vedoucí pod pražským vrchem Vítkov byl otevřen 21. prosince 1953. Více než 300 metrů dlouhá spojnice mezi Žižkovem a Karlínem měla v dobách studené války sloužit i jako bezpečnostní kryt.
Žižkovský nebo též Karlínský tunel nebyl ražen vodorovně. Při cestě z Karlína je třeba vystoupat výškový rozdíl skoro 29 metrů, přičemž průměrné stoupání činí nezanedbatelných 8,1 procenta.
Během cesty vykachlíkovaným tubusem míjejí chodci několik plechových dveří. Jedná se o vchod do rozsáhlého podzemního krytu, který měl v případě nouze zajistit podmínky k přežití po dobu až 72 hodin. Byl proto vybaven vlastní zásobárnou vody, ventilací vzduchu, zdrojem elektřiny či prostorami pro uložení mrtvol. Projekt tunelu dokonce počítal s tím, že v případě jaderné války by se obě strany tunelu uzavřely mohutnými vraty, čímž by vznikl prostor schopný nouzově pojmout až 1250 osob.
Letos v lednu byla tato zkratka mezi Žižkovem a Karlínem uzavřena kvůli opravě jižního tunelového portálu při rekonstrukci Tachovského náměstí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.