Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze připravila ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně, Úřadem vlády ČR a dalšími vládními institucemi výstavu s názvem „Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020.“ Jde o výstavu, která vznikla u příležitosti druhého českého předsednictví v Radě EU a v Bruselu představuje historii, současnost a vizi českého designu.
Uměleckoprůmyslová vysoká škola v Praze připravila k příležitosti českého předsednictví v Radě Evropské unie. Dvě části výstavy mohou vidět návštěvníci Pražského domu v Bruselu až do 2. října a v Design Museu Brussels do 8. ledna. V expozicích jsou k vidění produkty významných českých firem a značek, které spolupracují s předními českými designéry. Kromě samotné výstavy probíhají na místě také přednášky, workshopy a hudební produkce.
„Design sám dnes prochází transformací, v jejímž důsledku se designéři a designérky vedle vytváření reálných, na trh orientovaných produktů snaží navrhovat také hypotetické možnosti, utopické koncepty a alternativní ‚proti-produkty‘. Nejen současný design hledá odpověď na problémy, které před námi vyvstávají v dobách transformace a krize – a na to vše se snaží výstava poukázat,“ popsal ve zprávě pro novináře rektor UMPRUM Jindřich Vybíral.
Výstava neukazuje pouze krásné předměty, ale snaží se přiblížit pozadí jejich vzniku, a to zejména příběhy firem, které přežily nejrůznější proměny státních útvarů a ekonomických nebo politických rámců. Výstava především ukazuje na fakt, že pod pojmem český design se ukrývá řada pozoruhodných výrobků.
Podle kurátorky výstav Daniely Kramerové jsou jedním z hlavních témat diskontinuity. „Schopnost reagovat na změny a navazovat na přerušované tradice v současném myšlenkovém a technologickém kontextu. Transformace tradiční inspirace je tak obsažena například ve foukaných skleněných svítidlech firmy Bomma dekorovaných robotickým brusem, v dílech současných designérů a studentů inspirovaných cibulovým dekorem porcelánu, či v nejnovější kolekci sedacího nábytku firmy TON, v níž se švédští autoři ze studia Claesson Koivisto Rune inspirovali modernistickým křeslem Josefa Hoffmanna z roku 1930. Vedle lokálních specifik tak prezentujeme světový rozměr českého designu,” vysvětlila v tiskové zprávě Daniela Kramerová.
„Stojíme před úkolem posílit společenské uvědomění firem, jejich ochotu podílet se na společné prezentaci a na budování státní značky. A to jak z idealismu a přesvědčení, tak s vidinou dlouhodobého profitu, který mohou výrobci posílením prestiže českého designu získat. Možnost prezentovat naši práci jinak než účastí na veletrhu odpovídá hodnotě kulturního kapitálu, který dnes Česká republika má,“ dodal prorektor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Radek Sidun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.