Loni v září vyhlásil Regionální organizátor pražské integrované dopravy mezinárodní soutěž na novou podobu jednotného informačního systému pro veřejnou dopravu a prostranství hlavního města Prahy. Vítězný návrh má na svědomí český tým ve složení grafické studio Side2, ateliér A69 architekti a typografické studio Superior Type. Nový design značení se v ulicích objeví už letos v létě v rámci testování.
Současný navigační systém má kořeny v 70. a 80. letech minulého století. Autoři nového systému chtějí, aby se díky své přehlednosti stal jedním ze symbolů města. Jeho testování začne už letos v létě a bude trvat do konce roku, kdy se připomínky vyhodnotí. Postupné nasazení nového systému začne v roce 2023.
„Praha má nový, přehledný a uživatelsky přívětivý celoměstský orientační a navigační systém. Chci, aby každý vždy snadno nalezl informace o své cestě a zbytečně nebloudil. To se třeba děje při hledání správného východu z metra na komplikovaných přestupních bodech, zastávkách navazujících spojů i při chůzi městem. Pražané se mohou těšit na prvky s moderním vzhledem a na nové digitální nosiče a informace. Čím více dopravních možností v MHD nabízíme, tím přehlednější musí být. Základ je srozumitelnost, dobrá viditelnost a aktuální informace. Kvalitou informací a designem se Praha konečně může srovnávat se světovými metropolemi, jako je New York nebo Londýn,“ uvedl náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Podle Scheinherra se kvůli stavbě metra D změní všechna dopravní schémata nad dveřmi ve vozech metra a na nástupištích, a to i na existujících trasách. „Nedovedu si představit, že by tu byl informační systém z minulého století, který by nepracoval s tím, co dnes umí špičkoví designéři, a s množstvím on-line informací, které máme k dispozici. To je jako kdybyste si dali do nového auta místo satelitní navigace kompas,“ přirovnal Scheinherr v tiskové zprávě.
Čtvrtek, 10. února 2022, 13:15
Praha patří mezi nejvýznamnější metropole Evropy, proto je jasné, že v něm bude bydlet více a více lidí. Vedení Prahy se tak začalo naplno věnovat zlepšení dopravního systému. Nejlepší a nejefektivnější řešení vidí v realizaci okružního metra, jehož...
Podle primátora bude pilotní projekt informačního a navigačního systému propojen s městskou open source datovou platformou Golemio. „Nová podoba a funkčnost systému Čitelná Praha se bude testovat na pilotních projektech, necháme cestující se k němu vyjádřit a teprve poté ji budeme finalizovat. Pražané se tak s novým městským orientačním systémem začnou setkávat od roku 2023. Přitom nemáme v úmyslu všechny současné prvky vyměnit najednou a zbytečně plýtvat prostředky, naopak budeme preferovat jejich postupné nasazení tam, kde plánujeme rekonstrukce, nebo když původní prvky technologicky doslouží,“ vysvětlil primátor Zdeněk Hřib (ANO).
Je nutné v době chytrých telefonů instalovat do města nový orientační systém? „Podle zahraničních zkušeností se potvrzuje, že lidé se ve veřejném prostoru nebo v dopravních prostředcích ujišťují, že jdou správnou cestou. (...) Naším cílem je to, aby si lidé díky novému jednotnému systému cestování městem užili, mohli se kolem sebe dívat a i z rutinní cesty do práce si udělali zážitek z nového poznání,“ uvedl ve zprávě pro novináře ředitel IPR hlavního města Prahy Ondřej Boháč.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.