FOTO: Zásoba baterií, ocelové zdi. Podívali jsme se do nepřístupného zázemí stanice Flora

Stanice metra Flora letos slaví 45 let od otevření a spolu s ní i velká část vybavení, které se tam stále nachází. Třeba eskalátory, vzduchotechnika a také technologie zázemí, kam veřejnost nesmí. Do skanzenu za nenápadnými dveřmi jsme se podívali ještě před plánovanou modernizací.

Stanice se za 45 let nezměnila, neproběhla tu žádná velká rekonstrukce. Cestující to pozná hlavně na vizuální stránce, na obkladech se vyřádil zub času i vlhkost, tunel s eskalátory navozuje atmosféru 80. let.

Stanici Flora po 45 letech opraví. Slavná prsa a antiprsa očistí a vrátí zpět

Stanice metra Flora na lince A se po 45 letech od uvedení do provozu dočká první zásadní rekonstrukce. Během prací, které potrvají přes dva roky, postaví nové výtahy, vymění sovětské eskalátory za nové, vymění kabelové rozvody, osvětlení i...

Ten opravdový návrat v čase ale čeká za dveřmi na konci hlavní lodi nástupiště za vínovými dveřmi. Tam je neveřejné části stanice, technologický tunel a distribuční transformovna.

Jak vysvětlil Karel Kovařík, vedoucí jednotky Elektrotechnika, která má na starost mimo jiné rozvod elektrické energie v metru, stanice byla ražená. Proto jsou tu kulaté stropy.

Po cestě úzkým technologickým tunele se ocitáme v dlouhé místnosti, která je plná desítek rozvaděčů. K tomu tu svůj stůl má je i jeden pracovník dopravního podniku, který na vše dohlíží. Právě tady dochází k rozvodu elektrické energie z páteřního vedení po celé stanici.

„Stanice byla uvedena v roce 1980 a velká část toho zařízení je původní. Vidíte nějaké nové technologie, protože protože v předloňském roce byla provedena rekonstrukce osvětlení tunelů,“ vysvětlil Kovařík.

Že je velká část původní, jde poznat na první pohled. Plechové boxy jsou popsány ještě ručně, místo potisku, svítí tu staré zářivky, na zemi je linoleum.

Nové části zůstanou, zbytek ale vymění a celou elektrickou stanici výrazně přestaví. „Protože požární předpisy nás nutí přestavit stanici tak, aby byla z požárního hlediska bezpečnější. To znamená, že dojde k rozdělení rozvaděčů vysokonapěťové a nízkonapěťové části,“ dodal Kovařík.

Lidé se ale nemusí bát, obě části jsou zdvojeny a jedna bude vždy v provozu a pod napětím, aby metro fungovalo.

V transformovně sníží počet ze čtyř na dva a technologie bude úspornější.

Modernizací projde i nezajímavější zdejší místnost, akumulátorovna. Za modrými dveřmi se skrývá stejně laděná hala, kde jsou připraveny stovky baterií. Ty jsou tu pro případ nouze, naposledy je použili třeba při blackoutu 4. července. Pro jejich chlazení si tu vyrábí i vlastní destilovanou vodu. Zdi akumulátorovny jsou ocelové, podlaha a stěny do určité výše kyselinovzdorné.

Vybavení staré 45 let neskončí jen tak na smetišti, může se prodávat a často putuje i do v muzeí.

Podobně je na tom s vybavením měnírny a transformovny je na tom stanice Jiřího z Poděbrad, zbývá také rekonstrukce Skalky. Nedávno modernizovali stanici Želivského.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky dopravní podnik, metro, Flora, rekonstrukce, doprava

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.