Ve věku 83 let zemřel v pondělí 2. října manažer a emeritní ředitel Pražského komorního baletu Jiří Opěla. Uvedla to mluvčí PKB Johana Mravcová. Počátky PKB sahají do 60. let, založil ho Pavel Šmok a jeho vznik odborníci považují za zlom ve vývoji československého baletu. Opěla si v 70. letech vzal na starost jeho produkci.
„Obchodní duch a radost z náročných úkolů jej provázely celý profesní život a pro Pražský komorní balet se stal nepostradatelným, jedním z těch, bez kterých by soubor nepřeklenul těžká období, člověk, o jakém jste přesvědčení, že s vámi zůstane navždy," uvedla Mravcová.
Produkční a manažerské práci se Opěla profesionálně věnoval od roku 1970. Začínal jako vedoucí divadelního Studia Kotva, kde spolupracoval s řadou tehdejších známých herců a zpěváků, mezi nimiž byli třeba Miloš Kopecký, Miroslav Horníček, Iva Janžurová nebo Milan Lasica a Július Satinský. Brzy nato se stal manažerem skupiny Country Beat Jiřího Brabce a zpěvačky Nadi Urbánkové a spolupracoval s dalšími umělci, například Karlem Černochem, Pavlem Bobkem, Jiřím Hrzánem či Petrem Spáleným.
Po období práce na volné noze se stal zaměstnancem Středočeského krajského kulturního střediska, kde se v roce 1979 setkal s Šmokem a Pražským komorním baletem a od té doby se datovalo jeho spojení se souborem.
V letech 1994 až 1998 a ještě 2001 až 2003 PKB vedl z pozice ředitele, umělecké pole působnosti ponechával však Šmokovi. PKB mezitím vystřídal řadu provozovatelů, zřizovatelů a statusů, až byl v roce 2003 připojen ke Státní opeře Praha. Opělova společná cesta s PKB se uzavřela v roce 2010, kdy soubor získal nové vedení - Ladislavu Jandovou a Ivana Dunovského. Opěla zůstal předsedou dozorčí rady Baletu Praha, provozovatele dnešního Pražského komorního baletu.
Za působení Opěly v Pražském komorním baletu uskutečnilo 80 premiér, 1440 zájezdových představení a 12 koprodukcí s Českou televizí. V roce 1993 založil produkční firmu Real International Arts Services, pod jejíž hlavičkou organizoval mezinárodní projekty a hostování souborů. K největším úspěchům patřil projekt Arcimboldo, kdy se podařilo přivézt do Prahy všechny tři soubory Nederlands Dans Theater (NDT) Jiřího Kyliána ve Státní opeře, následně se podařilo pozvat samostatně ještě dvakrát NDT 2 a sedmkrát NDT 3. V roce 2016 inicioval Opěla na festivalové přehlídce Česká taneční platforma vznik nové ceny, která byla několik let udílena manažerovi roku v oblasti tanečního umění.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.