Dnes, 10:55, aktualizováno před 7 hodinami
Praha od ledna zavede nový systém regulace sdílených dopravních prostředků, který počítá se zákazem poskytování elektrokoloběžek. Dnes to schválili radní města. Důvodem zákazu je dlouholetá kritika vozítek ze strany obyvatel a městských částí v centru Prahy, podle kterých parkující koloběžky překážejí v ulicích a jejich uživatelé především z řad turistů nebezpečnou jízdou po chodnících ohrožují chodce.
Nový systém regulace připravuje město od loňska a bude založený na smlouvách mezi městskou Technickou správou komunikací a provozovateli kol a elektrokol, která bude možné odkládat jenom na k tomu určených místech.
Sdílené elektrokoloběžky tuto možnost mít nebudou, čímž se fakticky znemožní jejich poskytování. TSK je podle schváleného materiálu bude v případě neoprávněného parkování v ulicích odstraňovat.
„Elektrokoloběžky fungovaly primárně jako turistická zábava, často podpořená alkoholem, což způsobovalo spoustu komplikací. Zároveň ti uživatelé v podstatě skoro ze zásady nedodržují dopravní předpisy, nejezdí po silnici, ale po chodnících. A provozovatelům se nepodařilo to vyřešit," sdělil na tiskové konferenci radní pro majetek Adam Zábranský (Piráti).
Poskytovatelé povolených dopravních prostředků budou městu platit za využívání míst pro parkování poplatek 25 korun měsíčně za každé kolo či elektrokolo. Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) materiál radním předložil již letos v červnu, nepodpořili jej však jeho koaliční partneři ze Spolu a STAN. V září pak zastupitelé radě uložili, aby zavedení systému schválila v říjnu s platností od ledna.
„Rozhodnutí nás nepřekvapilo, ale přesto nás mrzí - zvláště, když vidíme, že v jiných světových metropolích, kde město s provozovateli bikesharingu umí vést konstruktivní dialog, mohou koloběžky velice dobře fungovat a sloužit občanům. V ulicích Prahy nicméně od roku 2021 provozujeme také sdílená elektrokola, která představují jiný koncept a především odlišný způsob užívání. Tento segment sdílené mikromobility se nám dlouhodobě osvědčuje i v dalších evropských městech a plánujeme do něj dále investovat i v Praze," sdělil redakci Pražské Drbny Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko.
„S ohledem na dnešní rozhodnutí zvažujeme odchod z Prahy. Je ale důležité si uvědomit, že bez chytrých omezení a systematických řešení se současný problém nevyřeší. Naopak, poroste počet e-kol a sdílených kol. Bez odpovídající infrastruktury a důsledného vymáhání ze strany policie tak situace zůstane stejná – jen se přesune jinam. Stejní lidé jednoduše přesedlají na e-kola nebo běžná sdílená kola, která navíc nemají žádná technologická omezení. Výsledkem může být více nehod, více jízd po chodníku a větší zábor parkovacích míst. Rozhodnutí města respektujeme, ale je třeba si uvědomit, že podobné „plošné zákazy“ problém nevyřeší," reagoval pro Pražskou Drbnu Marek Pazderka, Senior Operations Manager pro mikromobilitu ve společnosti Bolt.
Soukromoprávní postup, který město zvolilo, podle dřívějších Hřibových vyjádření ve společném stanovisku doporučila ministerstva dopravy, vnitra a průmyslu a obchodu. Sdílené elektrokoloběžky mají podle předloženého materiálu řadu negativních dopadů, jako je vysoká nehodovost, porušování dopravních předpisů či narušování veřejného pořádku.
Město chce podle dokumentu podporovat sdílenou mobilitu Pražanů, ale elektrokoloběžky nejsou často využívány jako dopravní prostředek, ale spíše zdroj zábavy na místech, které nejsou určeny k provozu jakéhokoli dopravního prostředku, jako jsou parky či chodníky. Zvolený postup se nemá dotknout soukromě vlastněných koloběžek Pražanů.
Úterý, 26. srpna 2025, 12:12
V ulici Nerudova platí od dnešního dne nová dopravní značka, která zakazuje vjezd elektrickým koloběžkám. Vedení městské části Praha 1 tak reagovalo na stížnosti místních i časté nehody mezi jezdci a chodci v této ulici. Pokud se opatření osvědčí,...
Elektrokoloběžky dlouhodobě kritizuje radnice Prahy 1, která k tomuto a dalším tématům ohledně turistického ruchu souběžně s uplynulými sněmovními volbami uspořádala místní referendum. V tom obyvatelé první městské části podpořili snahy o omezení, ale zároveň i úplný zákaz elektrických koloběžek v centru. Praha 1 také v srpnu umístila značky zakazující vjezd elektrickým koloběžkám do Nerudovy ulice.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám