Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

POLITICKÁ KORIDA: Zavést maximálně třicítku pro auta v Praze? Odpovídají zastupitelé

V posledních týdnech dopravu v Praze blokují aktivisté, kteří požadují zavedení rychlostního limitu ve městě ve výši třicet kilometrů v hodině. Jde o nápad, který je možné aplikovat, nebo jen o nesmyslný požadavek aktivistů? Na dotaz, zda by v Praze mohl fungovat rychlostní limit ve výši třicet kilometrů v hodině jako například v Bruselu, odpovídali předsedové pražských zastupitelských klubů.

Otázka: Souhlasil/a byste se zavedením rychlostního limitu 30 kilometrů v hodině v Praze mimo hlavní silnice, jak je tomu například v Bruselu?


Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.


VIDEO: Blokády dopravy v Praze pokračují. Auta na Nuseláku jedou krokem

Už druhý týden probíhají aktivistické blokády dopravy v Praze. Aktivisté ze skupiny Poslední generace dnes ráno znovu zablokovali provoz na Nuselském mostě ve směru do centra a zopakovali tak své jednání ze středečního rána. Protest je zaměřený na...

Patrik Nacher (ANO)

Nesouhlasil bych s tím, protože žádné takové opatření se nedá dělat plošně. To, že se řekne, že to bude mimo hlavní tahy, je hrozně málo. Pokud to chápu správně, tak jsou tam brané různé dvou nebo tříproudové silnice, ale pak je zde celá řada ulic, které jsou široké a kde vesměs jezdí jen auta a kde pěší jsou jen výjimečně. Jak by se toto řešilo? Říct, že po celé Praze zavedeme třicítku, je za mě aktivistický nesmysl.

Milan Urban (SPD)

Určitě jsem proti. Je to jen aktivistický lobbing a plošné nařízení je hloupost. V Německu na téma rychlosti na komunikacích provedli řadu seriózních výzkumů a závěr je, že to nedává smysl. Zpomalí se tím celá průjezdnost městem i MHD. Bude třeba více autobusů a tramvají, má je město k dispozici? Vyprodukuje se více emisí, motory se později zahřejí, katalizátory budou méně funkční. A navíc ve městě je na vnitřních komunikacích již tolik zpomalovacích prahů, šikan, dopravních omezení a kolon, že v reálu se jezdí již nyní pomaleji.

Tomáš Portlík (ODS)

Fakticky je zónová třicítka dávno zavedena tam, kde to dává smysl, například kvůli bezpečnosti v okolí škol a školek, stejně jako jsou označeny rezidenční zóny a podobně. Současné demonstrace tedy vnímám spíše jako symbol obecného boje aktivistů proti autům v Praze. Praha ale místo plošných restrikcí především potřebuje vyvést dopravu z centra, tedy dostavět vnitřní okruh, který pro zlepšení ovzduší v okolí dopravních tepen udělá mnohem více. Ostatně, i vámi zmiňovaný Brusel, či často skloňovaný Amsterdam, mají funkční soustavy okruhů, které drží dopravu mimo centrum. A to je ta cesta, kterou by se měla Praha vydat. V tomhle má bohužel velký investiční a stavební dluh od minulých vlád magistrátu. Já ale pevně věřím, že ho nové vedení města začne brzy splácet, stejně jako je připravené bavit se o smysluplných opatřeních v dopravě a reflektovat její vývoj.

Kateřina Arnotová (STAN)

Zavádění nových pravidel v dopravě je vždycky citlivá otázka. Dotkne se velkého počtu lidí a naruší dosavadní dlouhodobé zvyklosti. Podle odborníků i zkušeností z jiných evropských měst je zavedení omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině pro dopravu ve městě přínosné. Primárně dojde k významnému zvýšení bezpečnosti všech účastníků silničního provozu, sníží se počet nehod se závažnými následky. Zároveň se zlepší průjezdnost městem a dojde k omezení znečištění z pneumatik a brzd. Zavádění takového opatření považuji za přínosné. Samozřejmě je nutné ho zavádět citlivě s ohledem na mistni podmínky. A zároveň postupně, například vymezením zón ve městě, ve kterých se se snížením rychlosti začne.

Jan Čižinský (Praha Sobě)

Zóna 30 má v rezidenčních oblastech řadu přínosů. To ví dobře v Paříži i v Rybitví. V Paříži platí na 60 procentech území. V Praze 7 máme třicítku mimo hlavní komunikace od roku 2017. Více jak pět let to funguje a veškerá zkušenost říká, že jde o pozitivní opatření, které prospívá všem: chodcům, cyklistům i řidičům, protože zůstane před prechody více místa pro parkování. Cílem je, aby ulice byly bezpečnější, zejména pro ty nejzranitelnější, což jsou vždy chodci. Jaké jsou další přínosy zón 30? Kromě větší bezpečnosti jsou to méně závažné následky nehod, celkově plynulejší doprava a již zmíněná parkovací místa navíc. A výhody padesátky? Větší rychlost a komfort uživatele motorového vozidla. Z průzkumů vyplývá, že největšími odpůrci zón 30 jsou vždy ti, kteří v dané ulici nebydlí.

Daniel Mazur (Piráti)

Zavedení zóny 30 km/h mimo hlavní tahy je už teď v možnostech městských částí. K omezení rychlosti přistupují úřady městských částí zpravidla v okolí škol a školek, ale i jinde podle místní potřeby. Plošné opatření s radnicemi městských částí není vyjednané. Na magistrále tento limit nepovažuji za vhodný. Z výroků spolku Poslední generace ostatně usuzuji, že jsou shromáždění nástrojem k upoutání pozornosti na klimatická témata. Tento způsob prosazování zóny 30 km/h pro Prahu je kontraproduktivní, místo povzbuzení věcné diskuse o zklidňování dopravy ji spíše zbytečně vyhrocuje. Vhodnější by byla třeba petice za místní referendum.

Hodnocení článku je 58 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Ivo Spisar

Štítky politická korida, korida, politika, zastupitelé, aktivisté, rychlostní limit, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Hana N

Ten Čižinský je absolutní mimoň nebo do ulic Prahy 7 nechodí. A ta blbost o více místa před přechody to jen dokazuje. Stejně se tam parkuje na prasáka, jako je v Praze zvykem, zákaz nezákaz.

Středa, 26. dubna 2023, 06:40Odpovědět

POLITICKÁ KORIDA: Zavést maximálně třicítku pro auta v Praze? Odpovídají zastupitelé  |  Politika  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.