čtvrtek 29. září 2022 Michal

V neděli v Praze vyjede průvod historických tramvají

Mezi Královkou a Letenským náměstím vyjede zítra v Praze třináct historických i současných tramvají. V čele průvodu pak pojede nejstarší provozuschopná elektrická tramvaj v Evropě. Právě tímto průvodem bude pražský dopravní podnik (DPP) slavit 130. výročí zahájení provozu první elektrické tramvaje v Praze i v Čechách. Podívejte se na příjezd již zmíněné nejstarší provozuschopné elektrické tramvaje v Evropě, která do Prahy přicestovala z Plzně.

Z nástupní stanice průvod vyjede v 08:15 a projede centrem města přes Pražský hrad a Karlovo a Václavské náměstí. Na konečnou stanici Letenské náměstí by měl průvod historických i novodobých vozů dorazit okolo 09:00. Zájemci zaplatí podle informací na webu dopravního podniku za jízdenku padesát korun. Ve fanshopu DPP si mohou rovněž zvolit, kterým vozem se chtějí svézt.

Černá Máry jezdila po Praze dva roky. Pohřební tramvaj vozila za války těla mrtvých vojáků

Pohřební tramvaj, kterou pro její barvu a účel Pražané přezdívali Černá Máry, vozila v letech 1917–1919 z vojenských nemocnic mrtvá těla vojáků na Olšanské hřbitovy a na Vinohradský hřbitov. Vůz číslo 152 za dobu své dvouleté existence přepravil...

Tramvaje z počátku 20. století i ty z padesátých a šedesátých let

V průvodu budou tramvaje z dílny strojírenského podniku Ringhoffer z počátku 20. století a tramvaje z padesátých a šedesátých let typu T1, T2 a T3. Ze současných tramvají v průvodu pojedou tramvaje typu 14T a 15T. V čele průvodu pojede podle DPP nejstarší provozuschopná elektrická tramvaj v Evropě. Vůz s číslem 18 pochází z dílen plzeňské karosárny Václava Brožíka a českého vynálezce z oboru elektrotechniky Františka Křižíka. Pražský dopravní podnik ji má do konce září roku 2022 zapůjčenou od Plzeňských městských dopravních podniků. Od příštího týdne bude tramvaj vystavená v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice.

Elektrická tramvaj poprvé v Praze vyjela 18. července 1891

Pražané se mohli poprvé svézt elektrickou tramvají v sobotu 18. července 1891. Trať, která začínala u dnešní restaurace Letenský zámeček a končila u severního vchodu do Královské obory, byla postavená a projektovaná elektrotechnikem Františkem Křižíkem, který byl propagátorem využití elektřiny v dopravě. Tehdy v Praze městskou dopravu zajišťovala koněspřežná tramvaj, a to od roku 1875. Trať elektrické dráhy měřila 766 metrů, později byla prodloužená na 1,4 kilometru. Provoz na této první trati elektrické tramvaje v Praze skončil 15. srpna 1900. Během deseti sezon bylo přepraveno 593 027 cestujících.

Oboustranné tramvaje KT8D5 vyrazily do pražských ulic poprvé před 35 lety

Přesně před 35 lety, 7. července 1986, začaly v hlavním městě jezdit obousměrné tramvaje KT8D5. Tatra Smíchov tuto osminápravovou kloubovou tramvaj vyráběla mezi lety 1986 až 1993. Vyrobeno bylo celkem 199 kusů a většina z nich byla určena pro...

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Dopravní podnik hlavního města Prahy, Petr Hejna

Štítky ČR, MHD, tramvaje, Dopravní podnik hl.m.Prahy, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.