Tunelový úsek modernizované železniční trati Praha – Kladno bude na území městské části Praha 6 veden takzvanou variantou JIH. Záměr schválila Rada hlavního města Prahy. Řešení je sice dražší, ale očekává se od něj minimalizace zásahů do zastavěného prostředí i umožnění vyšší traťové rychlosti a s tím související kratší jízdní doba mezi Letištěm Václava Havla a centrem města. Zvolenou variantu ještě musí schválit zastupitelstvo.
Napojení pražského letiště na železnici se řeší již téměř 30 let. Povrchové vedení modernizované trati mezi nádražími Dejvice a Veleslavín se ukázalo jako špatně projednatelné, navíc by si vyžádalo demolici některých soukromých objektů. Investor stavby, Správa železnic, s. o., proto v projektové přípravě přistoupil k podpovrchovému řešení celého úseku.
„Modernizace železnice na Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla přes nový dopravní terminál Dlouhá míle je jedna z nejvýznamnějších staveb, která Prahu čeká. Po desítkách let debat, kudy a jak trať povede, se Správa železnic může v projektové přípravě konečně posouvat dál. Vedle pohodlné cesty na letiště si na své přijdou i Pražané. Pro městskou železniční dopravu bude důležitá modernizovaná železniční stanice Veleslavín, nová zastávku v Liboci, která výrazně zlepší dopravní obslužnost oblasti. Dopravní uzel Dlouhá míle s P+R parkovištěm pro 2 000 aut zase zajistí, aby zde Středočeši přestoupili na vlak a nezajížděli autem dál do Prahy. Zároveň v trase zrušeného železničního koridoru vznikne obdoba vršovické drážní promenády, Kladenská drážní stezka,“ uvedl náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Svedení stávající železniční trati do tunelů umožní vybudování pěší a cyklistické cesty v ose stávající trati a díky příznivým sklonovým a šířkovým parametrům umožní komfortní bezmotorové propojení Prahy 6 s centrem města. „Těší mě, že byla zvolena varianta jižní trasy, která má nejmenší dopady na okolí a místní obyvatele. Železniční trať na letiště je nepochybně jeden z nejdůležitějších projektů v Praze, který je potřeba neustále posouvat dopředu a vnímat ho jako naší prioritu,“ řekl 1. náměstek primátora Petr Hlaváček.
Z posudků vyplynulo, že preferovaným řešením je takzvaná varianta JIH, která povede většinově v hloubkách více než 50 metrů pod terénem a zástavbou, přičemž bude zvolena technologie ražení TBM, která je nejpříznivější z hlediska ovlivnění nadloží. Zvolená varianta, technické řešení a hloubka tunelů jsou předpoklady pro maximální a nezměněný komfort lokality nad tunely, jelikož vibrační a hlukové ovlivnění je zcela zanedbatelné. S trasováním tunelů variantou JIH vyslovily svůj souhlas Rada i Zastupitelstvo městské části Praha 6.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.