Počasí dnes25 °C, zítra25 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

Řetězce nabízí maso z nemocných kuřat, tvrdí spolek. Důkazem jsou bílá vlákna

, aktualizováno 14. dubna 2023, 8:27

Tuzemské supermarkety nabízí maso z nemocných kuřat. Tvrdí to spolek Obraz - Obránci zvířat, který zveřejnil nový průzkum. Zákazníci nemoc poznají podle bílých vláken, která jsou vidět pouhým okem. Důvodem je extrémně rychlý růst u přešlechtěných kuřat. Drbna kontaktovala i obchodní řetězce, jejichž produkty průzkum zahrnuje.

Zástupci spolku zamířili do řady obchodů v České republice, v Praze v prodejnách posbírali 789 vzorků, nejvíc ze všech krajů.

Nemoc bílých vláken

Je možné ji poznat podle bílých tukových pruhů na mase, které jsou viditelné pouhým okem. Tuková vlákna se tvoří u přešlechtěných kuřat kvůli extrémně rychlému růstu místo svaloviny. Maso s bílými pruhy ztrácí svoje výživové hodnoty, obsahuje totiž o 224 procent více tuku, o 10 procent více kolagenu a o 9 procent méně bílkovin. Zdroj: Obraz

„Supermarkety nabízí svým zákazníkům maso z přešlechtěných a nemocných kuřat. Tato plemena jsou vyšlechtěna k co největšímu a nejrychlejšímu růstu, až jim místo svalů roste tuk. Jejich život je krátký a plný utrpení. Nepřirozená rychlost růstu si vybírá krutou daň ve formě nejrůznějších zdravotních problémů a nemocí, včetně nemoci bílých vláken, se kterou se v supermarketech zákazníci setkávají naprosto běžně,“ uvedl v tiskové zprávě Radim Trojan, koordinátor kampaně Rychlokuřata ze spolku Obraz - Obránci zvířat.

Zástupci spolku připomněli, že kvalita masa jde v případě nemoci bílých vláken ruku v ruce s utrpením zvířat. 

„Zákazníci si zaslouží vědět, že reklamní slogany a obrázky šťastných a zdravých kuřátek jsou jen marketingový trik. Realita vypadá jinak. Supermarketům nezáleží na zvířatech ani na kvalitě nabízeného zboží. Mezi zákazníky jsme se setkali s pozitivními reakcemi na naši kampaň. Provedli jsme anketu, ve které zákazníci často zmiňují, že odteď budou více přemýšlet o tom, co kupují,“ přidal Trojan. 

Podle výsledků průzkumu se nemoc vyskytuje v průměru u 96 procent balení kuřecích prsou. Celkem obešli zástupci 259 prodejen devíti obchodních řetězců a vyhodnocovali 2 255 balení kuřecích prsou. V 95,7 procentech případů byla odhalena nemoc bílých vláken.

Studie zahrnuje maso z prodejen Kaufland, Albert, Penny, Billa, Lidl, Globus či Tesco. Drbna požádala o vyjádření všechny společnosti, které zástupci spolku zmiňují ve svém průzkumu. 

„Animal welfare (životní pohoda zvířat, pozn. redakce) je pro naši společnost důležitý a již delší dobu se touto problematikou zabýváme. V rámci standardní nabídky kuřecího masa nabízíme výhradně český původ a podporujeme tak české drůbežáře. Všichni naši dodavatelé jsou certifikovaní a splňují všechny legislativní normy,“ sdělila redakci za Kaufland Renata Maierl​.

Oblasti Animal Welfare se podle mluvčí Dany Bratánkové věnuje také Billa. Souvisí to například s ukončením prodeje vajec z klecových chovů nejpozději do konce roku 2023. 

„Billa poskytuje velkou šíři produktů na základě preferencí svých zákazníků. Ve svém portfoliu nabízí Venkovské anebo Zlaté kuře, u nichž probíhá výkrm 38 až 40 dní oproti 32 – 34 dnům u konvenčních kuřat. Krmné směsi jsou obohaceny o kukuřici a neobsahují živočišné tuky, kuřata z těchto chovů jsou chována v menším počtu a na vyšší podestýlce, tedy mají větší možnost pohybu a přirozeného chování. Drůbež je na porážku svážena a chytána bezklecovou technologií Peer Systém, veškerou manipulaci zajišťuje a doprava na porážku trvá maximálně do 3 hodin jízdy,“ řekla redakci. 

Firma drží cenu tohoto kuřecího masa na stejné úrovni jako u klasického konvenčního kuřecího. Pod značkou Billa Bio se pak prodává kuřecí maso a kuřecí produkty, kde se dodržují nejpřísnější zásady chovu a zpracování, dodala Bratánková. 

Mluvčí Penny Tomáš Kubík ubezpečil, že veškeré maso, které řetězec prodává, splňuje všechny zákonné požadavky i veterinární normy. „V Penny jsme navíc v České republice průkopníkem Animal Welfare přístupu ke zvířatům. Už před několika lety jsme nastavili pro naše dodavatele nadstandardní podmínky nejen pro chov vepřů a skotu, ale následně také pro chov a přepravu drůbeže. Chov kuřat musí splňovat přísnější standardy než stanovuje zákon, především pokud jde o klima v halách samotných, kde je vyžadována mimo jiné optimalizovaná vlhkost, dále je požadována nižší hustota osazení kuřat v hale, nebo se jedná o zkrácení doby přepravy kuřat na porážku a lepší podmínky při jejich vyskladňování,“ sdělil redakci. 

Základem fungování projektu Penny Standard Animal Welfare je spolupráce s vybranými českými dodavateli a zprostředkovaně i s jejich chovateli, kterým jsou stanoveny přísné požadavky na chov zvířat, přidal Kubík. 

„Životní podmínky zvířat na farmách dodavatelů jsou pro nás velmi důležité. Drůbeží maso odebíráme výhradně od tuzemských chovatelů, kteří jsou pod kontrolou státních dozorových orgánů. Dodavatelé nám garantují nejen český původ, ale také plnění všech legislativních požadavků včetně pohody zvířat. Na pohodě zvířat a dodržování standardů animal welfare nám velmi záleží, a kromě pravidelných jednání s dodavateli jsme se také setkali v širším plénu na jednání s organizací Obraz, kde byli přítomni dodavatelé, oborové organizace a zástupci ministerstva zemědělství,“ sdělil redakci PR tým společnosti Albert. 

Podle Státní veterinární správy nejsou podle důkazy pro ani proti tvrzení, že jsou bílá vlákna důsledek špatného zacházení se zvířaty nebo nevyhovujících podmínek výkrmu, uvedl server iDnes.cz„Zvířata při prohlídce před porážkou nejeví žádné neobvyklé chování ani příznaky bolesti či utrpení. Při prohlídce masa po poražení není tato vada nijak patrná,“ řekl serveru mluvčí veterinární správy Petr Vorlíček. Při veterinárních prohlídkách správa podle iDnes.cz nenachází nic, co by vznik pruhů mohlo naznačovat. Profesorka Martina Lichovníková z Ústavu chovu a šlechtění zvířat Mendelovy univerzity v Brně pro iDnes.cz průzkum označila za poplašnou zprávu a spotřebitelům podle ní nic nehrozí. 

„Zveřejnění výsledků průzkumu kvality kuřecího masa nabízeného supermarkety je součástí kampaně Rychlokuřata, kterou spolek Obraz vede od léta minulého roku. Jejím cílem je, aby se obchodní řetězce, restaurace a další potravinářské firmy připojily k závazku ECC (European Chicken Commitment), který definuje nové standardy pro chov kuřat. Ve Francii, Německu i v Polsku firmy tento závazek přijímají. U nás tak zatím z obchodních řetězců učinily pouze Trefa, Terno a Konzum Ústí nad Orlicí nebo třeba restaurační síť Bageterie Boulevard,“ dodal mluvčí spolku Ivo Krajc.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Obránci zvířat

Štítky maso, průzkum, nemoc, Billa, Kaufland, Penny Market, Praha, Lidl, kuře, Obránci zvířat

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Řetězce nabízí maso z nemocných kuřat, tvrdí spolek. Důkazem jsou bílá vlákna  |  Byznys  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.