Jen málokterý cestující, který jede tramvají mezi zastávkami Urxova a Balabenka ví, že právě jede po nejstarším nepřetržitě provozovaném úseku pražských elektrických tramvají. Právě dne je tomu 125 let od začátku elektrické dráhy Praha – Libeň – Vysočany.
Zásluhu na vybudování této tramvajové tratě nemá nikdo jiný než český elektrotechnik František Křižík, který s myšlenkou na elektrickou dráhu v tomto úseku přišel již v roce 1892. Při plánování zúročil své první praktické zkušenosti s provozováním první české elektrické dráhy na Letné.
Součástí projektu však nebyl jen úsek Urxova – Balabenka, ale šlo o celou malou tramvajovou síť, která byla v té době tvořena dvěma tratěmi Florenc – Balabenka a Palmovka – Libušák (dnes zastávka U Kříže). Křižík v roce 1896 uvedl obě tratě v několika etapách do provozu, úsek na Florence vedl dnešní Křižíkovou ulicí.
K prodloužení kmenové tratě až do Vysočan na dnešní křižovatku s Jandovou ulicí došlo v roce 1898. O tři roky později přibyla také krátká odbočka v Českomoravské ulici. Celkem tato trať dosáhla délky 7,76 kilometrů. Patřila k ní také krátká manipulační odbočka do vozovny v ulici Švábky, kde byla i elektrárna, která tratě napájela.
Úsek, který dnes slaví 125 let své existence, během let prošel celou řadou změn. Již v roce 1908 byl zdvoukolejněn, a později byly koleje ještě dvakrát výrazně přeloženy. S výjimkou trati v Křižíkově ulici se po všech úsecích tehdejšího Křižíkova dopravního podniku jezdí dodnes.
Na některých místech lze dokonce najít po původních tratích i stopy. Jedná se především o několik růžic po závěsech trolejového vedení.
Nejvýznamnější památkou je však budova bývalé elektrárny na Švábkách, která stojí dodnes. Existuje i Křižíkova vozovna, není však vidět, jelikož ji v roce 1910 obklopila nová přístavba.
V Muzeu městské hromadné dopravy v Praze je vystaven originální podvozek jednoho z vozů Křižíkovy dráhy, který se dochoval pro příští generace díky spolupráci Technického muzea pro Království české a Elektrických podniků královského hlavního města Prahy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.