středa 19. ledna 2022 Doubravka

Nové byty, náměstíčka a propojení nádraží s metrem. Podívejte se, jak bude vypadat Florenc

Podoba Florence, která je považována za takzvaný brownfield, tedy za nedostatečně využívanou a zanedbanou oblast, se radikálně promění. Urbanistickou soutěž na budoucí podobu této pražské části vyhrál návrh česko-britského týmu architektů UNIT, A69 a MARKO&PLACEMAKERS. Mezinárodní soutěž, ve které se rozhodovalo mezi společnostmi z Nizozemska, Švýcarska a Česka, vyhlásily firmy Penta Real Estate a ČSAD Praha holding ve spolupráci s naším hlavním městem.

Na Florenci vzniknou náměstíčka, byty i zeleň

Florenc se dočká nové podoby, která by této části Prahy měla vdechnout nový život. O svěží vzhled a dostatečné využití tohoto prostoru se postará česko-britský tým architektů UNIT, A69 a MARKO&PLACEMAKERS, který vyhrál soutěž s názvem Florenc 21. Toto uskupení vytvoří stovky bytů, náměstí a nové ulice s obchody. Obyvatelé Prahy se tak mohou těšit na čtvrť, ve které nepůjde jen o nové kancelářské budovy.

Architekti a zadávající subjekty si dali záležet na tom, aby se z Florence stala oblast vhodná pro bydlení, nakupování i práci. Podle informací Camp Praha autoři v plánech vyznačili parcely pro deset typů bydlení – byty pro nezadané, studenty i důchodce, domy nájemní i ty určené pro zaměstnanecké bydlení.

Kromě obytných budov i architektonických dominant, které pomohou občanům v orientaci, vzniknou na křižovatkách cest i malá náměstíčka a veřejná prostranství, kde nebude chybět dostatek zeleně a světla.

Největší výzvou byla podle vítězného studia práce s terénní morfologií a bariérami, kterých je na Florenci neuvěřitelné množství. Potenciál Florence spočívá podle architektů v její centrální poloze. „Leží blízko historického jádra města, zároveň mezi Karlínem a Žižkovem. Je to jedno z nejdůležitějších míst v Praze z hlediska budoucího rozvoje,“ řekl architekt Filip Tittl.

Florenc zůstane důležitým spojovacím bodem

Z Florence by se mělo stát území, které propojuje všechny okolní čtvrti. Tato lokalita, která je vnímána zatím spíš problematicky, po plánovaných změnách s jistotou nepřijde o svou tradiční funkci, zůstane autobusovým nádražím spojujícím Prahu se zbytkem Evropy.

„Snažíme se svým návrhem toto území otevřít a zpřístupnit opravdu všem, budoucím obyvatelům, těm stávajícím i návštěvníkům,“ doplnil druhý z dvojice architektů Igor Marko.

Vzhledem k důležitosti tohoto dopravního místa se architekti s velkým zájmem zaměřili právě na budovu nádraží a propojení s metrem. Nově by tak autobusové nádraží mělo být propojeno se stanicí metra Florenc. Zatímco autobusy budou přijíždět na plochu v úrovni terénu, odjezdová stání najdou cestující pod zemí.

Vodu bude ohřívat kanalizace

Vzhledem k nepříznivým klimatickým změnám se soutěžící týmy zaměřily i na ekologické otázky. Architekti z UNIT, A69 a MARKO&PLACEMAKERS do studie zapracovali tepelná čerpadla, díky kterým může být získáváno teplo na ohřev vody z kanalizační stoky.

Kromě tepla se achitekti zabývali také výsadbou stromů či dostatkem slunných míst, proto navrhli zeleň tam, kde bude opravdu přispívat k ochlazování okolí. Orientaci ulic připravili v plánu tak, aby docházelo k příjemnému proudění vzduchu.

Jak bude vypadat Florenc budoucnosti? Rozhoduje se mezi třemi návrhy

Institut plánování a rozvoje Prahy představil tři finálové návrhy mezinárodní urbanistické soutěže FLORENC21. Do soutěže se přihlásilo celkem 57 týmů, do první fáze pak porota na základě portfolií vybrala pět týmů, které zpracovaly koncept...

Kdy začne stavba není jasné

Soutěž měla dvě fáze, přičemž nultá fáze byla otevřená každému, kdo splňoval přísné podmínky. Zájem o revitalizaci Florence mělo nakonec 57 firem se zkušenostmi s urbanismem i revitalizací brownfieldů. Zajímavé návrhy na proměnu Florence byly k vidění na výstavě v Centru architektury a městského plánování (CAMP), kde k nim Pražané mohli do 25. listopadu vyjádřit své připomínky a přispět tak k výslednému rozhodnutí o tom, kdo se stane vítězem soutěže Florenc 21.

„Vítězný návrh si nás získal pro jeho městské řešení s přiměřeným měřítkem a návrh propojení mezi Těšnovem a Žižkovem s novým veřejným prostorem na úpatí Žižkova. Navíc řeší možnost budoucího nového umístění magistrály v prostoru Těšnova, které dává příležitost pro vytvoření nového městského parku,“ uvedl náměstek primátora pro místní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu). 

Kdy proměna Florence začne, zatím není jisté. „Protože na tomto území musí proběhnout změna územního plánu, nelze odhadnout, kdy bychom měli začít stavět. Samozřejmě chceme co nejdříve,“ řekl dnes dopoledne pro Pražskou Drbnu mluvčí Penta Investments Ivo Mravinac.

Hodnocení článku je 68 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto IPR Praha

Štítky stavby, doprava, Florenc, architektura, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.