Nejhorší letecká nehoda na českém území se stala přesně před pětačtyřiceti lety, 30. října 1975 v pražské čtvrti Suchdol. Tehdy nepřežilo náraz jugoslávského dopravního letadla do Sedleckých skal pětasedmdesát československých turistů a čtyři členové posádky. Počet obětí přitom mohl ještě výrazně vzrůst, nebýt rychlého zásahu pražských záchranářů. Tragédii přežilo čtyřicet pasažérů a jedna letuška.
Na palubě stroje patřícího jugoslávské charterové společnosti Inex-Adria Aviopromet bylo 115 československých turistů, kteří se vraceli z dovolené v Jugoslávii. Let z prosluněného černohorského letoviska Tivat probíhal bez komplikací až k Praze, nad níž se za brzkého dopoledne držela hustá podzimní mlha. Přes špatnou viditelnost a s vědomím, že na ruzyňském letišti není momentálně v provozu přesný naváděcí systém, zahájila posádka přistávací manévr.
Necelých devět kilometrů před prahem ranveje stroj DC-9 narazil do vrcholku Sedleckých skal, které u Suchdola vybíhají z údolí Vltavy. Letadlo pravděpodobně zavadilo podvozkem o zídku, pod ostrým úhlem dopadlo na zem a setrvačností urazilo ještě několik set metrů, během nichž se rozpadlo. Letoun dopadl do zahrádkářské kolonie, která v pošmourném říjnovém ránu zela prázdnotou, a nikoliv do nedaleké zástavby rodinných domků. Tragédie tak mohla být daleko horší. Trosky letadla byly rozsety na území dlouhém asi 360 metrů a širokém deset až 30 metrů. Poničeno bylo množství chatek a některé hořely.
Letoun havaroval zhruba v 9:20. Jen pár minut poté dostali pražští záchranáři první telefonické oznámení, ze kterého ale nebyla patrná závažnost případu. Když na místo dorazila první hlídka, naskytl se jí otřesný pohled na rozházené trosky, mezi nimiž se nacházeli těžce zranění a mrtví cestující. Vzhledem k rozsahu katastrofy byla uzavřena silnice z Prahy do Suchdola, po které se k místu nehody začaly sjíždět kolony hasičských i policejních aut a především sanitek.
Asi 20 minut od začátku zásahu byli všichni přeživší na cestě do pražských nemocnic. Právě rychlost záchranných prací zřejmě zabránila dalším ztrátám na životech. Zásah u suchdolské katastrofy se později stal námětem závěrečného dílu televizního seriálu Sanitka.
Pro zjištění příčin havárie zřídil ministr dopravy zvláštní komisi. Její výsledky ale zůstaly utajeny. Průběh vyšetřování tak byl zahalen rouškou tajemství, což vytvářelo ideální živnou půdu pro různé spekulace. Na veřejnosti se tak objevily „zaručené informace“ o špatném technickém stavu letadla či o sklenkách alkoholu, které měly během letu putovat do pilotní kabiny. Nejpravděpodobnější příčinou se ale jeví nedodržení stanovené výšky letu v kombinaci se špatnou viditelností.
V pražském Suchdole se dnes uskutečnila pietní vzpomínka k 45. výročí havárie jugoslávského dopravního letadla na lince Tivat-Praha, při které zahynuly desítky obyvatel Československa. Akce se uskutečnila od 9:21 na křižovatce ulic Na Rybářce a Na Pasece a kvůli současné epidemiologické situaci se konala v komorním duchu.
„Kvůli současné situaci jsme akci neplánovali nijak velkou, uvidíme, kdo přijde. Vystoupím s krátkou řečí, položím květiny a poté promluví duchovní," řekl starosta Suchdola Petr Hejl (STAN) před začátkem pietní akce.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.