Aplikace a programy, které školy využívaly pro výuku i komunikaci se žáky v době uzavření škol kvůli pandemii covidu-19, používají ty pražské i nadále. Učitelé v nich například žákům zadávají domácí úkoly, či jim do nich nahrávají materiály k probranému učivu. Například tablety či počítače využívají školy i ve výuce. Vyplývá to z odpovědí zástupců pražských škol, které ČTK oslovila. Školy zároveň zaznamenaly zvýšený počet dětí s psychickými problémy, například úzkostmi. V úterý uplyne pět let od doby, kdy se kvůli pandemii covidu-19 v Česku poprvé uzavřely školy.
„Techniku si vyučující zvykli používat od první do deváté třídy. Abychom mohli v době pandemie zavést on-line výuku, začali jsme využívat Google Workspace," uvedl ředitel Základní a mateřské školy Resslova v Praze 2 Milan Svoboda. Většinu technologií, které využívali v době pandemie, používají učitelé i nadále. Škola má podle něj nyní více počítačů, notebooků či tabletů než dříve, to ale souvisí i s dotacemi pro znevýhodněné žáky a nižšími cenami jednotlivých zařízení v posledních dvou letech, uvedl.
Na Gymnáziu Na Zatlance v Praze 5 využívali aplikace, jako jsou ty od Google, i před pandemií. V současné době například nemocným studentům umožňují účastnit se výuky on-line. Stejně jako na Gymnáziu Budějovická jim umožňují on-line konzultace.
Studijní výsledky žáků na Gymnáziu Postupická v Praze 4 zůstávají stabilně velmi dobré, škola výraznější změny nezaznamenala, uvedla ředitelka školy Šárka Hurtlová. Naopak na ZŠ Resslova se podle Svobody výsledky žáků přímo po pandemii rapidně zhoršily. Mnoho žáků se podle něj úplně přestalo učit.
„V současné době se situace stabilizuje, ale na většině žáků, kteří absolvovali on-line výuku, je to stále patrné," řekl. Nejvíce se podle něj zhoršení projevu u přijímacích zkoušek na střední školy. Žáci školy získávají podle něj výrazně méně bodů než před pandemií. Zároveň se podle něj přechází od výuky faktických znalostí k výuce kompetencí, tedy dovedností, což mohlo výsledky také ovlivnit.
„Je znát, že pandemie přinesla ze všeho nejvíce nárůst úzkostí a na to navazujících depresivních stavů různé závažnosti. Vnímám u studentů mnohem větší křehkost ve vztahu k situacím, které jsou jakýmkoliv způsobem spojené s hodnocením nebo domnělým hodnocením ze strany okolí," uvedla školní psycholožka z Gymnázia Budějovická v Praze 4 Kateřina Šmatláková. Souvisí to nejen se známkami ale i s tím, jak je vnímají spolužáci či učitelé. Studenti se podle ní po pandemii mnohem více zajímají o to, proč se danou věc učí.
Více žáků s psychickými potížemi pozorovali i na Gymnáziu Na Zatlance či na Gymnáziu Postupická, které nakoupilo do tříd antistresové pomůcky. Žáci je mohou využívat o přestávkách i při hodině, uvedla Hurtlová. „Psychický stav dětí se po pandemii určitě zhoršil. Stoupají počty případů úzkostí, depresí, sebepoškozování. Děti se ve volném čase spolu méně stýkají a nemají mezi sebou takové sociální vazby jako v minulosti,“ uvedl Svoboda.
Podle Svobody má i více dětí diagnostikované poruchy učení, nedával by to ale do souvislosti s pandemií. Technologie, které škola začala více používat, snižují podle něj rozdíly mezi dětmi, užitečné jsou například u dysgrafie či dyskalkulie. Zároveň tablety s překladači umožňují učitelům dorozumět se s dětmi cizinci, některé po příchodu do školy neumí vůbec česky, dodal.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.