Pražští radní schválili zadání tendru na provoz vlaků za 142 miliard

Autoři | Foto Eva Hradilová

Vedení Prahy schválilo zadání podmínek tendru zhruba za 142 miliard korun, který má zajistit provoz elektrických vlaků v Pražské integrované dopravě po prosinci 2029. Tehdy skončí smlouva s Českými drahami. Záměr a zadání tendru schválili radní města, ještě o něm budou ve čtvrtek hlasovat zastupitelé. Zároveň budou rovněž ve čtvrtek podmínky schvalovat i radní Středočeského kraje, který je hlavním zadavatelem zakázky.

Plánovaný tendr má zajistit provoz vlaků na linkách PID v Praze a Středočeském kraji od konce roku 2029 do konce roku 2059. Potřebné nové elektrické velkokapacitní vlaky označované jako EMU 400 pořídí vysoutěžený dopravce. Mělo by jich být nejprve 60 s možností pořízení dalších šesti kvůli vyšší poptávce cestujících, za třicetileté trvání kontraktu pak zakázka počítá s možností nákupu dalších až 67 vozidel.

Už letos na jaře mělo hejtmanství určené základní specifikace zakázky, například že má jít o dvoupodlažní či sedmipodlažní dvousystémové elektrické jednotky s maximální délkou jednotky 106 metrů. Poté následovalo upřesňování hodnotících a kvalifikačních kritérií, jejich podobu by ve čtvrtek měli krajští radní schvalovat. „Vítám schválení tendru v radě hlavního města Prahy. Týmy organizátorů dopravy IDSK a ROPID udělaly opravdu kus dobré práce," reagoval na schválení zadání podmínek tendru středočeský krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

Doplnil, že pro hejtmanství byla a je zásadní transparentnost soutěže. „A proto jsme rádi, že se zapojila a zapojuje i Transparency International. Na veškeré procesy dohlížela a dohlíží," doplnil radní. Letos v květnu předpokládal vypsání soutěže na říjen 2024, nastalo tedy několikaměsíční zpoždění. Podle dřívějších předpokladů měl být vítěz tendru vybrán v červnu 2025 a smlouva uzavřena na podzim příštího roku.

Praha a Středočeský kraj jsou spoluzadavateli tendru, samotné vypsání soutěže bude mít na starosti Středočeský kraj, který je hlavním zadavatelem. Náklady na zakázku si kraj a hlavní město podle ředitele organizátora Pražské integrované dopravy ROPID Petra Tomčíka rozdělí zhruba půl na půl.

Tomčík dále řekl, že nyní musí zadání ještě schválit pražští zastupitelé a radní Středočeského kraje, což by se mělo obojí stát ve čtvrtek. Potom bude nutné připravit zadávací dokumentaci a smluvní dokumenty, takže s vypsáním tendru se podle ředitele počítá na konci ledna příštího roku. Trvání soutěže pak zadavatelé odhadují na 11 až 13 měsíců, dodal ředitel.

České dráhy koncem listopadu oznámily, že musely zrušit svůj interní tendr za 42 miliard korun na nákup vlaků, který zadaly kvůli účasti v plánovaném tendru. Podle státního dopravce bylo důvodem to, že hlavní město stále nespecifikovalo požadavky na pořizované vlaky. Tomčík to tehdy popřel a uvedl, že důvodem zrušení tendru drah je naopak to, že technické specifikace vlaků zveřejněny byly a soutěž ČD jim neodpovídala.

Vypsání tendru Prahy a kraje oproti původním plánům nabralo zpoždění, podle Tomčíka je však jasné, že přechod na novou zakázku v roce 2030 bude tak jako tak muset být postupný, a to kvůli omezenému množství vlaků, které jsou schopni výrobci najednou dodat. „Víme, že přechodné období je nutné řešit a budeme se tím zabývat," řekl ředitel.

Hodnocení článku je 40 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky železnice, správa, Praha, Středočeský, tendr, vlaky

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.