Češi na vánočních dárcích nešetřili. Alespoň to ukazuje statistika společnosti Mastercard, podle které maloobchodní tržby v uplynulé vánoční sezóně meziročně vzrostly o 11,4 procent. Report Mastercard Spending Pulse, který sledoval nákupy v kamenných obchodech i na internetu od listopadu do 24. prosince, ukazuje také na to, že se jedná o třetí největší meziroční růst mezi měřenými evropskými zeměmi. Více vzrostly objemy nákupů jen v Maďarsku (27,5 procent) a v Polsku (18,1 procent).
Statistika ukazuje, že čeští spotřebitelé utráceli nejčastěji za oblečení, šperky, elektroniku, dále za jídlo v restauracích a ubytovací služby. „Z našich dat jednoznačně vyplývá, že Češi si Vánoce nenechali vzít. Přestože řada spotřebitelů začíná své výdaje omezovat, v období vánoční sezóny zkrátka Češi chtějí udělat radost sobě i svým blízkým. Dobrou náladu vidíme i ve velkém návratu zákazníků do kamenných prodejen a zaznamenali jsme navýšení tržeb i v segmentu služeb, ubytování a pohostinství,“ říká generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný.
Tržby za oblečení prodejcům meziročně vzrostly o 23,9 procent. Během vánočních nákupů se zvýšily i zisky v segmentu šperků a to o 13,7 procent. Spotřebitelé tedy stále chtějí utrácet, a to nejenom za módní kousky, ale i za nejnovější technologické vychytávky – mobilní telefony, chytré hodinky, televize nebo herní konzole. Vánoční prodeje elektroniky meziročně vzrostly o 9,7 procent.
Po covidové pandemii stoupl také zájem v segmentu služeb. Lidé za své peníze rádi dostávají zážitky, což je dlouhodobý trend. A během vánočních prázdnin byli zákazníci ochotni utratit za prázdninové ubytování a návštěvy restaurací ještě více. Tržby za ubytování meziročně vzrostly o 28,5 procent a útraty za jídlo v restauracích se zvýšily o 20,3 procent.
Češi mají oblibu také v povánočních výprodejích. V nich podle prodejců přetrvává největší zájem o vybavení do domácnosti nebo drobnou elektroniku. Nákupy také často hradí penězi, které dostali pod stromeček.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.