Počasí dnes-0,8 °C, zítra-2,2 °C
Neděle 12. ledna 2025  |  Svátek má Pravoslav
Bez reklam

Spolu odmítá zpoplatnění vjezdu do centra Prahy, Hřib argumentuje koaliční smlouvou

Praha by se místo zpoplatnění vjezdu do některých částí centra města měla zaměřit na jiná řešení. Na facebooku to uvedla pražská koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL). Primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) k tomu sdělil, že závazek omezit tranzitní automobilovou dopravu na Malé Straně a Smetanově nábřeží je součástí koaličního programového prohlášení a jeho nepodpoření by považoval za porušení koaliční smlouvy. Radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (nest., dříve ANO) uvedl, o omezení vjezdu do centra města se debatuje už dlouhé roky, ale chybí k němu politická odvaha.

Zpoplatnění vjezdu na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží pro nerezidenty připravuje magistrát od roku 2023. Prosazuje jej i radnice Prahy 1, proti je naopak Praha 2, která se bojí vlivu na svoje území. Podle původních vyjádření mělo opatření začít platit loni, koalice Spolu, Pirátů a STAN se na něm však zatím neshodla.

Nyní to vypadá, že se Hřib od koaličních partnerů ze Spolu podpory nedočká. „Omezení vjezdu do centra by znamenalo další komplikace pro dopravní městskou síť v Praze. Provoz by totiž nikam nezmizel, jen by se takříkajíc přelil do jiných částí, kde už teď je doprava na hraně," uvedla koalice na facebooku.

Před omezením je podle ní nutné dokončit okruhy a zpoplatnění vjezdu není v tuto chvíli ani legislativně možné. Město by místo zavádění poplatku za vjezd mělo „usilovat o chytrá řešení: rozvoj technologií pro řízení dopravy nebo podporu a modernizaci MHD", stojí dále ve vyjádření.

Hřib k tomu uvedl, že hlavním důvodem pro omezení automobilové dopravy je zajištění plynulosti MHD, protože se vlivem provozu na Malé Straně a Smetanově nábřeží dlouhodobě zpožďují tramvaje. Dodal, že právě proto je v jednomyslně schváleném programovém prohlášení koalice závazek ve spolupráci s Prahou 1 a sousedními městskými částmi zbytný automobilový tranzit v těchto oblastech omezit.

Koaliční smlouva mluví jasně

Koaliční smlouva pak podle něj všechny strany zavazuje ke zkvalitňování, zrychlování a upřednostňování MHD. „Pokud by skutečně koalice Spolu nyní otočila a odmítala omezení zbytného tranzitu na Malé Straně a Smetanově nábřeží, tak jde o zjevné porušení koaliční smlouvy a postup v rozporu s koaličním programovým prohlášením. Vnímal bych to jako podfuk na voliče i na koaliční partnery a muselo by nutně následovat dohodovací řízení," uvedl náměstek.

Hřib nicméně doplnil, že prozatím vyjádření Spolu vnímá tak, že odmítá jeden konkrétní způsob omezení vjezdu, a to jeho zpoplatnění. V úvahu však připadají i další opatření. „Například na Karlově mostě, který je hned vedle Smetanova nábřeží a kde dříve také jezdila auta, je nyní prostě zákaz vjezdu," uvedl.

Odmítl také argument ohledně dokončení okruhů, protože Malou Stranu už nyní lze objet Blankou a na magistrále je podle něj podle dostupných dat podíl tranzitní dopravy jen 13 procent. „Žádný okruh nemá schopnost přesvědčit někoho, kdo chce jet do centra, aby místo toho jel raději někam ke Štěrboholům," míní.

Chtění a nechtění

Podobně se vyjádřil i Ryvola. „Dle výpočtů dopravních odborníků nebude mít dokončení obchvatů na centrum vliv žádný. A pokud Spolu volá podpoře a modernizaci MHD, pak je třeba zajistit povrchové MHD průjezd," uvedl. Je podle něj zbytečné řešit, zda je omezení právně možné, protože jde jen o zájem a snahu vedení metropole. „Je to jen o chtění a nechtění, je to o jasném, dlouhodobém plánu řešení krizového stavu dopravy v Praze," sdělil.

Vedení Prahy za neschopnost najít řešení kritizoval předseda opoziční Prahy Sobě Adam Scheinherr. „Koalice se dva roky není schopná na ničem dohodnout a místo výsledků vydává prohlášení na facebook, to je neschopnost," uvedl.

Systém zpoplatnění vjezdu do vybraných částí Prahy 1 má být podle dřívějších vyjádření plně automatický a právně má být založen na takzvaném místním poplatku, který už k podobným účelům využívají například Karlovy Vary. Proto je nutné k opatření vytvořit zvláštní městskou vyhlášku, což vyžaduje souhlas zastupitelstva. Nemá jít o mýto, jehož zavedení nyní legislativa neumožňuje.

Hodnocení článku je 40 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto PID, Jan Malý

Štítky správa, automobilová, Praha, doprava, Smetanovo nábřeží, Malá strana, poplatky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Spolu odmítá zpoplatnění vjezdu do centra Prahy, Hřib argumentuje koaliční smlouvou  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.