Pražský magistrát rozdá mezi majitele provozoven v příštím roce dotace v souhrnné výši pět milionů korun na změnu vzhledu obchodů. Město tím chce zlepšit podobu pražských ulic a zbavit je tzv. vizuálního smogu. Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní. Majitelé mohou o peníze žádat do 30. října. Vedení města již schválilo dokument, který stanovuje podobu obchodů, tedy např. polepů nebo vývěsních štítů. Pravidla jsou platná pro domy v majetku města a se soukromníky bude město o jejich dodržování jednat.
Historické centrum Prahy je v posledních letech zatíženo turismem, který na sebe váže negativní jevy. Mezi nimi jsou podle dokumentu výrazné poutače nebo nápisy a polepy, kterými se prodejci snaží přilákat zákazníky. Svým provedením pak degradují cenné historické domy v Pražské památkové rezervaci.
Maximální výše dotace pro jednoho žadatele bude 200 tisíc korun do maximální výše 70 procent uznatelných nákladů. O peníze mohou žádat nejen majitelé obchodů, ale rovněž vlastníci domů, ve kterých provozovny sídlí.
Každá žádost bude posouzena nejen po formální stránce, ale magistrátní úředníci také posoudí skutečný stav a podobu té které provozovny. Soudní znalec následně vyhodnotí správnost cenové kalkulace prací, které jsou předmětem žádosti. O poskytnutí nebo neposkytnutí dotace rozhodne magistrát nejpozději do 31. května 2021.
Výše zmíněná pravidla podoby obchodů se vztahují na všechny památkově chráněné oblasti v Praze. Určují například, že polep na výloze nemá být větší než 20 procent prosklené plochy nebo že nesmí být používány reflexní barvy, sériové nápisy nebo rotující a blikající poutače. Na štíty nebude možné dávat vyobrazení prodávaného produktu. Dokument určuje také počet poutačů přidělaných na fasádu a "trčících" do ulice a určeno je také místo, kde má být firemní označení. Výjimku z pravidel budou mít lékárny či pošta.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.