Na Vinohradech vzniklo v rámci společného projektu letos již 47 nových stožárů veřejného osvětlení. Z nich je třináct tzv. EV ready. To znamená, že je stačí osadit nabíjecím zařízením a Pražané si budou moct nabíjet elektromobily přímo z těchto stožárů veřejného osvětlení.
Hlavní výhodou tohoto projektu je podle radního hl. m. Prahy Jana Chabra možnost masového pokrytí v relativně krátkém čase. „Pilotní projekt zahrnuje třináct EV ready lamp, které vznikly v řádu půl roku. To v Praze není úplně obvyklé, vzhledem k tomu, že se jedná o stavební činnost,“ uvedl radní s tím, že za šest let by mělo v hlavním městě vzniknout tři až šest tisíc podobných nabíjecích míst.
Tuto síť veřejného osvětlení staví Technologie hlavního města Prahy (THMP) spolu s Pražskou energetikou. „Kdyby THMP tuto síť během zmíněných šesti let stavěla bez synergie s Pražskou energetikou, náklady by se vyšplhaly až na 1,3 miliardy korun. Tímto řešením dojde k výrazné úspoře, konkrétně až o 500 milionů,“ uvedl předseda představenstva THMP Tomáš Jílek. Nákladná část rozšíření nabíjecích míst se totiž nenachází jen na stožáru, ale především pod povrchem. Další výhodou je minimum doby, za kterou stavbu provozujeme.
V nákladech za 800 milionů je kromě výdajů na pořízení nabíječek zahrnuta i kompletní modernizace dotčeného veřejného osvětlení, výměna kabelové sítě nebo obnova komunikace. „Kromě toho, že jsou nové stožáry připraveny pro elektromobilitu, dochází u nich i k výměně sodíkových svítidel za ledková. Ta jsou moderní a mají nižší spotřebu. V dotčených ulicích tak budeme umět například snižovat intenzitu osvětlení v závislosti na vnějších podmínkách nebo v méně exponovaných časech,“ vysvětlil radní Jan Chabr.
V Praze by podle Tomáše Jílka mělo v příštím roce vziknout až 350 nových stožárů veřejného osvětlení, které by zároveň sloužily k dobíjení elektromobilů. „V dalších letech bude jejich množství růst tak, abychom celkový plán naplnili. Vycházíme i z počtu předpokládaných elektromobilů dle Národního akčního plánu. Lokality koordinujeme i s dalšími městskými subjekty. Je pro nás důležité, aby EV ready lampy byly na místech, která dávají smysl,“ uzavírá Tomáš Jílek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.