Do ulic dnes vyrazí nová tramvaj pro Prahu. Zatím ještě bez cestujících

Autoři | Foto Dopravní podnik hl. m. Prahy

Nová tramvaj pro Prahu Škoda 52T po nezbytných technických zkouškách a ověřovacích jízdách zahájí v sobotu zkušební provoz bez cestujících. Drážní úřad rozhodl, že v první fázi homologačních jízd musí tramvaj najezdit celkem 20 tisíc kilometrů, z toho první polovinu bez zátěže, druhou polovinu s různou zátěží. Následovat bude stejný počet kilometrů už s cestujícími. Pražský dopravní podnik na síti X uvedl, že v sobotu mezi 9 a 11 má nová tramvaj jezdit mezi Karlovým náměstím a Pražským hradem přibližně po trase linek 22 a 23.

DPP i výrobce Škoda Group očekávají dokončení první fáze zkušebních jízd během letošního léta. „Poté bude následovat druhá fáze homologace vozidla, a to zkušební jízdy s cestujícími, kde Drážní úřad ČR stanovil nájezd dalších 20 tisíc kilometrů," uvedl dopravní podnik.

První souprava dorazila z výrobního závodu Škoda Group do hlavního města začátkem dubna, poté následovaly technické zkoušky či školení řidičů na nový typ vozu.

Škoda Group podepsala s pražským dopravním podnikem v prosinci 2023 kontrakt na dodávku až 200 tramvají za 16,6 miliardy korun. DPP se zavázal nakoupit 40 vozů, prvních 20 letos a dalších 20 do konce příštího roku. Loni v květnu začala v Plzni výroba, první vůz vyjel na zkušební trať ve výrobním areálu Škody v lednu a v dubnu dorazila do dílen dopravního podniku v pražské Hostivaři.

Větší a modernější

Nová tramvaj je nízkopodlažní pětičlánkový vůz, s širšími průchody mezi články, plně klimatizovaný, s moderním informačním systémem a antikolizním systémem. Ten bude sledovat prostor před tramvají a upozorní řidiče na případnou překážku v cestě. Pokud řidič do určitého okamžiku na informaci systému nezareaguje, systém tramvaj automaticky zastaví.

Kapacita vozu o délce 32 metrů a šířce 2,5 metru je 243 lidí, z toho je 173 míst k stání. Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T je kapacita nových vozů větší o téměř 16 procent. Nejvyšší provozní rychlost je 70 kilometrů za hodinu. Konstrukce vozu je na míru vytvořená pro Prahu, a proto umožní průjezdy i úzkými a zahnutými profily tratě. Cena jedné tramvaje je téměř 90 milionů korun.

Praha v současné době staví nebo chystá tratě do Malešic, na Strahov, do Nových Dvorů, na Žižkov, v okolí Národního muzea a na dalších místech, nové tramvaje proto podle zástupců města potřebuje. Aktuálně má DPP přes 800 tramvají a 147 kilometrů tramvajových tratí.

Nových typů tramvají se Praha dočká po téměř 20 letech.

Hodnocení článku je 40 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky tramvaje, Škoda Group, Dopravní podnik hl.m.Prahy, Praha

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.