V divadle Mana proběhla ve středu 7. října autogramiáda a křest knihy s titulem Střípky vyprávění. Ta je dílem žáků nynější osmé třídy ze ZŠ Karla Čapka v Praze 10 a celý tým vedla třídní učitelka Veronika Dynterová. Kniha, která vznikala dva roky, je založena na vzpomínkách babiček, dědečků, pratet a dalších příbuzných dětí. Mimo jiné obsahuje také příběh jedné z posledních lidických žen, která přežila koncentrační tábor.
„Střípky vyprávění jsme společně tvořili během vyučování, i ve volném čase, kdy jsme si povídali s pamětníky, přepisovali texty, tvořili ilustrace a infoboxy. Na projektu se podílelo dvacet žáků,“ popisuje Veronika Dynterová a vzpomíná, jak přišla na nápad v dětech tímto originálním způsobem rozvíjet vztah k historii a literatuře: „K napsání první knihy Vršovice vyprávějí mě přivedly samy děti, které mi v hodinách dějepisu líčily příběhy svých babiček a dědečků z Vršovic. Proto jsme je navštívili, vyrazili do nedalekého domova důchodců i do ulic Vršovic a povídali si s lidmi, jak se žilo dříve.“
Střípky vytváření mají 145 stran a sestávají se z celkem 11 lidských příběhů. Kromě sugestivní historie z koncentračního tábora nechybí ani příběh muže, který je autorem obalu na oblíbenou sušenku Margot nebo příběh českého Indiana Jonese, který v Praze objevil největší pravěký hrob.
„V době, kdy se často mluví o tom, že děti mají malý zájem o čtení a o svět kolem sebe, považuji podobné aktivity za nesmírně důležité. Když slyší a zpracovávají příběhy osob, které znají od malička, je pro ně najednou historie mnohem bližší. Navíc, aniž by si to vlastně uvědomovaly, učí se rozeznávat souvislosti, selektovat informace a zpracovávat je,“ pochvaluje si ředitelka školy Ivana Vaňková.
ZŠ Karla Čapka klade obecně důraz na praktické a mimoškolní aktivity. Konkrétně Veronika Dynterová spolu se svou kolegyní Markétou Žítkovou se organizaci těchto aktivit věnují celoročně a propagují je i pod společným jménem 2Lehrerinen. V prosinci je například v plánu již tradiční Krampuslauf, populární průvod čertů (jeho případná realizace bude samozřejmě závislá na aktuální epidemiologické situaci). Zároveň provozují netradiční kroužek „Pes a já“, který děti učí, jak se správně chovat ke čtyřnohým mazlíčkům.
„Mám velkou radost z ředitelů a učitelů, kteří k práci s dětmi přistupují takto komplexně. Rozvíjet u dětí kreativitu, posilovat jejich sounáležitost se školou či propojovat teoretické s praktickým. To vše jsou aspekty, které u našich škol podporujeme,“ říká David Kašpar (VLASTA / STAN), místostarosta pro školství a kulturu. „Vnímám školy jako kulturní instituce,“ tvrdí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.