Dnes, 16:00
Stanice metra Flora na lince A se po 45 letech od uvedení do provozu dočká první zásadní rekonstrukce. Během prací, které potrvají přes dva roky, postaví nové výtahy, vymění sovětské eskalátory za nové, vymění kabelové rozvody, osvětlení i vzduchotechniku. Slavné obklady prsa a antiprsa ve stanici zůstanou, jen je sundají, očistí a ty zničené nahradí.
Stanice je v provozu 45 let a od uvedení do provozu v roce 1980 neprošla žádnou pořádnou rekonstrukcí. Teď ji kompletně zmodernizují, stejně jako Jiřího z Poděbrad na stejné lince.
Rekonstrukce Flory bude ale o něco náročnější, tady budou totiž měnit i zázemí transformovny.
„Budeme nuceni tu celou stanici kompletně odstrojit, provést sanaci všech částí ostění, jak ve veřejné nebo neveřejné části. To bude víc než jedenáct tisíc metrů sanací. Proběhne výměna veškerého technologického vybavení. Poté stanici opět nastrojíme, to bude znamenat nové obklady, nové podhledy,“ řekl na tiskové konferenci Jan Panuška, technický vedoucí oblasti podzemní stavby a technologie ze společnosti STRABAG, která rekonstrukci provádí.
Tisíce obkladů, slavný prsou a antiprsou z dílny hlavního architekta pražského metra Jaroslava Otruby, po jednom sundají a očistí ve speciální lázni. Ty zničené nahradí novými a pak všechny společně vrátí na zdi. Stejně tak postupovali i při rekonstrukci stanice Jiřího z Poděbrad, kde byla vyřazena asi pětina.
To jsou práce, kterými začnou v únoru 2026, kdy bude stanice na deset měsíců zavřena.
„Budeme měnit také trojramenné schodiště s dopravní výškou 24 metrů. To je věc, která bude definovat čas těch deseti měsíců, proto je to takto dlouhá doba,“ doplnil Panuška.
Vymění i sovětské eskalátory za nové, budou tu nové kabelové rozvody, energeticky úsporné LED osvětlení, vzduchotechnika, zabezpečovací zařízení a také informační systém.
Nezávisle na tom bude probíhat i kompletní rekonstrukce distribuční trafostanice, kde dojde k sanacím a výměně celé technologie, to za provozu metra. Vlaky budou stanicí projíždět sníženou rychlostí.
Výtah bude mít vstup u zdi Olšanských hřbitovů kousek od nákupního centra. Tam už připravují hloubení dvadvacetimetrové šachty.
Další bezbariérové přístupy plánuje dopravní podnik vybudovat na stanici Želivského v roce 2027. Po ní by následovala Strašnická, tam podle Jaroslava Kristena, technického ředitel DPP – Metro, aktuální pracují na projektové dokumentaci, která by měla být hotova na přelomu roku.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám