Bude stavba roku z Prahy? Soutěží Máj, Barrandovský most, vozovna i oprava jezu

Autoři | Foto web Stavba roku, Anh Tuan Tran

V aktuálním 33. ročníku se o titul Stavba roku uchází 130 objektů z celé České republiky. Praha má v soutěži také několik zástupců a mnoho z nich dobře známe. Líbí se vám rekonstrukce Bubenečského nádraží? Nebo dáte raději hlas novému obchodnímu centru Máj, Barrandovskému mostu či parkovacímu domu s heliportem?

V soutěži Stavba roku se každoročně uchází desítky architektonických počinů o ocenění v oblasti stavebnictví a architektury. Mezi letošními nominovanými projekty byste našli takové, které vynikají kvalitou, originalitou nebo citlivým přístupem k prostředí. Stavby hodnotí odborná porota, ale hlasovat pro své favority může i veřejnost, a to do 3. listopadu.

Co říkáte na letošní nominace?

Obchodní dům Máj Národní, Praha 1
Ikonická stavba na Národní třídě prošla po padesáti letech radikální rekonstrukcí. Obchodní centrum z roku 1975, původně pojmenované Máj 02, se znovu otevřelo v roce 2024 pod názvem Máj Národní. Projekt za více než čtyři miliardy korun zachoval architektonický odkaz původních autorů a zároveň vnesl do budovy nové funkce, tedy obchody, gastronomii i zábavní centrum. Fasádu oživila plastika motýla – stíhačky od Davida Černého.

Máj už zdobí pětimetrový kostlivec, visí nad barem

V pražském Máji, někdejším obchodním domě, visí nově plastika skleněného kostlivce o délce pěti metrů. Po obroušení se váha z asi 800 kilogramů snížila na 500 kilogramů, řekl dnes sklář Zdeněk Lhotský. Sochu složenou z 37 dílů modrého skla vytvořili...

Rekonstrukce Bubenečského nádraží, Praha 6
Bubenečské nádraží, které od roku 2014 nesloužilo železniční dopravě, se proměnilo v kulturně-společenské centrum Stanice 6. Rekonstrukce obnovila historickou architekturu budovy z 19. století a doplnila ji o kavárnu, galerii i prostory pro komunitní akce.

Projekt se zaměřil na původní materiály a detaily, včetně historické dlažby a zdobných prvků. Rekonstruována tak byla střecha, vnitřní prostory a například i dřevěná bohatě vyřezávaná veranda nad bývalým peronem byla repasována a doplněna o chybějící části.

FOTOGALERIE: Půjčovna kol i galerie. Podívejte se, jak vypadá nádraží Bubeneč po rekonstrukci

Je to přesně deset let, co na nádraží Bubeneč naposledy zastavil vlak. Od té doby budovu od Správy železnic koupilo hlavní město a prošla rekonstrukcí za 40 milionů. Ode dneška je nádraží znovu přístupné veřejnosti, ovšem jako prostor, kam si lidé...

Výstavba nové vozovny Hloubětín, Praha 9
Jedním z největších infrastrukturních projektů v soutěži je modernizace původní vozovny z roku 1951 v Hloubětíně. Areál zahrnuje haly pro odstavení a údržbu vozů, dílny i administrativní zázemí. Projekt posiluje kapacitu pražské hromadné dopravy a připravuje zázemí pro provoz moderních nízkopodlažních tramvají. Důraz byl při rekonstrukci kladen na funkčnost, technické vybavení a udržitelnost.


Nová tramvajová vozovna.

Tenisový klub Beseda Ořechovka, Praha 6
 
Nová tenisová klubovna na Ořechovce je další nominovanou stavbou. Nový pavilon je postaven na místě, kde za první republiky stávala malá dřevěná klubovna, která byla v 80. letech nahrazena provizorní dvoupodlažní stavbou montovaných buněk a na místě vydržela téměř 50 let.

Zchátralou „dočasnou stavbu“ nahradila lehká dřevostavba s dubovými sloupy a prosklenými fasádami, která zapadá do vilové čtvrti a okolí. V klubovně najdete kavárnu, šatny a klubové zázemí, na střeše pak vyhlídkovou terasu.

Rekonstrukce budovy Evangelické teologické fakulty UK, Praha 1
Budova Evangelické teologické fakulty z 30. let prošla kompletní rekonstrukcí, která místnostem vrátila důstojnost a zároveň je připravila na současné potřeby. Architekti zachovali historické prvky a charakter domu, přitom ale doplnili moderní technologie a vybavení.

