Pražský magistrát v minulých dnech splatil dluh o objemu 5 miliard korun. Ten byl vydán přesně před deseti lety a tyto vypůjčené prostředky metropole využila například pro vybudování jihozápadní části Městského okruhu a modernizaci vozů metra. Dluh hlavního města je tak nyní nejnižší za posledních 20 let.
„Snižování zadlužení Prahy považuji za klíčové a letošní splacení dluhopisu je krok správným směrem. Podnikli jsme ho navzdory složité době snižujících se příjmů města proto, abychom mohli i v budoucnu financovat významné dopravní investice na území hlavního města,“ říká náměstek primátora pro oblast financí a rozpočtu Pavel Vyhnánek (PRAHA SOBĚ).
Závazek vznikl v roce 2011. Praha s pomocí získaných 5 miliard v minulosti financovala například investice v dopravě, jako je například modernizace a obnova vozového parku metra nebo financování výstavby vnitřního Městského okruhu v úseku propojujícím Strahovský tunel a Barrandovský most.
Praha vypořádala aktuální dluhopis o objemu 5 miliard korun v den splatnosti přesně po deseti letech od samotné realizace ze svého rezervního fondu, který si hlavní město vytváří od roku 2013. Jeho výše na konci roku 2020 dosahovala téměř 8 miliard korun. Fond byl poprvé využit právě nyní pro splacení dluhopisů.
Metropole tímto krokem také ukázala, že informace, které uváděly, že v Praze bezdůvodně leží na účtech miliardy, jsou nepravdivé.
A právě splacením dluhu metropole dosáhla nejnižšího zadlužení za posledních 20 let. Ještě v polovině roku 2011 totiž dosahoval dluh hlavního města 26 miliard korun, ke konci loňského roku pak bylo jeho zadlužení 18,5 miliard korun a nyní tyto závazky činí 13 miliard korun.
Co se týče plánovaných strategických investic v Praze, tak ty významně převyšují dluhový strop, který je definován zákonem a stanovuje tak maximální částku, kterou si Praha do budoucna může půjčit.
Například v oblasti dopravy se jedná o dostavbu severovýchodní části Městského okruhu nebo vybudování nové trasy metra D. Z důvodu, že tyto stavby svým významem překračují hranice lokální dopravy a do velké míry budou sloužit také lidem z ostatních regionů, žádá metropole od státu na těchto záměrech finanční spolupráci.
Pátek, 23. dubna 2021, 18:00
V územním plánu města je kompletně zanesena nová trasa metra D. Díky tomu magistrát může například dokončit nutné směny pozemků a využít okolí budoucích stanic. Změnu územního plánu schválili pražští zastupitelé. Už loni v létě dokončil pražský...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.