Počasí dnes2 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Nejstarší úsek elektrických tramvají funguje již 125 let. Je mezi zastávkami Urxova a Balabenka

Jen málokterý cestující, který jede tramvají mezi zastávkami Urxova a Balabenka ví, že právě jede po nejstarším nepřetržitě provozovaném úseku pražských elektrických tramvají. Právě dne je tomu 125 let od začátku elektrické dráhy Praha – Libeň – Vysočany.

Křižík přišel s myšlenkou na elektrickou dráhu v tomto úseku již v roce 1892

Zásluhu na vybudování této tramvajové tratě nemá nikdo jiný než český elektrotechnik František Křižík, který s myšlenkou na elektrickou dráhu v tomto úseku přišel již v roce 1892. Při plánování zúročil své první praktické zkušenosti s provozováním první české elektrické dráhy na Letné.

Všechny tehdejší tratě byly jednokolejné s výhybkami. Vozový park pak postupně vytvořilo 19 motorových a 7 vlečných vozů.

Součástí projektu však nebyl jen úsek Urxova – Balabenka, ale šlo o celou malou tramvajovou síť, která byla v té době tvořena dvěma tratěmi Florenc – Balabenka a Palmovka – Libušák (dnes zastávka U Kříže). Křižík v roce 1896 uvedl obě tratě v několika etapách do provozu, úsek na Florence vedl dnešní Křižíkovou ulicí.

K prodloužení kmenové tratě až do Vysočan na dnešní křižovatku s Jandovou ulicí došlo v roce 1898. O tři roky později přibyla také krátká odbočka v Českomoravské ulici. Celkem tato trať dosáhla délky 7,76 kilometrů. Patřila k ní také krátká manipulační odbočka do vozovny v ulici Švábky, kde byla i elektrárna, která tratě napájela.

Křižíkův dopravní podnik se v roce 1900 stal akciovou společností a v této samostatné podobě vydržel až do roku 1907. V srpnu téhož roku jej převzaly Elektrické podniky královského hlavního města Prahy.

Po téměř všech úsecích Křižíkova dopravního podniku se jezdí dodnes

Úsek, který dnes slaví 125 let své existence, během let prošel celou řadou změn. Již v roce 1908 byl zdvoukolejněn, a později byly koleje ještě dvakrát výrazně přeloženy. S výjimkou trati v Křižíkově ulici se po všech úsecích tehdejšího Křižíkova dopravního podniku jezdí dodnes.

Na některých místech lze dokonce najít po původních tratích i stopy. Jedná se především o několik růžic po závěsech trolejového vedení.

Nejvýznamnější památkou je však budova bývalé elektrárny na Švábkách, která stojí dodnes. Existuje i Křižíkova vozovna, není však vidět, jelikož ji v roce 1910 obklopila nová přístavba.

V Muzeu městské hromadné dopravy v Praze je vystaven originální podvozek jednoho z vozů Křižíkovy dráhy, který se dochoval pro příští generace díky spolupráci Technického muzea pro Království české a Elektrických podniků královského hlavního města Prahy.

Hodnocení článku je 94 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Archiv DPP

Štítky tramvaj, doprava, Praha, elektrifikace, výročí, 125 let, František Křižík, Balabenka, Vysočany, Libeň, dopravní společnost, Florenc, Letná, Muzeum městské hromadné dopravy v Praze, Palmovka

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Nejstarší úsek elektrických tramvají funguje již 125 let. Je mezi zastávkami Urxova a Balabenka  |  Společnost  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.