Začala výstava děl Dagmar Hochové, fotila Havla i děti na Matějské

Autoři | Foto Galerie hlavního města Prahy

V pražském Domě fotografie začala výstava pozůstalosti české dokumentaristky Dagmar Hochové, označované za fotografku dětí. Do 4. ledna příštího roku si zájemci mohou prohlédnout záběry ze zákulisí rodící se české parlamentní demokracie, snímky významných osobností kulturní a politické scény, ale také materiály vytvářené na zakázku pro časopisy a knižní vydavatelství. Velká retrospektiva přední dokumentární fotografky nabídne 150 původních černobílých zvětšenin. Vychází z obdobné výstavy připravené loni Moravskou galerií v Brně, která pozůstalost Hochové spravuje.

Hochová se do povědomí veřejnosti zapsala především jako fotografka dětí. „Navždy bude fotografkou dětí, ale expozice nabízí i další části její tvorby," řekl kurátor Jiří Pátek.

Expozice ukazuje další klíčové tematické okruhy jejích fotografií - takzvané pražské jaro, normalizaci, sociálně citlivé cykly z ústavů a venkova a portréty legionářů z první světové války. Výstava mapuje tvorbu od studií na Státní grafické škole a FAMU až po působení Hochové jako poslankyně České národní rady. Nechybí ani školní práce vzniklé pod vedením Jaromíra Funkeho.

Prezentovány jsou i práce pro časopisy a knižní vydavatelství, významnou součást tvoří snímky z doby formování demokracie po roce 1989, například z klubu Aurora, kde v listopadu 1989 vznikalo Občanské fórum, nebo z prostředí České národní rady, kde Hochová působila i jako poslankyně. Součástí jsou také dvě videoprojekce a audio nahrávky, v nichž autorka komentuje svůj život a práci.

„Tvorba Dagmar Hochové je vždy spojena s hodnotami lidskosti a svobody, které z jejích snímků jednoznačně vyzařují. Výstava odkrývá tvorbu Dagmar Hochové v celé její šíři," podotkla Magdalena Juříková, ředitelka Galerie hlavního města Prahy.

Moravská galerie v Brně zpracovávala 12 let rozsáhlý archiv čítající 130 tisíc negativů, který získala do svého držení. Díky jeho digitalizaci se podařilo nově nahlédnout do autorčina díla i života. „Prostřednictvím archivu negativů vidíte autora jako na dlani. Pochopíte vazby mezi jednotlivými segmenty jeho díla. Odhalí se vám jeho osobní a sociální vazby, díky nimž se vám objasní, proč se určité věci staly tak, jak se staly. Získáte informace, na jejichž základě můžete zpřesňovat a korigovat autorův veřejný obraz. A také pochopíte, že i ten, kdo si na tomto světě získá obdiv a uznání, je stále jen člověk," podotkl kurátor Pátek.

Hochová (1926 až 2012) byla uznávanou představitelkou humanisticky orientované fotografie. Zaměřovala se na dokument, portrét a reportáž. Odborníci na její tvorbě oceňují schopnost zprostředkovat neopakovatelnou atmosféru a v portrétu postihnout kromě tváří také mezilidské vztahy a emoce. Zároveň jsou její fotografie cenným svědectvím dobové každodennosti. V 50. letech patřila Hochová k hnutí, kterému se později začalo říkat poezie všedního dne. Šlo o fotografy, kteří nastupovali po období socialistického realismu a vyhraňovali se vůči němu tím, že fotografovali obyčejný všední svět. Hochová v portrétech zachytila takové osobnosti, jako byli Josef Váchal, Bohuslav Reynek či Jan Patočka. Fotila Ludvíka Aškenazyho, Ivana Diviše, Václava Havla i další.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky výtvarné, fotografie, Hochová, fotografie, výstava, Galerie hlavního města Prahy

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.