Rekonstrukce a dostavba bývalého hotelu Intercontinental, Praha 1
Jedním z nejvýraznějších projektů je přestavba brutalistního hotelu Intercontinental, který se prvně otevřel již v roce 1974. Rekonstrukce se netýkala jen samotné budovy, ale i jejího okolí, od Pařížské ulice po nábřeží. Architekti navázali na původní koncepci ze 70. let, ale prostor výrazně modernizovali a doplnili o nové technologie.

Rekonstrukce trvala přibližně pět let a původně měla stát kolem 2,7 miliardy korun, ale kvůli špatnému technickému stavu budovy ze socialismu se náklady zvýšily na zhruba 4 miliardy korun.

Jedna z místností uvnitř rekonstruovaného hotelu.

Rekonstrukce Šítkovského jezu, Praha 1
Šítkovský jez na Vltavě, významná technická památka, prošel kompletní obnovou. Rekonstrukce nejen zajistila jeho stabilitu a bezpečnost, ale také zlepšila ekologické parametry vodního díla. Díky tomu může jez dál sloužit městu a lidem.

Při rekonstrukci byly do podjezí přidány kameny o hmotnosti 200 až 500 kilogramů, které pomáhají udržet stabilitu jezu.

Výstavba haly lakovny tramvají, Hostivař, Praha 10
Nová hala v Hostivaři slouží k moderním povrchovým úpravám tramvajových vozů. Stavba je vybavena nejnovějšími technologiemi na lakování a broušení tramvají s důrazem na ekologii provozu. Hala obsahuje specializované kabiny pro hrubou přípravu, střední úpravy a finální lakování, všechny s moderním odsáváním prachu a pokročilou vzduchotechnikou. Součástí jsou i technologická patra, elektrická posunovací zařízení pro tramvaje a kompletní servisní zázemí.

Záchranná stanice pro volně žijící živočichy, Jinonice, Praha 5
Záchranná stanice v Jinonicích bojuje v soutěži Stavba roku jako novostavba. Hlavní dvoupodlažní budova se zelenou střechou poskytuje zázemí pro péči o zraněné volně žijící živočichy a jejich návrat do přírody.

Součástí areálu je i karanténa pro nové či nemocné jedince, rozletové voliéry pro dravce a sovy, léčebné voliéry a venkovní výběhy s rehabilitačními jednotkami pro zvěř. V areálu byste našli i umělé jezero s filtrací pro vodní savce, vsaky pro dešťovou vodu i požární vodovod se zásobníky a hydranty.

Parkovací dům s heliportem
Nový parkovací dům kombinuje standardní parkovací kapacity s možností přistávání vrtulníků přímo na střeše. Objekt slouží nejen pro parkování služebních vozidel areálu a speciálních zásahových vozidel, ale také nabízí dílny a technické zázemí.

Parkovací dům je navržen s ohledem na členitý a svažující se terén – mezi trakty se zázemím je umístěna velkoprostorová garáž a „vysunuté“ rampy propojují jednotlivá podlaží. Objekt pojme 152 osobních aut a 30 speciálních vozidel, dílny zaujímají plochu 204 metrů čtverečních.

Heliport na vrchu parkovacího domu.

Rekonstrukce Barrandovského mostu
Jeden z nejdůležitějších dopravních uzlů prochází postupnou obnovou. Rekonstrukce Barrandovského mostu zahrnuje opravy nosné konstrukce, vozovky, připojení ramp i doplnění bezpečnostních prvků. Denně přes něj projede více než 140 tisíc vozidel a jedná se tak o nejvytíženější most a zároveň nejvytíženější dopravní stavbu v Česku.

Staveb nominovaných na ocenění Stavba roku je mnohem více a prohlédnout si je můžete na webu. Každá nominovaná stavba má svůj příběh, svou historii a svou osobitost. Hlasovat pro svého favorita můžete do 3. listopadu.

Rekonstrukce Barrandovského mostu v Praze bude téměř dvakrát dražší, než se předpokládalo. Místo 594,5 milionu bude stát zhruba 1,14 miliardy korun. Důvodem je velmi špatný stav původní konstrukce, inflace nebo použití modernějších technologií....

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky stavba roku, rekonstrukce, heliport, barrandovský most, máj, jez, tramvaje

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.