Nové vozy a zcela novou trať dostane oblíbená lanovka na Petřín. Na podobu vozů metropole vypíše soutěž. Oprava by se měla uskutečnit v následujících čtyřech či pěti letech. Při opravě bude provoz lanovky zastaven asi na osm měsíců. Předběžné náklady jsou odhadovány na 210 milionů korun. Lanovka na Petřín se poprvé rozjela v létě 1891 a v nynější podobě jezdí od roku 1985.
Jedním z důvodů, proč k rekonstrukci dojde, je petřínský svah, který se sesouvá směrem na Újezd. Podle Petra Hlocha, vedoucího provozu tramvají pražského dopravního podniku (DPP), jsou to sice jen milimetry ročně, ale pohybuje se. „Tím je samozřejmě narušeno drážní těleso a z něj se například uvolňují pražce. Je potřeba udělat celé podloží a odvodnění, abychom to celé stabilizovali. Drážní těleso celkově není v kondici a je v tomto okamžiku dožité,“ dodal Hloch.
Problém mají také vozy, které mají pokroucené devadesát let staré rámy, ty na místě nejdou opravit. Vozy také mají nouzové brždění na lano a takové vozy již přes šedesát let nikdo nevyrábí. Podle Hlocha by nové těleso mělo fungovat třicet až čtyřicet let a stávající vozy by to nevydržely.
Co zůstane stejné, je systém lanovky a výhybky. To znamená, že nové vozy mohou být maximálně tak těžké, jako ty současné. Podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) budou vyrobeny z lehčích materiálů a vejde se tak do nich více cestujících. Bude možné také použít současný pohon dráhy, který je již nyní řízen digitálně.
Na to, jak budou nové vozy vypadat, město a DPP uspořádá designovou soutěž. Vyhlášena by měla být v nejbližší době. „Chceme design udělat tak, aby se co nejvíce navýšila kapacita. Základní šasi je dáno a tvůrci budou mít na starosti v podstatě interiér, okna, dveře a přední a zadní kabinu,“ řekl Scheinherr. Po rekonstrukci bude jeden ze současných vozů vystaven v muzeu. DPP předpokládá, že to bude na 12. koleji ve třetí hale muzea MHD ve Střešovicích.
Provoz lanovky bude po dobu rekonstrukce přerušen zřejmě na osm měsíců. Ještě není jasné, kdy přesně to bude. Jenom šest měsíců zabere totiž oprava samotné trati. Podle Hlocha pak bude mít výrobce asi dva měsíce na to, aby vagony nějakým stylem rozjezdil a připravil všechny doklady pro to, aby se daly spustit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.