Počasí dnes25 °C, zítra26 °C
Pondělí 29. dubna 2024  |  Svátek má Robert
Bez reklam

Lanovku z Podbaby do Bohnic stavět nebudou. Důvodem je negativní vliv na krajinu

, aktualizováno 20. února 2024, 13:38

Úředníci odboru ochrany prostředí pražského magistrátu zamítli v řízení EIA posuzujícího vliv stavby na životní prostředí záměr výstavby lanovky z Podbaby přes Troju do Bohnic. Důvodem je její nepřijatelný vliv na krajinný ráz Trojské kotliny a ekologické funkce krajiny. Lanovka by způsobila nezanedbatelné a nevratné změny, vyplývá z dokumentu zveřejněného v systému EIA. Kladné stanovisko EIA je pro výstavbu nezbytné.

Posuzovaný záměr však vzhledem k umístění do území se zásadními (podle významu) a jedinečnými (podle cennosti) znaky a hodnotami krajinného rázu a dále s ohledem na zjištění, že záměr představuje významný zásah do znaků a hodnot krajinného rázu Trojské kotliny a nezanedbatelnou změnu a snížení krajinného rázu Trojské kotliny, vyvolává nepřijatelný vliv na krajinu a její ekologické funkce a kulturní dědictví (aspekty vlivu na krajinu a její ekologické funkce a vlivu na kulturní dědictví tak představují ve spojení s posuzovaným záměrem limitující faktory ve vztahu k ochraně životního prostředí). Záměr je proto z hlediska vlivů na krajinu a její ekologické funkce a vlivů na kulturní dědictví nepřijatelný," píše se v posudku. 

„Pylony včetně lanové dráhy s gondolami představují technické prvky, které se vymykají z harmonického měřítka a harmonických vztahů vkrajině, a to především v úseku mezi stanicemi Troja a Bohnice. Vedení trasy v blízkosti Sklenářky přináší velmi nepříznivý vliv na estetické hodnoty krajiny," umiňuje také dokument.

Naopak z hlediska ochrany životního prostředí je projekt podle dokumentu přijatelný, lanovka by totiž jen minimálně ovlivnila ovzduší, klima, půdu, vodu, přírodní zdroje či hmotný majetek. Přijatelně by ovlivnila i život obyvatel. Problémem je ale podle úředníků umístění lanovky a její dráhy. Ovlivnila by totiž zásadní a jedinečné znaky Trojské kotliny a hodnoty jejího krajinného rázu. Hodnotu území by podle dokumentu projekt snížil a způsobil nezanedbatelné a nevratné změny. „Záměr je proto z hlediska vlivů na krajinu a její ekologické funkce a vlivů na kulturní dědictví nepřijatelný," píše se v materiálu.

Praze 6 se projekt lanovky z Podbaby do Bohnic nelíbí, neřeší parkování

Vedení radnice Prahy 6 nesouhlasí s navrhovanou podobou plánované lanovky z Podbaby přes Troju do Bohnic na svém území. Městské části vadí to, že projekt neřeší parkování a pěší cesty a propojení na MHD v Podbabě. Se samotným nápadem na výstavbu...

Proti stavbě lanovky se v minulosti postavili někteří obyvatelé a občanské spolky. Terčem kritiky se stala rovněž pro některé politiky, kteří projekt označili za nesmysl a vyhazování peněz. Pražský radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) loni v září na zasedání zastupitelů dokonce řekl, že na takovou "kravinu" peníze z městského rozpočtu rozhodně nedá.

Město plánuje kromě lanovky vytvořit také projekt tramvajové trati. Z Podbaby do Troje povede po novém mostě, který bude vybudován přes Vltavu ve špičce Císařského ostrova. Následně tramvaje pojedou tunelem nahoru do Bohnic. Náklady jsou předpokládané ve výši 6,5 miliardy korun a stavba by mohla začít v roce 2030 a trvat čtyři roky.

Lanovka měla zajistit chybějící přímé propojení mezi Prahou 6 a 8 do doby, než vznikne plánovaná tramvajová trať s novým mostem v Troji. Na více než dvoukilometrové dráze měly být stanice Podbaba, Troja a Bohnice. Lanovka by za hodinu přepravila až 2300 lidí. Odhad nákladů na výstavbu byl podle dřívějších informací dvě miliardy korun.

„Propojení Prahy 8 a Prahy 6 veřejnou dopravou je pro nás velmi důležité, proto není možné dále vyčkávat, a naopak je nutné urychlit projekt tramvajového spojení, které ostatně od začátku podporujeme a lanovka jej nikdy neměla ohrozit. Praha 8 dlouhodobě a intenzivně řeší s dopravním podnikem budoucí podobu tramvajové tratě okolo Bohnic. Hlavní město Praha teď musí urychlit přípravu tunelu a mostu z Bohnic do Podbaby," uvedl na Facebooku Martin Jedlička (TOP 09), předseda komise pro dopravu Prahy 8.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto William Matthews Associates + Boele Architects a Expedition Engineering

Štítky lanovka, Bohnice, Troja, Podbaba, zamítnutí, ekologie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Lanovku z Podbaby do Bohnic stavět nebudou. Důvodem je negativní vliv na krajinu  |  Společnost  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.