Dopravní podnik hlavního města Prahy už tři týdny zažívá nejistou dobu, od policejního zásahu v hlavní budově přes trestní stíhání pro úplatkářství, odvolání generálního ředitele a aktuální hledání nových kandidátů na tuto pozici. Jak situaci u největšího pražského zaměstnavatele řešit? Zeptali jsme se předsedů zastupitelských klubů.
Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.
Má to různé roviny, minulost, přítomnost a budoucnost. Minulost a přítomnost je převzetí politické odpovědnosti. Nemůže to skončit jen na tom, že odejde Petr Witowski. Trváme na tom, aby převzal zodpovědnost minimálně ještě Zdeněk Hřib, možná třeba i někdo z Prahy sobě jako Adam Scheinherr. Nelze, aby politik byl v pozici, že se chlubí úspěchy a ty neúspěchy hází na manažery, úředníky nebo dokonce opozici. Nemáme jen kritiku, ale přicházíme i s návrhy řešení. Jedno z nich je rychlé, konec celé dozorčí rady včetně našeho Ondřeje Prokopa, vidíte, že to máme padni komu padni. To neprošlo. Druhé je to, aby představenstvo jmenovala nikoliv dozorčí rada, ale valná hromada, tedy rada města. Tak, aby se za dozorčí radu, pokud jde o jmenování šéfa představenstva, neschovávala. To také neprošlo. Prošlo až to třetí, to je dlouhodobější budoucnost a možná proto pro to koalice hlasovala. Protože má pocit, že je to tak vzdálené, že se tomu nějak vyhne. Je to debata o restrukturalizace. Tak, aby k těmto věcem už nedocházelo. Zjednodušeně řečeno debata o tom, jestli nestojí za to rozdělit dopravní podnik na část, která řeší dopravu, a část, která řeší investice, výběrová řízení, majekty, nemovitosti, atd.
Minulý týden jsme udělali důležitý krok ke stabilizaci Dopravního podniku a zajištění jeho transparentního fungování do budoucna. Na náš společný návrh jsme zadali úkol Radě, aby prověřila restrukturalizaci Dopravního podniku, jejíž cílem bude nejenom zvýšení efektivity a kontroly hospodaření, ale především vytvoření takových podmínek, které zajistí, abychom do budoucna v maximální možné míře podobným situacím systémově předcházeli. Dopravní podnik má sloužit občanům a pokud si chceme uchovat jednu z nejvyšších úrovní MHD na světě, je systémová změna potřeba.
Odvolání generálního ředitele Dopravního podniku Witovského bylo logickým vyústěním série událostí, kdy pan Witovský odmítl převzít jakoukoli odpovědnost za chování členů představenstva Dopravního podniku. Podporujeme co nejrychlejší vypsání výběrového řízení na nového generální ředitele. Podporujeme transparentní výběrové řízení a jsme také otevřeni diskuzi o změnách ve zřizovací listině Dopravního podniku, která povede ke transparentnosti a většímu podílu odborníků při zadávání veřejných zakázek.
V prvé řadě je třeba ctít zákon o korporacích a změnit stanovy tak, aby valná hromada volila jak představenstvo, tak i dozorčí radu. Valná hromada by se měla pak přímo zpovídat Zastupitelstvu. A v dozorčích orgánech je třeba více zástupců opozice.
Optimální bude udělat otevřené výběrové řízení na generálního a personálního ředitele a uvést do praxe další opatření navržené Piráty pro omezení korupčních rizik ve vedení DPP. Tato opatření předložil Zdeněk hřib už na zasedání zastupitelstva minulý týden.
Nevolit politiky, kteří opakovaně selhávají, v tomhle případě pražské SPOLU.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.