pondělí 18. října 2021 Lukáš

Policie pro mě znamená pracovní jistotu, říká zástupce vedoucího Dopravního inspektorátu Lucie Ksandrová

PR článek

Lucie Ksandrová nikdy neměla ambice jít k policii a přesto je dnes na pozici zástupce vedoucího Dopravního inspektorátu. Pro práci u policie se Lucie rozhodla kvůli jistotě a dnes vůbec nepřemýšlí o tom, že by kdy policii měla opustit. „Když jsem přišla o práci kvůli nadbytečnosti, přemýšlela jsem o práci, která mi umožní studovat a kde bych měla jistotu, že o ni nepřijdu,“ říká Lucie, v jejímž příběhu se možná najde spousta čtenářů.

„Nápad, že se dám k policii, vznikl na základě toho, že jsem potřebovala pracovní jistotu“

Lucie Ksandrová pochází z Berounska a je policistkou, přestože jak sama říká, dlouho neměla ambice k policii chodit. „Studovala jsem gymnázium a potom sice Policejní akademii v Praze, kde byl tenkrát ještě civilní bakalářský obor krizové řízení, ale tehdy jsem ještě vůbec nechtěla k policii,“ začíná své povídání Lucka. „Vždycky jsem chtěla pracovat v sociálních službách, přestože před nástupem k policii jsem pracovala jako účetní,“ vysvětluje.

K práci u policie Lucku přivedla do jisté míry touha po pracovní jistotě. „Nápad, že se dám k policii, vznikl na základě toho, že jsem potřebovala pracovní jistotu. Tenkrát jsem přišla o práci kvůli nadbytečnosti, tak jsem přemýšlela o práci, která mi umožní studovat a kde bych měla jistotu, že o ni nepřijdu,“ říká Lucka, která magisterský obor zaměřený na policejní studia dostudovala už při práci u policie.

„Já k policii mířila s jasnou vizí, že jdu na kriminálku“

Lucka, tehdy žijící na okrese Beroun, měla vždy bližší vztah k Příbrami. „Když jsem nastupovala k policii, tak jsem chtěla nastoupit přímo na Příbram, což se splnilo. Já k policii mířila v roce 2010 s jasnou vizí, že jdu na kriminálku a nic jiného pro mě neexistuje. Brala jsem to tak, že všechna ostatní oddělení jsou níž, mám vysokou školu, takže chci pracovat na kriminálce.“

U policie to však chodí tak, že nováčci si nejdřív musejí projít základními útvary, což je obvodní oddělení nebo dopravní policie. „Když mi řekli tohle, řekla jsem si, že to tedy zvládnu, ale musí to být obvodní oddělení, protože z dopravní policie přece nemám šanci dostat se na kriminálku. Nicméně vzhledem k tomu, že na obvodním oddělení tehdy nebylo místo, skončila jsem stejně na dopravce. Byla jsem strašně zklamaná,“ vzpomíná dnes už s úsměvem sympatická dáma.

Zklamání však brzy vystřídalo nadšení pro práci. „Vzhledem k tomu, že jsem studovala Policejní akademii, tak jsem nemusela absolvovat základní odbornou přípravu a nastoupila jsem sem vlastně jako hotová policistka (v současné době i absolvent Policejní akademie musí projít několikaměsíční základní odbornou přípravou). Od té doby už jsem tady zůstala, začalo mě to tady moc bavit a od té doby, co tu jsem, což je teď jedenáctý rok, tak mě nikdy nenapadlo přejít někam jinam. Jsem ráda, že jsem tady a na kriminálku jsem si už ani nevzpomněla.“

Jednou z věcí, které si Lucka na práci na Dopravním inspektorátu v Příbrami chválí, je kolektiv. „Kolektiv tady podle mě byl vždycky fajn. Člověk musí najít oporu ve druhém kolegovi, což mě se vždy povedlo,“ řekne Lucka, na chvíli se odmlčí a podívá se do kávy před sebou. „No, neodešla bych pryč,“ řekne po chvíli rozhodně.

„Dodnes si pamatuji svůj první smrťák“

V roce 2010 Lucka nastoupila na takzvanou skupinu silničního dohledu. „To jsou ti policisté v bílých čepicích, kteří měří rychlost, provádějí běžné kontroly nebo dávají řidičům dýchnout. Tady jsem byla pár let, ale pak jsem dostala možnost zastupovat kolegyni, která odešla na mateřskou dovolenou, na pozici dopravního inženýra.“ Práce dopravního inženýra je převážně kancelářská a poměrně rozsáhlá. Dopravní inženýr hodně komunikuje s městskými úřady a obcemi, například se z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu vyjadřuje k dopravnímu značení, k objízdným trasám, ke stavbě parkovišť nebo pracím na silnici.

Po půlroční zkušenosti na pozici dopravního inženýra Lucka nastoupila na skupinu dopravních nehod. „Na tomto místě je oproti skupině silničního dohledu víc administrativy, což mě osobně bavilo. Je to už odbornější práce, protože každá nehoda se musí důkladně zadokumentovat,“ popisuje Lucie.

