středa 15. července 2020 Jindřich

Praha rozdá podnikům pět milionů korun, aby bojovala s vizuálním smogem

Pražský magistrát rozdá mezi majitele provozoven v příštím roce dotace v souhrnné výši pět milionů korun na změnu vzhledu obchodů. Město tím chce zlepšit podobu pražských ulic a zbavit je tzv. vizuálního smogu. Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní. Majitelé mohou o peníze žádat do 30. října. Vedení města již schválilo dokument, který stanovuje podobu obchodů, tedy např. polepů nebo vývěsních štítů. Pravidla jsou platná pro domy v majetku města a se soukromníky bude město o jejich dodržování jednat.

Poutače, nápisy a polepy

Historické centrum Prahy je v posledních letech zatíženo turismem, který na sebe váže negativní jevy. Mezi nimi jsou podle dokumentu výrazné poutače nebo nápisy a polepy, kterými se prodejci snaží přilákat zákazníky. Svým provedením pak degradují cenné historické domy v Pražské památkové rezervaci.

Město nová pravidla nařizuje provozovatelům, kteří jsou v nájmu v městských domech. V centru města z celkem asi 3500 patří městu 418 objektů. Pravidla jsou závazná rovněž pro městské firmy či příspěvkové organizace. U soukromých domů chce město s majiteli o podobě provozoven jednat.

Maximální výše dotace pro jednoho žadatele bude 200 tisíc korun do maximální výše 70 procent uznatelných nákladů. O peníze mohou žádat nejen majitelé obchodů, ale rovněž vlastníci domů, ve kterých provozovny sídlí.

Výjimky pro lékrány nebo pošty

Každá žádost bude posouzena nejen po formální stránce, ale magistrátní úředníci také posoudí skutečný stav a podobu té které provozovny. Soudní znalec následně vyhodnotí správnost cenové kalkulace prací, které jsou předmětem žádosti. O poskytnutí nebo neposkytnutí dotace rozhodne magistrát nejpozději do 31. května 2021.

Výše zmíněná pravidla podoby obchodů se vztahují na všechny památkově chráněné oblasti v Praze. Určují například, že polep na výloze nemá být větší než 20 procent prosklené plochy nebo že nesmí být používány reflexní barvy, sériové nápisy nebo rotující a blikající poutače. Na štíty nebude možné dávat vyobrazení prodávaného produktu. Dokument určuje také počet poutačů přidělaných na fasádu a "trčících" do ulice a určeno je také místo, kde má být firemní označení. Výjimku z pravidel budou mít lékárny či pošta.

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky reklama, vizuální smog, dotace, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.