Dnes, 16:00
Pražská Technická správa komunikací nepředpokládá problémy se začátkem platnosti zákazu sdílených elektrokoloběžek od ledna příštího roku. Řekl to ředitel městské firmy Filip Hájek, podle kterého firmy Bolt a Lime, které vozítka poskytují, plánují zákaz dodržovat. To potvrzují i informace od mluvčích firem, podle kterých Lime přejde na elektrokola a Bolt segment takzvané mikromobility v české metropoli od ledna úplně opustí.
Nový systém regulace je založený na smlouvách mezi TSK a provozovateli kol a elektrokol, která bude možné odkládat jenom na místech, jež k tomu budou určená. Sdílené elektrokoloběžky tuto možnost mít nebudou, čímž se fakticky znemožní jejich poskytování.
Z organizačních důvodů se podle Hájka ještě v prvních lednových dnech může stát, že se v ulicích nějaká včas neodstraněná elektrokoloběžka může objevit, ale jinak problémy neočekává. „Doufám, že se to vyřeší normálně a ne nějakým bojem. Spousta koloběžek už zmizela s koncem turistické sezony a nahradila je elektrokola," řekl Hájek.
Pondělí, 20. října 2025, 10:55
Praha od ledna zavede nový systém regulace sdílených dopravních prostředků, který počítá se zákazem poskytování elektrokoloběžek. Dnes to schválili radní města. Důvodem zákazu je dlouholetá kritika vozítek ze strany obyvatel a městských částí v...
TSK ani nebude nasazovat zvláštní pracovníky pro kontrolu dodržování zákazu, tu budou mít na starosti stávající zaměstnanci takzvaných operativních hlídek, které kontrolují pořádek v ulicích. V případě nedodržení zákazu bude mít TSK právo vozítka odvézt do skladu Správy služeb hlavního města Prahy a provozovatelům účtovat pokutu.
Smlouvy podle informací městská firma uzavře s firmami Rekola, Nextbike a Lime, která provozovala většinu elektrokoloběžek v metropoli. „Už na jaře jsme Pražanům nabídli nová elektrokola, na které si rychle zvykli a využívají je ve velkém. Jakmile bude smlouva a nová regulace účinná, koloběžky v Praze provozovat nebudeme - soustředíme se teď především na to, aby byla nová pravidla nastavená smysluplně a s respektem k potřebám obyvatel města," uvedl generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko Václav Petr.
Dodal, že koloběžky se z Prahy přesunou do měst, jako je Londýn, Řím, Varšava, Atény, Budapešť nebo Berlín, kde fungují bok po boku s koly. „Tato města podporují pestrý dopravní mix pro své obyvatele a nevydala se cestou restrikcí," uvedl.
Naopak Bolt elektrokoloběžky z metropole již odstranil jako z posledního z měst v Česku. Původně je firma nabízela také v dalších 11 městech, například v Brně, Ostravě nebo Olomouci. Z obchodních důvodů ale Bolt jejich provoz v těchto místech ukončil.
Důvodem zákazu elektrokoloběžek v Praze je dlouholetá kritika vozítek ze strany obyvatel a městských částí v centru Prahy, podle kterých parkující koloběžky překážejí v ulicích a jejich uživatelé, především turisté, nebezpečnou jízdou po chodnících ohrožují chodce.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám