Počasí dnes2 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Ondřej Hájek: Podíl rodinných domů s fotovoltaikou v Česku nedosahuje ani 10 procent

PR článek

Solární boom, který všechny subjekty na trhu v loňském roce zaznamenaly a který byl spuštěný energetickou krizí a stoupajícími cenami energií, vůbec neodpovídal dosavadnímu vývoji trhu a byl dopředu jen velmi těžko predikovatelný. Vždyť v celém Česku bylo podle dostupných dat evidováno více než 100 000 žádostí o připojení obnovitelných zdrojů energie (OZE). Podle Ondřeje Hájka, vedoucího zákaznických řešení pro domácnosti společnosti E.ON Energie, se nyní situace vrací do normálu.

Těžko očekávatelný skokový nárůst s sebou přinesl řadu obtíží a dodavatelé řešení při něm naráželi na řadu překážek. Zákazníci si na svou fotovoltaiku loni počkali mnohem déle než kdykoli předtím. Prodlužovaly se termíny pro instalace i vyřizování dotací, ze strany distributorů se zase posunovaly termíny připojení do sítě. Aktuálně se situace vrací k normálu. „Trh se vrátil zpět do zdravých kolejí, ale v Česku máme stále výrazný potenciál pro instalace fotovoltaických řešení pro domácnosti,“ říká Ondřej Hájek, vedoucí zákaznických řešení pro domácnosti společnosti E.ON Energie.

Léto je v plném proudu. Liší se zájem o fotovoltaiky v tomhle období a ve zbytku roku?
V letních měsících registrujeme standardně vysoké množství poptávek po fotovoltaických elektrárnách a službě Virtuální baterie, která je spojená s instalací naší fotovoltaické elektrárny. Dá se ale říci, že poptávka po dodávce řešení od naší společnosti je velmi stabilní již několik posledních let a stabilně stoupá. Snad s výjimkou loňského roku, kdy byl nárůst enormní.

V loňském roce si museli zájemci kvůli velké poptávce počkat i rok. Co to způsobilo?
Velké zdržení termínů instalací v minulém roce byl způsoben řadou faktorů. V první řadě způsobily takový zájem bezprecedentní nárůsty cen elektřiny na světových trzích a tím i výrazné zdražování elektřiny pro koncové zákazníky. To vedlo domácnosti k optimalizaci spotřeby např. i skrze investic do solárních řešení. Na tento enormní nárůst poptávky nebyl připraven trh jako celek. Nebylo zde dostatek techniků, v celé Evropě se navíc zastavil logistický řetězec dodávek hardwaru, tedy panelů, střídačů, baterií a tak dále. V neposlední řadě nemohly být na tento nápor připraveny ani úřady zpracovávající dotace a také distribuční společnosti odpovídající za vyřizování žádostí o připojení a také samotné připojování do DS.

Čím jste na intenzivní poptávku z loňského roku reagovali? Způsobilo vám to potíže?
Tak jako všechny subjekty zapojené do tohoto trhu jsme museli v první řadě navýšit naše kapacity, jak po stránce lidských zdrojů, tak z pohledu technologie. Rychle jsme si ale uvědomili, že nebylo v našich silách reagovat na rostoucí poptávku tak rychle a raději jsme již koncem roku 2021 přestali na několik měsíců přijímat nové poptávky. Znovu jsme pak poptávkové formuláře otevřeli, když jsme si byli jisti, že naši zákazníci nebudou čekat na instalaci neúměrně dlouho. Stejnou věc bohužel řada narychlo vzniklých firem na trhu neudělala, což vedlo často až k jejich úpadku. Pro nás byla a vždy také bude zákaznická spokojenost hlavním faktorem úspěšného podnikání.

Jak moc se vám například podařilo zkrátit dobu instalace fotovoltaiky?
Během roku 2022 se vyšplhala doba instalace až k 12 měsícům, ale za posledních jeden a půl roku se nám podařilo dostat tuto dobu zpět pod šest měsíců. Většinu regionů v České republice jsme schopni v současné době obsloužit do šesti měsíců od poptávky až po instalaci.

Mohli bychom poptávku z pohledu čísel porovnat s loňským rokem?
Poptávka se v současné době stabilizovala a u naší společnosti stále roste. Ten největší boom z pohledu meziročních růstů máme sice již za sebou a po drobném ochlazení přes poslední zimní období aktuálně registrujeme stabilní růst poptávky. Trh se tedy vrátil zpět do zdravých kolejí, ale je zde stále výrazný potenciál pro instalace fotovoltaických řešení pro domácnosti. Podíl rodinných domů s fotovoltaikou v Česku nedosahuje ani 10 procent jejich celkového počtu.

Změnila se nějakým způsobem skladba zákazníků, kteří tuto službu poptávají?
K výrazným změnám ve skladbě našich zákazníků nedošlo. Stále se jedná zejména o zákazníky, kteří přemýšlí o svém rozpočtu, chtějí optimalizovat spotřebu, rozumně využít naspořené finanční prostředky skrze investice do svého majetku a zároveň vydělat na možnosti ukládat si vyrobenou elektrickou energii do Virtuální baterie a spotřebovávat ji v zimním období. Dalším důležitým faktorem je samozřejmě také udržitelnost skrze investici do obnovitelných zdrojů.

Můžeme pro toho, kdo má zájem o fotovoltaickou elektrárnu, stručně a v několika větách shrnout celý proces, který ho čeká?
Po vyplnění základního poptávkového formuláře se zákazníkovi v první řadě ozveme a doplníme informace o nemovitosti, na základě kterých následně sjednáme osobní schůzku. Vždy navrhujeme fotovoltaickou elektrárnu při návštěvě u zákazníka a nikdy ne od stolu. Klient od nás obdrží finální cenovou nabídku včetně ucelených informací o průběhu celého procesu, aby detailně věděl, co ho čeká. Toto vše je pro zákazníka samozřejmě zdarma a nezávazné. Pokud zákazník podepíše smlouvu, předáme veškeré údaje našemu instalačnímu partnerovi, který začne připravovat celý projekt. V mezičase také žádáme distributora o připojení k distribuční soustavě a Státní fond životního prostředí kontaktuje s žádostí o dotaci pro naše zákazníky. Po vyskladnění hardware ze skladu a domluvení instalačního data můžeme následně přistoupit k samotné instalaci. Po instalaci následně komunikujeme opět s distributorem, který musí provést takzvané Umožnění trvalého provozu (dříve první paralelní připojení) a posledním krokem je zajištění vyplacení dotace. Celý tento proces zabere řádově měsíce dle aktuálních čekacích lhůt u všech zmíněných subjektů.

Kdy se zájemce dozví informaci o tom, na kolik ho investice do fotovoltaiky vyjde?
Indikativně hned při prvním hovoru se zákazníkem. Finálně potom po návštěvě našich specialistů u zákazníka.

Mluvil jste o tom, že jste zavedli kroky, které celý proces instalace urychlí. Co to znamená v praxi?
Zejména jde o plnou součinnost zákazníka s našimi kolegy. Pokud má zákazník veškeré podklady, včetně např. Identity občana, které nutné pro podání dotace, připravené, celý proces se tím výrazně urychlí. Zejména jde tedy o komunikaci se zákazníkem, na které si zakládáme, a která může celý proces výrazně urychlit.

Jsou služby, které souvisí s instalací solární elektrárny, ale zákazníci o nich mnohdy ani zpočátku nevědí?
Naší hlavní konkurenční výhodou je produkt Virtuální baterie. Zjednodušeně se jedná o to, že vyrobenou elektřinu, kterou zákazníci doma nespotřebují nebo neuloží do fyzického úložiště, posílají do sítě. Elektroměr množství energie zaznamená a zákazníci pak mohou čerpat tuto elektřinu v době, kdy jejich zdroj tolik nevyrábí a oni by jinak museli odebírat elektřinu ze sítě. Ve fakturacích pak mají o tohle množství odběr silové elektřiny ponížený a platí už jen poplatky za distribuci. V současnosti si zájemci o fotovoltaickou elektrárnu od E.ONu sjednávají v 90 % i naši Virtuální baterii, která snižuje dobu návratnosti investice. Služba Virtuální baterie je za měsíční poplatek, který se pohybuje podle její velikosti - kolik lidé pošlou do sítě energie a následně odeberou. Průměrně se jedná o výši necelých 100 korun. Množství ušetřených peněz díky ní je však pro naše zákazníky daleko vyšší.

Inovujete základní nabídku, která souvisí s instalací solární elektrárny?
Díky naší pozici v rámci koncernu E.ON máme k dispozici rozsáhlé inovační oddělení, které zajišťuje, že naši zákazníci vždy obdrží velmi kvalitní technologii, která je přední nejen na trhu v České republice, ale také v celé Evropě. Mimo větší fotovoltaické elektrárny nad 10kWp, které zákazníkům od letošního roku nabízíme, jdeme směrem optimalizace spotřeby skrze hladkou komunikaci jednotlivých zařízení u našich zákazníků, kde jde zejména o tepelná čerpadla nebo dobíjecí stanice pro elektromobily. Tyto technologie již několik let zákazníkům úspěšně instalujeme. E.ON tedy dokážete nabídnout kompletní ekosystém energií na klíč. Od samotné dodávky elektřiny nebo plynu, přes instalaci fotovoltaiky nebo tepelné techniky, až po zajištění servisu včetně vzdáleného dohledu a monitoringu.

Měli by případní zájemci zvážit i roční období, ve kterém se do instalace pustí?
V průměru instalujeme fotovoltaiku přibližně 10 měsíců v roce. Zejména v zimních měsících jsou instalace kvůli mrazu a sněhu často stížené nebo vyloučené. Pokud si ale například zákazník pořídí fotovoltaiku v prosinci, do jara stihneme celý projekt připravit a získat také nutná povolení a hned jak nám to počasí umožní, můžeme elektrárnu nainstalovat. Nikdy tedy není pozdě na nezávaznou poptávku.

Na co si dát pozor při výběru fotovoltaiky, potažmo partnera?
V souvislosti se zájmem o instalace solárních elektráren se na trhu objevuje řada společností, které instalace FVE nabízí. I proto se vyplatí dodavatele pořádně vybrat. Dobrý dodavatel vás nebude přesvědčovat ke koupi co největšího a nejvýkonnějšího zařízení, ale individuálně posoudí vaši situaci a navrhne vám elektrárnu přesně na míru, vyřídí za vás veškerou administrativu spojenou s připojením solární elektrárny k elektrické síti a získáním dotace a možnost a lhůtu pro připojení k elektrické distribuční síti předem ověří. Pokud hrozí, že vám distributor nebude chtít elektrárnu z kapacitních důvodů k síti připojit, navrhne vám jiné řešení.

Spolehlivý dodavatel vás osobně navštíví. Ještě před podpisem smlouvy za vámi přijede specialista, který posoudí realizovatelnost zakázky, zaměří umístění panelů na střeše, vedení kabelů a umístění technologie. Pomůže vám také najít vhodné uspořádání a výkon solárního systému tak, aby vám co nejlépe vyhovoval.

A co návratnost?
Při pořizování fotovoltaické elektrárny mohou klienti získat informace o podezřele rychlé návratnosti investice. Přitom i v době velmi drahé elektřiny na komoditních trzích je návratnost domácí solární elektrárny spíše 6 a více let. Obchodník se vám může snažit prodat zbytečně velkou a nákladnou elektrárnu s argumentem, že tak vyrobíte co nejvíce elektřiny a dostanete tu nejvyšší dotaci. Domácí solární elektrárna se ale nejvíc vyplatí, pokud co nejlépe odpovídá potřebám vaší domácnosti a její výkon není zbytečně malý, ale ani příliš velký.

Jednoduše řečeno, pokud něco zní příliš dobře, aby to byla pravda, většinou to pravda není. Jako v mnoha jiných oborech se vyplatí svěřit se do rukou instalační firmy, která má již letitou tradici. Koneckonců u fotovoltaické elektrárny vzhledem k její životnosti potřebujete, aby zde byla i za 20 let a to je u firmy, která vznikla narychlo v minulém roce kvůli solárnímu boomu, spíše nepravděpodobné.

Odkud nyní očekáváte, že bude přicházet největší poptávka?
Jak jsem již zmínil, poptávka po našich službách je stabilní a dlouhodobě rostoucí. V poslední době pozorujeme ale zajímavý trend, kdy se na nás obrací velké množství lidí, kteří sice byli v kontaktu i s jinými subjekty na trhu a často se jednalo právě o menší firmy, které se začaly věnovat instalacím fotovoltaik v posledních dvou letech, ale z důvodu obav o jejich investici se raději chtějí svěřit do rukou společnosti, která má v oboru tradici a dlouholetou zkušenost. Očekáváme, že se na nás tedy bude obracet více těchto zákazníků, kteří se obávají možného krachu jejich dodavatele, jako se to na trhu stalo několika subjektům a celou řadu firem to velmi pravděpodobně ještě čeká.

Bavili jsme se o silné poptávce, není v současné době problém s dodavateli materiálu?
U většiny větších a stabilních dodavatelů, kteří mají uzavřené dlouhodobé kontrakty na dodávku materiálu toto není již v současné chvíli problém. Je třeba si toto ale vždy raději u dodavatele ověřit.

Ohodnoť článek

Štítky e.on, fotovoltaika, česko, energie, slunce

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ondřej Hájek: Podíl rodinných domů s fotovoltaikou v Česku nedosahuje ani 10 procent  |  Společnost  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.