Praha patří mezi nejvýznamnější metropole Evropy, proto je jasné, že v něm bude bydlet více a více lidí. Vedení Prahy se tak začalo naplno věnovat zlepšení dopravního systému. Nejlepší a nejefektivnější řešení vidí v realizaci okružního metra, jehož linka by měla nést označení O.
Okružní metro s názvem “Metro O” by mělo propojit především místa, kde vznikají nové byty a také místa, kam lidé nejčastěji dojíždějí do práce. Jedná se o Dejvice, Smíchov, Pankrác, Slatiny, Žižkov a Vysočany. Kruh metra by se měl uzavřít přes Letňany, Čakovice, Ďáblice a Bohnice zpět do Dejvic.
„Metro O totiž není triviální záležitost. Není to výkřik do tmy, jako když Andrej Babiš našel v šuplíku pár miliard, nebo jako když ODS slíbí postavit P+R pro skoro dvě stě tisíc aut, když v celé Evropě je na P+R necelý milion míst. Metro O je expertní záležitost, která má spoustu souvislostí. A stane se páteří naší MHD,” sdělil starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha sobě), který v novém metru vidí velkou záchranu. Podle Čižinského problémy v pražské dopravě způsobují také lidé, kteří do Prahy proudí ze Středočeského kraje. Ti jezdí do hlavního města za prací a jejich auta plní parkoviště okrajových sídlišť, ucpávají příjezdové trasy i ulice v centru.
„Máme MHD, která skvěle funguje pro cestování do centra a zpátky. Linky metra a většinou i tramvají vedou dovnitř a ven jako paprsky kola – po takzvaných radiálách. Ale chybí nám loukoť. Odborně se jí říká tangenciála. A ideálně pod zemí, protože ulice už nenafoukneme. Potřebujeme okruh pro MHD stejně jako je přirozené mít ho pro auta. Okruh, který vše propojí, rozloží dopravní zátěž, uleví ulicím. Připravují se projekty tramvajových tratí, které cestování do kruhu zlepší. Růstu města a pohybům lidí však nebudou stačit. Tramvaje samozřejmě budou mít i po dokončení metra O v Praze svoji nezastupitelnou úlohu. Zajistí především místní spojení, ne však dopravu na druhý konec města,” tvrdí starosta Sedmičky.
Metro O by lidem mělo poskytnout dopravu v místech, kde vzniknou byty pro víc než čtvrt milionu nových obyvatel. Jedná se například o oblast Nákladového nádraží Žižkov či holešovických Bubnů a podobně. Poslouží k tomu, aby obyvatelé Středočeského kraje používali hromadnou dopravu a svá auta tak nechali doma. S tím souvisí tvorba dostatečných parkovacích míst u autobusových a železničních stanic. Středočeši by svá auta mohli zaparkovat u nádraží a pro cestu do Prahy by tak využili vlaky či autobusy. Doprava by tak byla zase o něco volnější.
Nová linka by také propojila kancelářská centra s místy, kde zaměstnanci žijí a stala by se hlavní propojovací tepnou ostatních linek. Linka O též nabídne mnohem více přestupních možností.
„Metro O se taky napojí na velké dopravní stavby, které slibuje stát. Sice budou hotové bůhví kdy, ale připraveni být musíme. Rychlodráhou VRT bude do Prahy přijíždět další spousta lidí navíc. Podobně přivede ještě víc lidí do města dráha z letiště. A my je musíme z přestupních bodů někam po městě dopravit. Buď tím zahltíme ulice, nebo je necháme volné pro život a jezdit budeme pod zemí,” řekl Čižinský s tím, že plánování a realizace se chopí Adam Scheinherr (Praha sobě) ve spolupráci s koaličními kolegy a Dopravní podnikem, TSK, IPR nebo společností ROPID. Jednat bude například s Petrem Hlaváčkem (TOP 09), Petrem Hlubučkem (STAN) či Adamem Zábranským (Piráti).
„Óčko vytvoří provázaný systém se všemi budoucími investicemi – napojí se na příměstskou železnici, vysokorychlostní tratě, Pražský okruh. Mimopražští musí mít pohodlnou možnost nasednout na vlak, dojet do Prahy, sednout na metro a pokračovat dál. Je nereálné vybudovat P+R parkoviště pro statisíce aut, která ani nejsou pro Pražany. Chci investovat peníze do Prahy a jejích obyvatel. Celkem by pak po dokončení pražské metro měřilo 114 km a mělo 101 stanic. Pro srovnání, na počet obyvatel zhruba stejně velký Mnichov má dnes 103 km metra a 96 stanic a také pracuje na dalším rozšíření,“ sdělil Adam Scheinherr (Praha sobě).
Linka O by měla každý rok přepravit kolem sto milionů lidí. Další cestující do ní přivede celkový ekonomický růst Prahy, Středočeský kraj, vysokorychlostní trať vedoucí mimo jiné do Ústí a Drážďan a Pražský okruh. Praha již udělala základní dopravní analýzu a nyní začíná zpracovávat detailní studie, které vedení pomohou například v tom, kudy by trasa měla vést, aby její výstavba byla efektivní a smysluplná. Praha zhodnotí smysluplnost stavby ze všech úhlů, bude hledět například na pozitivní dopad na kvalitu života ve městě, ekologický přínos či ekonomickou a finanční stránku věci.
„Dokážeme metro O rozjet? Určitě. Když nezačneme teď, budeme za pár let jenom koukat, jak nám uletěly včely. Vlastně ujelo metro,“ uzavřel Čižinský.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Plán je to smělý, ale kde vzít na jeho realizaci? V kterém století se toho dočkáme (jestli vůbec někdy)?
V situaci, kdy se ještě pořádně nerozběhla stavba trasy D, je tento projekt bohužel úplná famtasmagorie.