Začátky na skupině dopravních nehod nejsou lehké snad pro žádného policistu. „Dodnes si pamatuji svůj první smrťák. Nebyl sice úplně dramatický, šlo o cyklistu, kterého přejel vlak na železničním přejezdu, ale velice špatně jsem nesla smrtelnou nehodu, při které zemřela malá holčička. Okolnosti té nehody byly takové, že jsme zrovna sloužily s kolegyní a byly jsme asi dva kilometry od místa, kde se to stalo, takže jsme na místě byly první. Stalo se to tak, že auto narazilo do paní, která po silnici vedla malou holčičku, kterou auto odrazilo a přimáčklo ke zdi domu. Holčička byla pravděpodobně na místě mrtvá, ale to jsme nevěděli, až do příjezdu záchranky jsme jí poskytovaly první pomoc,“ vzpomíná na silný zážitek Lucie. „Tuto nehody vidím dodnes před sebou, nesla jsem ji hodně špatně, ale člověk se postupem času obrní, protože se soustředí na ty pracovní úkony, které na místě musí provést.“

„Zakreslit jednodušší nehodu může trvat hodinu, ale některé nehody mohou zabrat i osm hodin“

V čem vlastně spočívá práce policistů ze skupiny dopravních nehod? „Když policista přijede na místo, musí zjistit, co se tam stalo, jestli je někdo zraněný, zda řidiči nejsou pod vlivem alkoholu a jestli nehoda splňuje všechny podmínky pro to, aby mohla být na místě vyřízena pokutou. Pokud jsou splněny všechny podmínky toho, že nehodu lze vyřešit pokutou a řidiči s tím souhlasí, pak provedeme fotodokumentaci, ohledání a zaměření místa, náčrtek nehody, na místě sepíšeme protokol, účastníky prolustrujeme, zda náhodou nejsou v pátrání, řidiče seznámíme s protokolem, podepíšou ho, dostanou potvrzení pro pojišťovnu a my následně provádíme už jen další drobné administrativní úkony.“

Složitější situace nastává, když se stane „větší“ dopravní nehoda, u které je například někdo zraněný nebo není jasné, kdo je viníkem. „U takových nehod je pak mnohem víc práce, následují výslechy, šetření v okolí, odběry krve, znalecké posudky a pokud se nehoda dostane do trestního řízení, pak je tam administrativy opravdu hodně.“

Jedním z úkonů, který musejí policisté v rámci dokumentace dopravní nehody zrealizovat, je plánek místa dopravní nehody v softwarovém prostředí. „Zakreslit jednodušší nehodu může trvat hodinu, ale některé nehody mohou zabrat i osm hodin. Překreslování plánku nehody z náčrtku do počítače však ještě musí předcházet naměření přímo na místě takzvaným kolečkem, které nemusí být úplně přesné,“ popisuje problémy, které mohou nastat u evidování nehod, zástupce ředitele Územní odboru Příbram Ondřej Smotlacha.


Snímek místa dopravní nehody vyfocený dronem.

Na řadu tedy přichází moderní technologie. „Policistů ze skupiny dopravních nehod je málo, a tak se jim snažíme ulehčit práci, což má za úkol dron GNSS RTK stanice. Osmihodinové překreslování plánků jsme se rozhodli nahradit snímkem místa pořízeným z dronu. Místo nehody z asi třicetimetrové výšky během pár minut zadokumentujeme dronem a změříme GNSS RTK stanicí. Za využití fotogrammetrie a specializovaného software je následně v krátké době vytvořen přesný snímek místa v měřítku,“ popisuje Ondřej Smotlacha. Hodiny trvající překreslování plánků tedy nahrazuje přesná fotografie místa, která je v počítači za pár vteřin.

Jeden z dronů, které má policie k dispozici, disponuje i termokamerou. „Takový dron nepoužíváme jen u dopravních nehod, ale můžeme ho využívat například při požárech nebo při pátrání po osobách,“ doplňuje Smotlacha. Snímek z dronu navíc policistům může nabídnout dokumentaci stop, které na místě z různých důvodů nebyly vidět nebo zůstaly při pohledu ze země přehlédnuté.

„Určitě chci u policie zůstat“

V červnu 2018 Lucie Ksandrová nastoupila na svou současnou pozici zástupce vedoucího Dopravního inspektorátu. „Tehdy se mi na skupině dopravních nehod opravdu líbilo, nakonec jsem se ale nechala přesvědčit a myslím si, že mám s kolegy dobré vztahy a že nejsem někdo, kdo by neměl dostatek zkušenosti s policejní prací,“ říká Lucie.

Policie hledá do svých řad kolegy starší 18 let s maturitním vysvědčením a čistým trestním rejstříkem. Zájemce o kariéru u policie musí projít klasickým přijímacím řízením a základní odbornou přípravou. „Práce u policie je zkrátka jistota vhodná pro ženy i muže a je jedno, jestli někdo chce pracovat u dopravních nehod nebo na jiných místech. Je to vhodné i pro starší lidi, kteří hledají jistotu stabilního zaměstnání, což jim policie dokáže dát,“ říká Lucka.

„Určitě chci u policie zůstat, chci zůstat u dopravní policie a ideálně i u dopravní policie na Příbrami. Pro mě je to jistota, práce mě baví a u policie si každý najde něco, co by ho mohlo zajímat a bavit,“ uzavírá Lucie Ksandrová.

Hodnocení článku je 82 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Honza Faltus

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Štítky policie, rozhovor, doprava, nábor, Příbram

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.