Rekonstrukce Barrandovského mostu v Praze bude téměř dvakrát dražší, než se předpokládalo. Místo 594,5 milionu bude stát zhruba 1,14 miliardy korun. Důvodem je velmi špatný stav původní konstrukce, inflace nebo použití modernějších technologií. Novinářům to dnes řekl generální ředitel Technické správy komunikací Filip Hájek.
Při započtení nulté fáze oprav, kdy byly opraveny mimo jiné pilíře, páté fáze, v níž TSK sanuje povrchy, a zaplacení správce stavby se pak náklady vyšplhají na téměř 1,31 miliardy korun.
„Tuto část jsme vysoutěžili za necelých šest set milionů. Bohužel aktuální odhad je výrazně vyšší,“ řekl Hájek. Aktuální odhad navýšení je 545 milionů, toho 92 milionů způsobila inflace. Podle Hájka je to způsobeno výrazně horším stavem mostu než se očekávalo a použitím UHPC betonu.
„Už máme odkrytou desku Barrandovského mostu a díky tomu lze potvrdit původní předpoklad, že pokud bude aspoň trochu normální počasí, tak bude oprava na povrchu dokončena v tomto roce," sdělil na tiskové konferenci náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Hřib dodal, že příštích letech budou další opravy, ty se ale obejdou bez uzavírek.
„Tato záležitost má svou cenu. Kromě vlivů inflace, které také nejsou zanedbatelné, tak téměř sedmdesát procent zbytku tvoří cena za využití inovativního UHPC betonu. V podobě nákupu betonu, jeho ukotvení a pokládky, což je ne úplně snadná záležitost. Toto je jednoznačně investice, která se Pražanům vyplatí, protože se výrazně zvyšuje životnost mostu," konstatoval Hřib.
„Kdybychom ten beton nepoužili a chtěli ušetřit, tak by to v praxi znamenalo, že bychom teď ještě stáli před nějakými dvěma roky k dokončení rekonstrukce," dodal Hřib.
Peníze na opravu má TSK ze dvou zdrojů - od Státního fondu dopravní infrastruktury a od hlavního města. Na pokrytí vyšší ceny přesune volné prostředky od SFDI na opravu mostu. Další pak vezme z projektů, které buď nestíhá uskutečnit, nebo je odkládá kvůli kolizi s opravou Barrandovského mostu. Zbytek pak získá od města.
„Dramatické navýšení ceny mě překvapilo a na dnešním jednání dopravního výboru se budu ptát na detaily aktuálního stavu projektu a důvody tohoto výrazného nárůstu. Pokud mě Zdeněk Hřib nepřesvědčí, že se jedná o nezbytné a opodstatněné finance, budeme toto téma dále řešit na pražském zastupitelstvu," komentoval situaci na síti X opoziční zastupitel Ondřej Prokop (ANO).
Barrandovský most tvoří dva mosty. Jižní, po kterém jedou auta ve směru ze Smíchova do Braníku, je už opraven. Letošní opravy začaly v březnu a potrvají do podzimu. Most je z roku 1983 a denně ho přejede na 140.000 aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Nu což, víc než půl miliardy do kapes spřátelených firem se podařilo z eráru odklonit, a daňový poplatník zas dostane naloženo, ať se děje co se děje... Jak dlouho si necháme kakat na hlavu??? Vždyť tam dělali za x miliónů posudků a výzkumů, a najednou se nepracuje podle projektu, a dělá se podle nějakých zrovinka vynalezených materiálů??? To jako tomu máme věřit???
Zajímalo by mě, PROC se vlastně dělali sondy aby zjistili možnosti konstrukce? Zdražení o 100% je prostřelený,někdo chce vycucat pražskou kasu. Svádět to na inflaci a dráhy materiál s tím snad rozpočet musel počítat nebo se pletu a experti jsou s IQ tykve a vůbec s ničím nepočítali??? Či to jsou experti,pro koho pracují?