Dnes, 12:12, aktualizováno před 2 hodinami
V ulici Nerudova platí od dnešního dne nová dopravní značka, která zakazuje vjezd elektrickým koloběžkám. Vedení městské části Praha 1 tak reagovalo na stížnosti místních i časté nehody mezi jezdci a chodci v této ulici. Pokud se opatření osvědčí, chce značku u v další místech.
Novou značku B32 neboli jiný zákaz instalovali dnes ráno na obou koncích Nerudovy ulice. Schválila ji policie i odbor dopravy hlavního města. Zákaz bude vymáhán stejně jako u ostatních značek, tedy pokutami. Jezdci také budou muset koloběžku odtlačit na nejbližší parkoviště.
Jak uvedl radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (GEN) kopec turisté na koloběžkách sjíždí velmi rychle a už to došlo k několika vážným zraněním.
„Je to tak měsíc, kdy byl docela velký úraz. Ital se řítil z kopce dolů, jedna místní občanka vyšla ze dveří a on ji srazil. Tady bylo naprosto jasné, že se to nemá jen omezit, ale naprosto zakázat,“ popsal dnes Ryvola. Zdůraznil, že opatření je směřováno právě na turisty. Zásobování na koloběžkách naopak podporuje.
Pokud se zákaz osvědčí, chtějí ho rozšířit i na některé další ulice v městské části. Myslí na ty, kde je největší sklon a lidé tam tak jezdí velmi rychle.
Jen pár hodin po umístění značek už ulicí na koloběžkách projíždělo několik lidí v obou směrech. Na značku se ani nepodívali. Městská ani státní policie ale na místě zatím nehlídkuje.
„Tato značka je vlastně takový svým způsobem jakýsi akt zoufalství, protože samozřejmě dobře víme, že jediné, co má smysl a logiku, je udělat celoměstské nařízení. Ale my po tom voláme už prakticky dva roky,“ konstatovala starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská (TOP 09). Toto je podle ní jediný krok, který může městská část udělat sama.
Oba zástupci městské části také kritizovali přístup hlavního města k problému sdílených koloběžek. „Na magistrátu leží výborně zpracovaná smlova o zákazu parkování koloběžek na území celé Prahy. Ale bohužel teď, když máme volby, mělo to být volebním trhákem. Jednotlivé politické strany a lidi se mezi sebou pohádali, takže tato smlova schválená nebyla," popsal Ryvola.
Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) navrhl, aby bylo parkování sdílených dopravních prostředků nově poovoleno jen kolům a elektrokolům, provozovatelé koloběžek by si museli nasmlouvat vlastní lokality. Radní hlavního města ale návrh neschválili. Podle předsedy klubu zastupitelů Spolu Tomáš Portlíka (ODS) byl materiál nedostatečně připraven, a proto ho Hřibovi koaliční partneři nepodpořili.
Pondělí, 23. června 2025, 16:00
Náměstkovi pražského primátora Zdeňku Hřibovi (Piráti) se nepodařilo prosadit zákaz sdílených elektrokoloběžek na území metropole. Dnes o návrhu hlasovala rada města, ale neschválila ho. Nový systém měl regulovat sdílené dopravní prostředky...
Praha 1 také připravuje místní referendum, které by mělo vyjádřit vůli občanů na Praze 1, zda koloběžky chtějí nebo ne.
„My jsme přesvědčeni o tom, že nikoli. A to bude další jakýsi tlak na hlavní město, aby to celoměstské řešení prostě přineslo,“ řekla Radoměřská. Podle ankety, kterou Praha 1 dříve provedla, koloběžky vadí 90 procentům občanů.
Podle Ryvoly nepomáhá ani jednání s firmami, které koloběžky provozují. „Jejich sliby už mě skutečně nebaví. Tuším před rokem jsem požádal všechny ty společnosti, aby neparkovaly před Mánesem. Reagovaly perfektně. Do 24 hodin bylo všechno posunuté o 100 metrů. Do týdne to bylo zpátky a je to tam do dneška,“ uvedl Ryvola. Proto jim ani neoznámil instalaci značky v Nerudově.
Středa, 21. května 2025, 07:00
Městská policie zorganizovala další akci, ve které se zaměřila na kontroly jezdců na elektrických koloběžkách a cyklisty. Strážníci během čtyř dní zaznamenali přes osm set přestupků, většinu z nich měli na svědomí právě koloběžkáři.
„Nezažil jsem nikoho, kdo by chodil po Praze 1 a kdo by skutečně ty koloběžky bral a usazoval na správná místa. Kdyby tu bylo dvacet lidí, kteří se o ty koloběžky starají, tak dneska nejsme tady a nevěšíme takovéhle značky,“ dodal Ryvola.
„Skutečné řešení je funkční infrastruktura, edukace jezdců a koordinovaný postup, ne bezhlavé zákazy. Namísto fungujícího řešení se teď Praha 1 raději vydává cestou dalších značek v už tak ”přeznačkované” Praze. Navíc značek, u kterých není ani jasné, jestli podle právních předpisů vůbec existují a jak se budou vymáhat," reagovala ve vyjádření Lucie Krahulcová, ředitelka pro veřejnou politiku společnosti Lime.
Dodala, Lime dlouhodobě spolupracuje s Technickou správou komunikací, magistrátem, městskými částmi a ostatními bikesharingovými platformami na jednotných pravidlech pro jízdu a parkování všech sdílených koloběžek a kol.
„My nadále pokračujeme v jednání o jednotných pravidlech a pracujeme na funkčním řešení. Mj. testujeme nové inovativní metody - například technologii, která má pomoci se správným parkováním, kdy na základě vyhodnocení fotografie nedovolí jezdci zaparkovat špatně," sdělila Krahulcová.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám