Dnes, 19:00
Obyvatelé Prahy se mají připravit na krizové situace, které mohou v metropoli nastat, jako jsou blackouty, povodně nebo násilný útok se zbraní, a naučit se, jak v těchto událostech postupovat. Hlavní město proto dnes spustilo informační kampaň s názvem Buď připraven, nebuď překvapen!, která lidem poskytne praktické návody a rady ke zvládnutí takových situací. Plakáty a další materiály kampaně budou lidé moci vidět ve veřejné dopravě, na venkovních reklamních plochách či na webu.
Kampaň nabídne obyvatelům i návštěvníkům Prahy přehledný soubor informací, které jim mají pomoci připravit se na různé mimořádné události. Mezi klíčové okruhy patří například postupy chování při obecné krizové situaci, zvládání blackoutů a kolapsu klíčových služeb, bezpečné reakce na podezřelé chování, poskytování první pomoci při bezvědomí nebo kolapsu, příprava evakuačního zavazadla a zásob na 72 hodin a také postupy při povodních či násilném útoku se zbraní.
„Nejdůležitější je to, aby lidé věděli, že se něco může stát, a aby byli schopni v okamžiku, kdy se to stane, jednat racionálně a nepropadali panice," řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Podle primátora má kampaň navazovat na příručku 72 hodin, kterou vydalo ministerstvo vnitra, a doplňovat ji o pražská specifika. „Praha má metro, vysokou koncentraci lidí, velký počet zahraničních návštěvníků a další faktory, které ji odlišují od zbytku republiky," uvedl Svoboda. Proto je podle něj potřeba kampaně lokalizovat.
Materiály kampaně budou k dispozici na několika místech. Lidé je uvidí ve veřejné dopravě, na venkovních reklamních plochách a sociálních sítích či na webu. Kromě toho budou k dispozici tištěné letáky na veřejných místech a přiložené k dopisům městských firem, například PRE nebo Pražské plynárenské, aby měli obyvatelé i návštěvníci metropole snadný přístup k praktickým radám a návodům. Součástí kampaně je také podcast Nebuď překvapen, který je dostupný na všech hlavních podcastových platformách.
Podle ředitele Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy Luďka Prudila se v prvních chvílích krizové situace záchranné složky soustředí hlavně na ty, kdo pomoc potřebují nejvíce. Ostatní lidé by proto měli vědět jak reagovat, než k nim dorazí odborná pomoc. Připravení a informovaní obyvatelé usnadňují práci záchranářům a umožňují jim zaměřit síly tam, kde je pomoc nejvíce potřeba.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám