Počasí dnes27 °C, zítra23 °C
Úterý 30. dubna 2024  |  Svátek má Blahoslav
Bez reklam

Unikátní železniční trať s přezdívkou Pražský Semmering slaví 150 let

„V údolí hlubočepském soustřeďuje se malebnost krajiny a divák jednak s rozkoší pohříží se v půvabné panorama, jednak nemůže se ubránit dojmu podivení, jež v něm budí podnikavost lidská, ana statně přemáhá odpor přírody, rozrývajíc její prsa a přes nížiny klenouc obrovské mosty," tak byl koncem 19. století opěvován v časopise Světozor takzvaný Pražský Semmering, malebná železniční trať s prudkým stoupáním a dvojicí Hlubočepských viaduktů vedoucí ze Smíchova do Jinonic a dál do Hostivice. Postavena byla kvůli dopravě uhlí a dřeva do Prahy. Jediná pražská „horská" dráha zahájila pro nákladní dopravu provoz již v červenci 1872, pro osobní dopravu pak před 150 lety, 16. září 1872.

Inspirací byla rakouská Semmeringská horská železnice

Inspirací k výstavbě této pražské trati byla rakouská Semmeringská horská železnice, která v červenci 1854 spojila Dolní Rakousko a Štýrsko přes sedlo Semmering v nadmořské výšce 980 metrů. Tato 41 kilometrů dlouhá trať, která překonává výškový rozdíl 459 metrů pětadvacetipromilovým stoupáním, se ovšem se svojí pražskou „dcerou" nemůže rovnat. Pražský Semmering je dlouhý necelých devět kilometrů a překonává výškový rozdíl pouhých 93 metrů (i když řada zdrojů tvrdí, že se jedná o 180 metrů).

Trať ze Smíchova do Hostivice vybudovala v letech 1870-1972 společnost Buštěhradská dráha (BEB) kvůli dovozu dřeva z lánských lesů a později uhlí z Kladna do Prahy. Trať je dlouhá asi 20 kilometrů, Pražský Semmering tvoří její hornatější část z Jinonic na Smíchov. Prvním stavebním počinem bylo údajně zboření oblíbeného hostince U zlatého jelena na Smíchově, kde si společnost postavila vlastní nádraží (nyní Praha-Smíchov severní nástupiště) vedle smíchovské stanice České západní dráhy.

Nádraží Vyšehrad má 150 let. Z kdysi důležitého místa pro dopravu je dnes ruina

Nádraží v pražské čtvrti Vyšehrad vyrostlo v roce 1872 na takzvané Pražské spojovací dráze mezi Hlavním a Smíchovským nádražím a do provozu bylo uvedeno 15. září toho roku. Impozantní secesní budova pak byla vystavěna v letech 1904 až 1905 podle...

I několika dalším horským tratím se přezdívá Semmering. Například Krušnohorský Semmering (zprovozněn v 1899) vede v délce 46 kilometrů z Karlových Varů přes Pernink do Johanngeorgenstadtu v Německu, o něco severněji vede přes Krušné hory Teplický Semmering. Tato Moldavská horská dráha, spojující v délce 40 km Most s Moldavou, byla v roce 1885 propojena až do Německa (to skončilo v roce 1945). Slezský Semmering se nazývá trať mezi Hanušovicemi a Jeseníkem přes hřebeny Jeseníků, která byla zprovozněna v lednu 1889. Saský Semmering, trať na pomezí Drážďan a Freitalu z roku 1857, ale v 90. letech skončil.

Výrazným počinem byla zejména výstavba dvou viaduktů

Výrazným počinem byla zejména výstavba dvou viaduktů. První, Jihovýchodní viadukt, je dlouhý 115 metrů a má sedm oblouků o výšce až 25 metrů, druhý, Severozápadní viadukt, překonává údolí Dalejského potoka délkou 92 metrů, výškou 20 metrů a má pět klenutých oblouků. Jejich stavba trvala necelých 17 měsíců, od března 1871 do července 1872.

Trať vede ze stanice Praha-Smíchov severní nástupiště jižním směrem do Hlubočep, kde se otáčí o 180 stupňů a po levém břehu Dalejského potoka přetíná Prokopské údolí. Dále trať stoupá po úpatí Dívčích hradů přes Žvahov do Jinonic. Do roku 1989 byly na trati dvě další stanice, Praha-Hlubočepy a Praha-Konvářka, naopak v roce 1989 byla zřízena nová stanice Praha-Žvahov. Z Jinonic dráha pokračuje přes košířskou Cibulku, Stodůlky a Zličín do Hostivice.

Opravy v roce 2018

Během rozsáhlé rekonstrukce v roce 2018 byly opraveny oba viadukty přes Prokopské údolí, v zastávkách Praha-Žvahov a Praha-Stodůlky byly obnoveny výhybny a místo zrušené stanice Praha-Jinonice vznikla stejnojmenná zastávka blíže k metru a nové zástavbě.

Pražský Semmering se stal brzy cílem výletníků, kteří se kochali pohledem na hlavní město z okénka vlaku. Spisovatel Eduard Bass ale na něj v článku v Lidových novinách v roce 1924 pohlížel jako na jakýsi anachronismus. Trať nazval „Ferrocarril Mexicano in Praha" a jízdu popsal slovníkem mexických indiánů z planiny Pueblo. Buštěhradské dráhy byly zestátněny 1. ledna 1924.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto User:ŠJů, Public domain, via Wikimedia Commons

Štítky železnice, trať, výročí, Praha, Semmering, Smíchov, Jinonice, Hostivice, stavba, Buštěhradská dráha, Německo, Eduard Bass

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Unikátní železniční trať s přezdívkou Pražský Semmering slaví 150 let  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.