Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Zadlužení hlavního města je nejmenší za posledních 20 let

Pražský magistrát v minulých dnech splatil dluh o objemu 5 miliard korun. Ten byl vydán přesně před deseti lety a tyto vypůjčené prostředky metropole využila například pro vybudování jihozápadní části Městského okruhu a modernizaci vozů metra. Dluh hlavního města je tak nyní nejnižší za posledních 20 let.

Snižování zadlužení Prahy považuji za klíčové a letošní splacení dluhopisu je krok správným směrem. Podnikli jsme ho navzdory složité době snižujících se příjmů města proto, abychom mohli i v budoucnu financovat významné dopravní investice na území hlavního města,“ říká náměstek primátora pro oblast financí a rozpočtu Pavel Vyhnánek (PRAHA SOBĚ).

Peníze šly na obnovu metra i výstavbu vnitřního Městského okruhu

Závazek vznikl v roce 2011. Praha s pomocí získaných 5 miliard v minulosti financovala například investice v dopravě, jako je například modernizace a obnova vozového parku metra nebo financování výstavby vnitřního Městského okruhu v úseku propojujícím Strahovský tunel a Barrandovský most. 

Praha vypořádala aktuální dluhopis o objemu 5 miliard korun v den splatnosti přesně po deseti letech od samotné realizace ze svého rezervního fondu, který si hlavní město vytváří od roku 2013. Jeho výše na konci roku 2020 dosahovala téměř 8 miliard korun. Fond byl poprvé využit právě nyní pro splacení dluhopisů.

Metropole tímto krokem také ukázala, že informace, které uváděly, že v Praze bezdůvodně leží na účtech miliardy, jsou nepravdivé.

Nejnižší zadlužení za posledních 20 let

A právě splacením dluhu metropole dosáhla nejnižšího zadlužení za posledních 20 let. Ještě v polovině roku 2011 totiž dosahoval dluh hlavního města 26 miliard korun, ke konci loňského roku pak bylo jeho zadlužení 18,5 miliard korun a nyní tyto závazky činí 13 miliard korun. 

Co se týče plánovaných strategických investic v Praze, tak ty významně převyšují dluhový strop, který je definován zákonem a stanovuje tak maximální částku, kterou si Praha do budoucna může půjčit.

Například v oblasti dopravy se jedná o dostavbu severovýchodní části Městského okruhu nebo vybudování nové trasy metra D. Z důvodu, že tyto stavby svým významem překračují hranice lokální dopravy a do velké míry budou sloužit také lidem z ostatních regionů, žádá metropole od státu na těchto záměrech finanční spolupráci.

Trasa metra D je zanesena v územním plánu. Trať v první fázi spojí Pankrác a Písnici

V územním plánu města je kompletně zanesena nová trasa metra D. Díky tomu magistrát může například dokončit nutné směny pozemků a využít okolí budoucích stanic. Změnu územního plánu schválili pražští zastupitelé. Už loni v létě dokončil pražský...

Ohodnoť článek

Foto Jan Luxík

Štítky Praha, dluh, peníze, finance, hlavní město, metro, Městský okruh, Pražský magistrát, investice, Pavel Vyhnánek, Strahovský tunel, Barrandovský most

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zadlužení hlavního města je nejmenší za posledních 20 let  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.