Sobotního požehnání obnoveného mariánského sloupu na Staroměstském náměstí se neobešlo bez odporu. Drbna vyzpovídala tři protestující. Ženu, která redakci nesdělila své jméno (X), paní Ludmilu (L) a pana Rudolfa (R).
Proč je pomník „sloup hanby"?
X: Podívejte se tady na ty kříže. Tento sloup tu stál od roku 1650. Devětadvacet let předtím tu bylo strašným způsobem popraveno 27 českých pánů. Byli mučeni. Proto je to sloup hanby.
Je to součástí historie. Neměl by být součástí historie právě i sloup?
X: Ten byl národem stržen v roce 1918. U výročí bitvy na Bílé hoře. Stavové ale celý rok žádali o jeho stržení. Od roku 1917.
Takže strhnutí sloupu nebyl akt pobouřeného davu na konci války?
X: Ne, nebyl, přečtěte si dějiny. Rok to připravovali. A teď si klerofašistická Společnost pro mariánský sloup řekla, že tu ten sloup postaví znovu. Zřejmě z nějakých nábožensko-politicko-okultistických důvodů. A tento sloup znovu připomíná období, kdy jsme byli naprosto utlačení a téměř zlikvidovani jako národ.
A nemají se i taková období připomínat? K čemu byste sloup přirovnal?
X: Můžeme to například srovnat se sochou Stalina, která byla svržena po revoluci (monument Stalina byl svržen v roce 1962, pozn. red.)
Podle vás je tedy obnovení tohoto sloupu stejné, jako kdyby byl na Letné opět vztyčen Stalinův pomník?
X: Rozhodně ano. Protože tento sloup znázorňuje katolickou habsburskou totalitu, po postavení nastalo období temna pro celý náš národ. A pak byl sloup stržen jako spontánní gesto svobody národa. A teď se tento symbol totality znovu postavil. Představte si, kdybychom znovu postavili Stalina.
A nedá se považovat doba po svržení sloupu také za temnou? Vzestup nacismu, totalita, před chvílí o tom hovořil kardinál Duka (arcibiskup ve svém projevu mimo jiné zmiňoval, jak probíhalo dvacáté století po svržení sloupu, o protektorátu a o totalitě, pozn. red.)
X: Neslyšela jsem kardinála Duku a vůbec mě nezajímá, co říká, protože lže, jako když tiskne. My teď říkáme: „Lžeš jako Duka.“
L: Tam je problém ten, že když se podíváte na Evropu jako takovou, tak stejné sloupy postavili všude, kudy šel Hitler. Jsou to cesty, to je o opanování území. Oni tím demonstrují zabrání území. Tady je totiž Praha 1- Pozemek číslo 1. A v Bibli je text: „Jak chceš dobýt silákův dům? Tím, že ho svážeš.“ A takhle to vypadá.
Co znamená dobytí?
L: To je značka, označkování území
R: To si pes označkovává svoje rohy. Značkuje si území. Oni si také značkují území.
Kdo je ten pes, koho znázorňuje?
L: Ti, kdo chtějí zabrat to území, to už je jedno, jak se jmenují.
Ale kdo to je?
L: Katolíci.
R: Já vám to řeknu narovinu, napřímo. Ďábel. Ďábel zabírá území.
Ďábel?
R: Nevěříte na ďábla? No tak to se potom nemůžeme o těchto věcech bavit, když nevěříte na ďábla.
To jsem neřekl.
R: Věříte na Ježíše? Věříte, že existoval?
Ano. Takže podle vás tedy ďábel shromažďuje území. A jak? Skrze svoje nohsledy?
R: Ano, ale to jsou řeči o ničem, tady jde o jinou věc. Tady jde o modloslužbu, která nemá v církvi co dělat. Katolická církev tvrdí, že je představitelkou Krista. Ale jak může být představitelkou Krista, když Bůh řekl, že modlářství je ohavnost, že je to to nejhorší, co může být. Proto Bůh dopustil spoustu věcí, kvůli modlářství. Kvůli jednomu je prokvašený celý kyblík.
Sloup tedy chápete jako modlu.
R, L: Ano.
Takže i obrazy a sochy svatých považujete za modly?
R, L: Ano.
R: Je to modlářství, Bůh přece řekl: „Nezobrazíš si podobu.“
L: Buď mám Boha a jeho syna, anebo mám sloupy a modly. Tady je problém ten, že Marii se to určitě nelíbí, protože ona byla pokorná žena a rozjímala ve svém srdci.
R: Víte, o čem je Bible?
O čem?
R: Nejdůležitější verš, Ježíš řekl: „Já jsem ta cesta, pravda i život a nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.“ Tak proč? Proč tam není Ježíš na tom sloupu?
Protože ho tam před tři sta lety nepostavili. Pokud byl sloup postaven se sochou Ježíše, snaha o obnovení by mohla být totožná, nemyslíte? Nehledě na to, kdo by na něm byl.
R: To je o něčem jiném, tady nějaký papež svatořečil Marii a od té doby se tu začal rozšiřovat její kult.
Sobota, 15. srpna 2020, 20:00
V sobotu po dvanácté hodině pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka požehnal na Staroměstském náměstí mariánský sloup. Památník, který byl před sto dva lety svržen, se v podobě repliky vrátil na své původní místo. Ceremonie se neobešla bez odpůrců,...
