V Divadle ABC měla včera premiéru nová podoba Hamleta, jedné z nejslavnějších her Williama Shakespeara. Inscenace je jedenáctou premiérou Městských divadel pražských v současné sezoně a vznikla v režii uměleckého šéfa této scény Michala Dočekala. Shakespearovská klasika zněla v překladu Jiřího Joska, tvůrci inscenace jí připomínají nedožité 70. narozeniny překladatele, laureáta Ceny Josefa Jungmanna, jíž získal právě za překlad Hamleta.
Do titulní role Dočekal obsadil devětadvacetiletého Tomáše Havlínka, jeho matku Gertrudu hraje Ivana Uhlířová a jeho otce a později ducha Tomáš Milostný. Ofélii ztvárnila Beáta Kaňoková, v dalších rolích hrají Martin Donutil, Vojtěch Dvořák, Filip Březina nebo Eva Salzmannová. Dočekalův Hamlet se odehrává v prostředí, které není zasazené do historické doby, herci mají civilní kostýmy. Jednoduchá scéna je dílem Martina Chocholouška a představení provází často mrazivá hudba Ivana Achera, která podtrhuje velmi drsné a dramatické vyznění hry.
Jedna z nejznámějších divadelních her vypráví o situaci, kdy země je v ohrožení cizí armádou, lež a korupce prorůstají státním aparátem a ve jménu osobních cílů se porušují základní morální pravidla. Ptá se, kde leží hranice lidského svědomí, odvaha postavit se zlu a síla vzít nápravu pořádků do vlastních rukou. Hamlet je příběh o šílenství v šílené době, hra o tom, zda je víc žít než být.
Shakespeare v Hamletovi usiloval o vytvoření velké tragické postavy. Budoval ji na myšlence renesančního filosofa Michela de Montaigne z jeho knihy Esejí, že v každé věci a osobě jsou vnitřní rozpory, takže nic dokonalého na světě neexistuje. Shakespeare v postavě mstitele spojil s motivem staré hrdinské msty hloubající váhavost, která oddaluje provedení pomsty.
Děj hry se odehrává na královském hradě Elsinor v Dánsku přibližně v 15. století. Hamletovi, korunnímu dánskému princi, se zjeví duch jeho zesnulého otce. Dozvídá se od něj, že ho zavraždil Hamletův strýc Claudius. Po králově smrti si Claudius vzal Hamletovu matku Gertrudu a stal se králem.
Hamlet prahne po pomstě, předstírá, že je šílený. Na hrad přijíždějí potulní herci, Hamlet do jejich hry vloží pasáž rekonstruující otcovu vraždu a vidí, že Claudius svým útěkem potvrdil svou vinu. Po mnohačetných úkladech umírají, pro Shakespearovy tragédie typicky, všechny hlavní postavy, včetně hlavní. Hamlet umírá, přičemž svou pomstu vykonává takřka v poslední minutě života.
„Jeho očima vidíme svět plný příkoří, která podlamují samu chuť k životu. Je to padoušství soudobé společnosti, které Hamleta naplňuje odporem, ale s nímž paradoxně nenachází dostatek síly bojovat. V návalu emocí a vzrušení mysli se dopouští stejně krutých činů, které jen komplikují, oddalují, a dokonce znemožňují dosáhnout uloženého mravního cíle,“ uvedl v programu k inscenaci ředitel Městských divadel pražských Daniel Přibyl.
Tomáš Havlínek studoval na Katedře činoherního divadla DAMU, během kterého hostoval v Divadle pod Palmovkou nebo v Divadle na Vinohradech. Po absolutoriu v roce 2015 nastoupil na tři roky do angažmá do Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Kromě herectví se věnuje i hudbě, deset let hrál v symfonickém orchestru a jako houslista vystupuje s několika uskupeními. Spolupracuje se souborem Tygr v tísni a zahrál si i v mnoha filmech a televizních seriálech. V Městských divadlech pražských je od sezony 2018/2019.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.