Pražští radní schválili tendr na stavbu heliportu, který bude plout na Vltavě u Vyšehradu. Využijí ho Všeobecná fakultní nemocnice i Ústav pro matku a dítě v Podolí. Stavět se má začít ještě letos a projekt za skoro čtyřicet milionů má být hotov v červenci příštího roku.
Heliport o velikost dvacet na dvacet metrů bude umístěn na plovácích a kromě zdravotníků ho budou moci využít při jakýchkoliv mimořádných situacích, které vyžadují nasazení speciálních složek Integrovaného záchranného systému. Unese ale jen vrtulníky do devíti tun.
Umístěn bude na pravém břehu v oblasti Rašínova nábřeží. Instalovány tam budou i ukazatel směru větru, zábradlí, přístupová lávka či připojení na elektrickou energii. Vše bude rozpojitelné, heliport bude možné rozebrat a převézt po řece.
„Je to téma, které tu dlouho rezonovalo. Hledaly se cesty jak to udělat tak, ne aby byli všichni spokojeni, ale aby to pro všechny bylo bezpečné,“ řekla na tiskové konferenci náměstkyně Alexandra Udženija (ODS). Podařilo se podle ní dodržet veškeré požadavky jak leteckého předpisu heliportu, tak ministerstva dopravy, úřadu pro civilní letectví, energetického stavebního úřadu, či povodí Vltavy. Celkem to bylo jedenáct subjektů.
„Podařilo se vyjasnit role všech účastníků, což na začátku nebylo úplně jednoduché. Díky tomu se odstranily některé duplicity,“ doplnil radní Zdeněk Kovářík (ODS).
Jednali i zástupci záchranářů a Všeobecné fakultní nemocnice, té bude primárně sloužit a ta ho bude mít ve správě. Město by na to totiž kompetenci nemělo. Obslouží ale i porodnici v Podolí, která žádný heliport k dispozici také nemá.
„Současný přistávací prostor v Zítkových sadech je dlouhodobým provizoriem. Nejen že se nachází v těsné blízkosti u výstupu z metra, ale je také velmi využívaným parkem. Pro záchranáře, kteří bojují o čas, je proto velmi komplikované čekat na vyklizení veřejného prostranství, aby mohl vrtulník vůbec přistát," sdělil v tiskové zprávě mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Všeobecná fakultní nemocnice původně plánovala stavbu heliportu ve svém areálu, od toho už ale ustoupila. „Je to poměrně komplikovaný plán. Protože na budovách samých se z hlediska jejich konstrukce i jejich ochrany stavět nedá,“ vysvětlil Kovářík. Stavbě vedle nich zase brání vzrostlé stromy.
Předpokládané ukončení zadávacího řízení by mělo být v červenci tohoto roku, hotovo pak v červenci roku příštího. Životnost má heliport dvacet let. Jak uvedla Udženija, hodnota zakázky je necelých 40 milionů bez DPH.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám