Chodecké tlačítko patří již řadu let k technologii, která pomáhá dynamicky řídit plynulost dopravy. V rámci aktuální koronavirové situace došlo v Praze k zavedení do testovacího provozu také bezkontaktního tlačítka. To chodcům umožní zajištění jejich preference bez toho, aniž by se tlačítka museli dotknout.
V dnešní době se již zcela běžně setkáváme s tlačítky, která chodcům umožňují rychlejší přejití. Málokdo však zná a chápe jejich význam pro plynulost dopravy. Pokud chodec zmáčkne tlačítko, tak volno se na semaforu objeví v závislosti na dopravní situaci a době, kdy je nárok uplatněn. Chodec tak stiskem tlačítka dává vědět o své přítomnosti a systém mu v rámci nastaveného cyklu umožní přejít přechod při první možné příležitosti.
V době koronavirové krize se však začal řešit jiný problém, a tím byl možný přenos viru při dotyku více osob jednoho tlačítka. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr dostal nápad na bezdotykové tlačítko již během první vlny pandemie. Dodal, že lze sice tlačítko zmáčknout pomocí loktu nebo klíčů, ale chce to „vyšší level“. Město podle něj chtělo eliminovat jakékoliv riziko přenosu koronaviru.
„Začal jsem proto hledat, jaké možnosti vlastně existují. V České republice a Evropě jsme nic nenašli. Mé představě se nejvíce blížilo zařízení až z Austrálie, které by české normy a předpisy splnilo jen velmi složitě. Rozhodli jsme se proto vyvinout vlastní technologii, kterou budeme moci zároveň snadno přidat k té stávající, abychom zbytečně neutráceli. A tu začínáme testovat na Dvořákově nábřeží. Půl roku budeme technologii vystavovat různým klimatickým podmínkám, a pokud se osvědčí a bude zájem ze strany občanů, teoreticky ji můžeme příští rok začít rozšiřovat. Musíme zkoušet nové a neotřelé věci, jedině tak se město bude rozvíjet,“ popisuje Adam Scheinherr.
V Česku se používají mechanická kontaktní tlačítka, která však vyžadují pro stisknutí fyzický kontakt. Jenom v Praze je jich více než tisíc. Stávající výhradní výrobce tlačítek pro chodce, společnost Eltodo, připravila tedy dva prototypy kontaktních/bezkontaktních tlačítek, jakožto derivát osvědčeného velkoplošného tlačítka CHT 13.
První prototyp funguje na bázi infračerveného čidla. To je umístěno z boku tlačítka. Indikace detekce je prováděna pouze vizuálně, přes světelný panel. Jde o technicky jednodušší řešení, které má vliv na cenu, ale je méně spolehlivé.
Druhý prototyp je osazen spolehlivým mikrovlnným radarem. Indikace detekce byla v tomto případě doplněna o akustický signál. Toto řešení je odolné vůči falešným detekcím způsobených trvalým zakrytím tlačítka, či změnou okolních podmínek. Radarové čidlo se automaticky během 20 sekund samo překalibruje.
„Do testovacího provozu na Dvořákově nábřeží jsme se rozhodli nasadit tlačítko s radarovou technologií, u kterého zkušební testování ukázalo méně falešných detekcí. Proto jsme se rozhodli jít touto cestou, a nyní věříme, že se nám vše potvrdí v praktickém provozu,“ vysvětluje nasazení radarového tlačítka Barbora Lišková z Technické správy komunikací.
Velkou výhodou navrženého řešení je i to, že výměna kontaktního tlačítka za bezkontaktní nepředstavuje zásah do logiky řízení, nastavení řadiče a ani úpravu nosných konstrukcí a kabeláže. Bezkontaktní funkci lze dokonce do velkoplošného kontaktního tlačítka pouze doplnit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.