Pražské eskalátory se v posledních několika letech dočkaly velké obměny. Na nových pohyblivých schodech se obyvatelé mohou svézt třeba na Andělu, Náměstí Republiky nebo na Karlově náměstí, nové schody se chystají i pro stanici Jiřího z Poděbrad. Ty staré totiž jezdí moc rychle a nemají tolik bezpečnostních prvků.
V pražském metru se nachází 268 ramen eskalátorů, které jezdí různými rychlostmi. Nejrychleji jezdí staré eskalátory ze Sovětského svazu, které urazí skoro metr za vteřinu. Ty nejpomalejší urazí za stejnou dobu téměř o polovinu méně, jen 50 centimetrů.
Původní sovětské eskalátory je potřeba vyměnit, protože nejsou tak bezpečné jako novější modely. Navíc jezdí příliš rychle. „Tato rychlost je dána především dobou jejich konstrukce a vývojem normativních předpisů. Starší pohyblivé schody ruské výroby, typ Leningrad, uvedené do provozu ještě před přijetím harmonizovaných evropských norem, mají výjimkou povolenou rychlost 0,9 metrů za sekundu. Současně platná legislativa povoluje rychlost do 0,75 metrů za sekundu,“ uvedla pro Drbnu mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková.
Pomalejší rychlost je výhodná i z ekonomického hlediska, eskalátory se tak méně opotřebovávají a déle vydrží. Dopravní podnik proto zpomalení podporuje, dokud bude rychlost přepravy odpovídat množství cestujících.
Úterý, 18. ledna 2022, 07:00
Fakt, že na Klárově existuje tajný podzemní objekt, poprvé vyplaval na veřejnost s povodněmi v roce 2002. Stojí tam už od začátku 60. let. Dodnes je ale téměř nemožné se do objektu dostat, a historie objektu je navíc stále plná tajemství.
Na eskalátorech se každoročně stane několik stovek úrazů. „Za loňský rok pražští záchranáři z celkových 127 tisíc výjezdů vyjížděli zhruba třistakrát k pádům na eskalátorech. Jedná se většinou o úrazy horních a dolních končetin a velmi často bývá také úraz obličeje, kdy si lidé sedřou o hrubý povrch eskalátorů obličej,“ shrnula pro Drbnu mluvčí pražských záchranářů Jana Poštová. „Naštěstí se ve většině případů nejedná o vážné úrazy, ale v jednotkách případů jsme lidi odváželi na jednotku intenzivní péče,“ dodala.
Nové eskalátory mají oproti těm sovětským různá vylepšení. „Bezpečnost provozu je u nich zvýšena zejména řadou nových bezpečnostních prvků, jako jsou například čidla kontrolující nadměrnou provozní rychlost, neporušenost tažného řetězu, přítomnost všech stupňů schodového pásma a tak dále. Mezi tyto bezpečnostní prvky se řadí i čidlo monitorující rychlost pohybu madla,“ uvedla Řehková.
Středa, 19. ledna 2022, 13:00
Vestibul metra ve stanici Anděl – Na Knížecí je už zase v provozu. Při příležitosti jeho otevření připravilo město pro zájemce novou výstavu. Nese název Minulá budoucnost a jejím hlavním tématem je pražské metro.
Úrazům pomáhá předcházet také madlo, které jezdí rychleji než samotné schody. Není to chyba výrobce, ale záměr, který má cestující udržovat v bdělém stavu. „Pokud cestující při využití pohyblivých schodů dodrží podmínku přidržovat se pohyblivého madla, stanovenou povinnostmi cestujícího ve smluvních přepravních podmínkách PID, měl by po celou dobu přepravy na schodech zůstat v bdělém stavu,“ vysvětlila Řehková.
Do roku 2030 mají být vyměněny všechny zbývající schody ruské výroby, v současné době jich v pražském metru jezdí ještě 40. „Aktuální je výměna pohyblivých schodů ve stanici Jiřího z Poděbrad, která bude realizována spolu s bezbariérovým zpřístupněním stanice a její celkovou revitalizací,“ popsala nejbližší plány Dopravního podniku Řehková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.