Praha vypsala veřejnou zakázku na zhotovitele stavby Dvoreckého mostu mezi Smíchovem a Podolím. Most bude sloužit pro městskou hromadnou dopravu, pěší a cyklisty. 388 metrů dlouhý a 16 metrů široký most bude stát odhadem asi jednu miliardu korun. Stavební práce by měly trvat asi dva a půl roku.
Podle starostky Prahy 5 by most mohl být hotový asi do pěti let. „Řešilo se, zda by Dvorecký most mohl sloužit i pro auta, protože Praha 4 a Praha 5 mezi sebou mají jen jeden most, a to Barrandovský. Nakonec bude sloužit primárně pěším, cyklistům a vozidlům MHD,“ řekla pro Pražskou Drbnu starostka Prahy 5 Renáta Zajíčková (ODS). Účel mostu pouze pro MHD, cyklisty a pěší vychází ze změny Územního plánu z roku 2014. V případě potřeby po mostě budou moci jezdit i vozidla Integrovaného záchranného systému.
Právě pro pražskou MHD je plánovaná spojka mezi Smíchovem a Podolím jednou z nejzásadnějších staveb následujících let. „Stane se zárodkem takzvané jižní tramvajové tangenty propojující významné tramvajové tratě vedoucí od Barrandova a Modřan. Některým tramvajovým linkám se oproti zajížďce přes Palackého most zkrátí cesta až o šest kilometrů,“ pověděl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) a dodal, že díky novému mostu budou některé autobusové linky převedeny mimo Barrandovský most.
Velký přínos bude mít most podle Scheinherra také z hlediska propojení páteřních cyklostezek, které jsou vedené po obou březích a vznikne náhrada propojení přes rušný Barrandovský most.
Projekt výstavby Dvoreckého mostu má nejvyšší prioritu jak v Plánu udržitelné mobility, tak i ve Strategii rozvoje tramvajových tratí. Veřejná zakázka je podle Scheinherra nastavená tak, aby nezáleželo jen na ceně, ale také na délce záruční doby, délce stavby i odborné kvalifikaci, aby nový most měl opravdu špičkovou kvalitu.
„Součástí přihlášek budou i seznamy hotových stavebních prací, seznamy techniků, osvědčení o vzdělání a odborné kvalifikaci s popisem technického vybavení, se kterým bude firma pracovat. Jsem si jistý, že stavba Dvoreckého mostu bude v dobrých rukou,“ popisuje Scheinherr.
Východní vyústění mostu bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice. Západní pak poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Součástí projektu je návrh nové tramvajové a autobusové zastávky Dvorecký most.
Autorem vítězného návrhu jsou architekti ze studia ATELIER 6 a TUBES. Při hledání tvarového řešení se autoři inspirovali Františkem Menclem, který byl projektantem mostů pro hlavní město Praha v první polovině 20. století.
Prostor pod mostem zpracovává výtvarný umělec Krištof Kintera formou výtvarného díla. Pod Dvoreckým mostem by měla vzniknout multifunkční pomyslná kubistická krajina a „botanická zahrada“ pouličního osvětlení. Součástí projektu je kromě kulturní arény také kavárna s občerstvením, pikniková zóna nebo Kinterova autorská socha.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.