Nová tramvaj pro Prahu Škoda 52T po nezbytných technických zkouškách a ověřovacích jízdách zahájí v sobotu zkušební provoz bez cestujících. Drážní úřad rozhodl, že v první fázi homologačních jízd musí tramvaj najezdit celkem 20 tisíc kilometrů, z toho první polovinu bez zátěže, druhou polovinu s různou zátěží. Následovat bude stejný počet kilometrů už s cestujícími. Pražský dopravní podnik na síti X uvedl, že v sobotu mezi 9 a 11 má nová tramvaj jezdit mezi Karlovým náměstím a Pražským hradem přibližně po trase linek 22 a 23.
DPP i výrobce Škoda Group očekávají dokončení první fáze zkušebních jízd během letošního léta. „Poté bude následovat druhá fáze homologace vozidla, a to zkušební jízdy s cestujícími, kde Drážní úřad ČR stanovil nájezd dalších 20 tisíc kilometrů," uvedl dopravní podnik.
První souprava dorazila z výrobního závodu Škoda Group do hlavního města začátkem dubna, poté následovaly technické zkoušky či školení řidičů na nový typ vozu.
Škoda Group podepsala s pražským dopravním podnikem v prosinci 2023 kontrakt na dodávku až 200 tramvají za 16,6 miliardy korun. DPP se zavázal nakoupit 40 vozů, prvních 20 letos a dalších 20 do konce příštího roku. Loni v květnu začala v Plzni výroba, první vůz vyjel na zkušební trať ve výrobním areálu Škody v lednu a v dubnu dorazila do dílen dopravního podniku v pražské Hostivaři.
Nová tramvaj je nízkopodlažní pětičlánkový vůz, s širšími průchody mezi články, plně klimatizovaný, s moderním informačním systémem a antikolizním systémem. Ten bude sledovat prostor před tramvají a upozorní řidiče na případnou překážku v cestě. Pokud řidič do určitého okamžiku na informaci systému nezareaguje, systém tramvaj automaticky zastaví.
Kapacita vozu o délce 32 metrů a šířce 2,5 metru je 243 lidí, z toho je 173 míst k stání. Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T je kapacita nových vozů větší o téměř 16 procent. Nejvyšší provozní rychlost je 70 kilometrů za hodinu. Konstrukce vozu je na míru vytvořená pro Prahu, a proto umožní průjezdy i úzkými a zahnutými profily tratě. Cena jedné tramvaje je téměř 90 milionů korun.
Praha v současné době staví nebo chystá tratě do Malešic, na Strahov, do Nových Dvorů, na Žižkov, v okolí Národního muzea a na dalších místech, nové tramvaje proto podle zástupců města potřebuje. Aktuálně má DPP přes 800 tramvají a 147 kilometrů tramvajových tratí.
Nových typů tramvají se Praha dočká po téměř 20 letech.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám