sobota 24. července 2021 Kristýna

Nejstarší dochovaný kolotoč v Evropě se dočká opravy. Přispěje na ni také Praha 7

Praha 7 daruje Národnímu technickému muzeu peníze, které pokryjí část nákladů na opravu Letenského kolotoče. Konkrétně se bude jednat o částku 750 tisíc korun. Letenský kolotoč je nejstarší dochovaný kolotoč v Evropě, který vznikl v roce 1892, majetkem technického muzea je od roku 2004.

Rekonstrukce kolotoče vyjde na více než osm milionů korun

Městská část Praha 7 má dlouhodobě veliký zájem na obnově a zprovoznění této unikátní kulturní památky. Z tohoto důvodu se rozhodla na dokončení obnovy darovat Národnímu technickému muzeu 750 tisíc korun,“ píše se v dokumentu schváleném zastupiteli.

Muzeum tyo peníze dostane po převzetí díla od zhotovitele a uvedení kolotoče do provozu. Z dokumentu však není patrné, kdy se tak stane, darovací smlouvu by starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha Sobě) měl podepsat nejpozději v červenci. Smlouvu se zhotovitelem oprav podepsalo muzeum podle dokumentu letos v červnu a práce vyjdou na více než 8,4 milionu.

Kolotoč stál původně v Královských Vinohradech

Kolotoč nechal postavit majitel Josef Nebeský v roce 1892. Projekt i realizaci zajistil tesař Matěj Bílek. Konstrukce stála původně v Královských Vinohradech, a to nedaleko zájezdní hospody Na Kravíně.

Letenský kolotoč původně poháněl člověk, který pod podlahou chodil dokola a tlačil před sebou vzpěru podlahy. Právě při přesunu na Letnou byl tento pohon nahrazen strojním převodem. V té době tak byl kolotoč poháněn strojníkem stojícím pod podlahou ručně pomocí kliky se setrvačníkem i brzdou. Elektromotor pak byl na kolotoč nainstalován ve 30. letech 20. století.

O dva roky později jej majitel nechal přemístit na Letnou, která již patřila k Praze. Kolotoč se nacházel v sousedství stanice první pražské elektrické dráhy i horní stanice lanovky. V letních sezonách zde fungoval až do 90. let 20. století. Zajímavostí je, že podle velikosti koní nesloužil zřejmě pouze dětem, ale rovněž dospělým.

Od roku 1991 je kolotoč chráněný jako památka. O tři roky později z něj byl však odcizen orchestrion a zvon, v roce 1995 pak došlo k první větší restaurátorské rekonstrukci budovy kolotoče. 

Národní technické muzeum koupilo kolotoč v roce 2004 a kvůli jeho kritickému stavu jej uzavřelo. V srpnu 2019 bylo opraveno jedenadvacet dřevěných koní, rytíři i interiér kolotoče.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Juan de Vojníkov, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Štítky ČR, správa, muzea, zajímavosti, Praha, kolotoč, Praha 7, Letenský kolotoč

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.