Proč by jí ale podle katolické víry jako Matku Boží nemohli svatořečit?
L: Klidně, ale ona to nepotřebuje.
R: Proč by jí měli svatořečit? Proč by jí měli vyvyšovat nad Ježíše?
L: Proč Ježíše nikdo nezmínil, proč dneska kázali jen o Marii?
Protože je to mariánský sloup a protože je dnes svátek Nanebevzetí Panny Marie. Stejně tak, jako jsou různé kostely zasvěceny různým svatým, tak i přece tento sloup může být darován Panně Marii, ne?
R: To už je modlářství.
Jak by to podle vás mělo být správně?
R: Přečtěte si Bibli.
Ale o Bibli se přeci nebavíme. Jak byste si to tedy představovali bez toho, co označujete za modlářství?
R: Mělo by se hlásat čisté evangelium, tak jako to dělal Jan Hus.
L: A žít pravdu.
R: A přitom se tu dalo tolik peněz za tadytu parádu.
L: Proč to radši nedali na dobročinné účely?
Sloup byl přece financován z darů. A dárci si přece mohou vybrat, na co přispějí.
R: Bylo to z darů, ale protože lidi obelhali. Celé dějiny katolické církve jsou o obelhávání lidí.
L: Z církve se stal kult, i když to původně měla být služba lidem.
Na jednu stranu říkáte, že křesťané sem nepřinesli nic dobrého a na druhou stranu říkáte, že jsou velký přínos.
L: To ale mluvíme každý o něčem jiném. Vy se bavíte o katolících, já mluvím o křesťanech. Mluvím o lidech, kteří žijí jako Kristus.
Tak si asi musíme napřed ujasnit, kdo je tedy podle vás křesťan.
L: Ten, který žije v Kristu. Ten, který se chová jako Ježíš. Když vidí, že je někde potřeba, tak zasahuje a promlouvá k druhým lidem skrze modlitbu. A odpouští. A to je základ. Je to o kvalitě srdce. Člověk má mít na prvním místě Boha, to je láska. A bližního svého přednějšího než sebe.
Kdo je podle vás na tom sloupu?
L: Já si teď nevzpomenu na její jméno. Na internetu to určitě najdete.
R: Aštarta, Artemis.
Tak proč je potřeba se vymezovat, když to ani není Marie?
R: Protože se z toho stává okultní místo.
L: My proti Marii nic nemáme, máme ji rádi jako maminku Ježíše.
R: Podívejte se, jak vysoko je ta socha. A jak vysoko je v chrámu (v Týnském chrámu, pozn. red.) Ježíš. Je to vyvyšování modly, nic jiného to není.
L: Pro třísky se nevidí les. Lidé se budou obracet k Marii a nebudou hledat Krista.
Pokud pomineme, že to podle vás není Marie, ale Artemis. Nemůže být sloup určitým způsobem lidí, jak vyjádřit náklonnost k postavě, která podle jejich víry dala život Kristu?
L, R: Ne.
L: Ten sloup tu stojí proto, že se pár lidí rozhodlo, že poděkuje. Ale za co? Že jsme vyhráli nad Švédy? Byla to pravda? Nebyla.
Sloup byl vystaven jako poděkování, že Praha nepodlehla Švédům, že jí nevydrancovali. Ne proto, že vyhráli.
L: A proč jí nevydrancovali? Je to tom, že ti, kteří ctí Krista, tak automaticky ctí Marii. Ale pro lidi je důležité, aby si uvědomili, že jsou jedineční, spravedliví, že mají mít úctu jeden k druhému a že mají ctít sami sebe. Protože když člověk nemá rád sám sebe, tak potom dělá hrozné věci. Ježíš byl schopný se za všechny obětovat, protože se modlil ke svému Otci v Getsemanech (místo, kde se Ježíš modlil se svými apoštoly v tu noc, kdy byl zatčen a následně ukřižován, pozn. red.). A Marie tam u něj nebyla.
Ale pak přeci stála pod křížem.
L: A proč?
No asi proto, že jí křižovali syna. Ale pořád utíkáme od sloupu.
L: No jo, ale když je to modla, tak co s tím? Stálo to příšerné peníze.
R: A odvádí to lidi od Ježíše.
L: Podívejte se, kolik tu bylo lidí.
Hodně, a není právě z toho poznat, pro kolik lidí je sloup důležitý?
L: Byli uvedeni v omyl.
Kým byli uvedeni omyl?
R: Otcem lži.
Ale to nic neznamená, to se nedá uchopit.
L: Svýma církevníma vedoucíma. Když vás budu ctít, tak vám budu přát to, co sobě. A proto tu protestujeme. Je to nespravedlivé vůči těm lidem, jsou ovlivnění a neznají pravdu. Udělejte si průzkum, kolik z nich skutečně čte Bibli. Ježíš říká, že když se chceme dopídit pravdy, tak máme proměňovat svou mysl. A je jedno, do jakého režimu jsme se narodili a čím vším jsme prošli. On nás oslovil, on nás vysvobodil a já to přeji vám i všem lidem, kteří tu stojí. Bezvýhradně. Boj není o tom, abych jim přála něco špatného. Oni byli uvedeni v omyl, hledají modloslužbu. Přeji jim, aby nalezli cestu zpátky k Ježíši.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
ta paní je zřejmě členkou nějaké sekty a má vymytý mozek , hlásá bludy