Plánovaná lanovka propojující Podbabu, Troju a Bohnice by mohla do pěti let fungovat. Necelé tři kilometry dlouhá cesta z Bohnic na Podbabu se stometrovým převýšením a překonáním řeky cestujícím zabere zhruba sedm minut.
„Pracujeme na tramvajové trati, pro ni ale budeme potřebovat postavit nový most přes Vltavu a také skoro kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Hledali jsme proto rychlejší řešení, jak Prahu 6, Troju a Prahu 8 propojit,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Stavba tramvajové trati se nezačne realizovat dřív než v roce 2030.
Inspirací pro městskou lanovou dráhu může být německý Kolbenz nebo portugalské Porto.
„Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější a po dokončení tramvajové trati zůstane jako alternativa,“ řekl náměstek.
Největší časová úspora vznikne při cestách z centra Prahy 6 do Bohnic. Pokud pojede dnes cestující od areálu vysokých škol v Dejvicích na Krakov, potřebuje průměrně tři čtvrtě hodiny. Až bude stát lanovka, bude stejná cesta trvat jen 21 minut.
Přepravní kapacita bude nastavená na 2 tisíce osob za hodinu v jednom směru, což odpovídá jedné lince tramvajové v intervalu 4 minuty. Technicky bude možné přepravit až 6 tisíc osob za hodinu.
„Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem na metro Kobylisy, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru „Áčkem“ na Dejvickou. Obě varianty zaberou čtyřicet minut. Lanovkou zkrátíme cestu na patnáct minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané taky nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ dodal Adam Scheinherr.
Technologie lanové dráhy je navržena na systému tří lan, který je schopen odolávat i velmi silnému větru. Kabinu nesou dvě lana a pohání ji lano třetí. Ve stanici se od nich kabina odpojí, aby mohli cestující v klidu nastoupit a zase vystoupit, a pak se k nim opět připojí, aby mohla plnou rychlostí pokračovat dále. Cestující nastupují a vystupují, když se kabina pohybuje rychlostí jen 0,54 kilometru v hodině, takže je to bezpečné i pohodlné.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.