Architektonická soutěž na podobu prvního terminálu vysokorychlostní železnice na území České republiky má svého vítěze. Stal se jím návrh autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. První železniční trať s rychlostí více než 300 kilometrů v hodině by měla začínat ve stanici Praha-Běchovice a poté se napojit na stávající traťové úseky u Poříčan.
Do architektonické a urbanistické soutěže přišlo celkem 21 návrhů od českých i zahraničních architektonických kanceláří. Architekti ve spolupráci s urbanisty měli možnost od začátku září do konce listopadu loňského roku navrhnout přesné umístění a vnější i vnitřní podobu nového terminálu vysokorychlostní železnice na hranicích Prahy. Vítězem se stal návrh „MP+ov Nehvizdy 2020“ společnosti Metroprojekt ze Sudop Group a autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. Odměna pro vítěze návrhu je 1,2 milionu korun.
Terminál s pracovním názvem Praha východ má sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí hlavního města. Hlavním smyslem terminálu je, aby lidé, kteří žijí v okolí, mohli využít vysokorychlostní železnici, aniž by museli zajíždět do centra.
Vysokorychlostní terminál má být první svého druhu v Česku a má vyrůst poblíž městyse Nehvizdy na pilotním úseku vysokorychlostní železnice mezi Běchovicemi a Poříčany. Poté by na něj mělo navázat prodloužení trati směrem k Brnu a k Hradci Králové. První zmíněný úsek by se měl začít realizovat v letech 2025 či 2026.
Terminálem by mohlo podle Správy železnic projít kolem 20 tisíc cestujících denně. Zpočátku bude stanice využívána pro dálkové vlaky z Prahy přes Kolín nebo Nymburk a dále pak na východ a jihovýchod. To by uvolnilo místo na stávající železnici, kde by mohlo dojít k posílení příměstské dopravy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.