Počasí dnes9 °C, zítra10 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Praha vsadila na známé tváře. Kampaní s fiktivním seriálem chce zvýšit počet pěstounů

Metropole chce kampaní, která má podpořit pěstounství, zvýšit počet pěstounů. Praha vsadila na známé tváře, a tak se v kampani objeví Lucie Benešová, Marek Němec, Jana Stryková a moderátor Honza Dědek. Organizátoři upozorňují na problematiku pěstounské péče již od 15. ledna, kdy představili na reklamních plochách údajný start nového sitkomu Pěstouni. Vedle fiktivního seriálu spustili také facebookový profil a web Novipestouni.cz.

Dlouhodobě v Česku v pěstounské rodině vyrůstá podle loňských výkazů ministerstva práce skoro 12 tisíc dětí. Zhruba 72 procent jejich pěstounů jsou prarodiče a jiní příbuzní.

Každý čtvrtý Čech o pěstounství uvažuje

Každé dítě má mít šanci vyrůstat v rodině. V ústavní péči jsou přitom tisíce dětí, pro které hledáme pěstouny. Povzbudivé je, že podle průzkumu společnosti Ipsos každý čtvrtý Čech by o pěstounství sám uvažoval. Chceme tento potenciál využít, a proto kampaň na podporu pěstounství spouštíme,“ uvedla radní pro sociální politiku a zdravotnictví Milena Johnová (Praha Sobě). „V Praze bychom potřebovali dvojnásobný počet pěstounů,“ doplnila.

Cílem kampaně je podpořit zájem o pěstounství a bourat mýty, které od něj lidi odrazují. Třetina dotázaných v průzkumu uvádí například jako faktor odrazující od přijetí dítěte to, že už děti mají nebo jsou na přijetí moc staří. Přitom fungující či starší domácnosti patří mezi jedny z nejvhodnějších žadatelů o pěstounství.

Přišlo mi smysluplné a přínosné se této kampaně zúčastnit,“ sdělil moderátor talk show 7 pádů Honza Dědek. S Lucií Benešovou ve fiktivním seriálu hraje rodiče. „Mám pár přátel, kteří se stali pěstouny, a ti říkají, že to není vždy jednoduché, ale ten pocit je prý neuvěřitelný. Sám děti nemám, ale kdybych byl v nějakém vztahu, minimálně bych o pěstounství přemýšlel,“ dodal.

O „nepopsatelném pocitu“, když dítě bere pěstouny jako vlastní rodiče, hovořili také pěstouni manželé Trojanovi.

Pěstounství a adopce není totéž

Pěstounská péče je formou náhradní rodinné péče o děti, o které se nemůže starat žádný z biologických rodičů ani poručník. Mezi pěstounem a dítětem přitom nevzniká takový právní poměr jako například u adopce. Právě rozdíl mezi adopcí a pěstounstvím podle průzkumu nezná téměř čtvrtina lidí. Průzkum společnosti Ipsos, kterého se loni v prosinci zúčastnilo 1055 obyvatel České republiky ve věku 18 až 65 let, dále mimo jiné ukázal, že pro 29 procent lidí je lákavá možnost vzít si „pěstounskou dovolenou“, kdy se o dítě na několik dní postarají vychovatelé. Třetina osob by ocenila vyšší finanční odměnu.

Pěstounská péče je formou náhradní rodinné péče o děti, o které se nemůže starat žádný z biologických rodičů ani poručník. Mezi pěstounem a dítětem přitom nevzniká takový právní poměr jako například u adopce. Právě rozdíl mezi adopcí a pěstounstvím podle průzkumu nezná téměř čtvrtina lidí.

Podle radní Johnové stát dostatečně nepodporuje pěstounství, které upravuje zákon o ochraně dětí. Ministerstvo práce připravilo novelu, kterou schválila vláda a projedná Parlament. Podle Asociace Dítě a rodina, Asociace náhradních rodin či Profesního sdružení přechodných pěstounů předloha není systémová, nedostatek pěstounů nevyřeší a situaci dětí by mohla ještě zhoršit. Žádaly o přepracování. Asociace i aliance upozorňují na vysoký počet dětí v ústavech, nedostatek pěstounů i jejich malé finanční ohodnocení.

Poslanci by mohli normu začít v příštích dnech projednávat. Na podpoře pěstounů či omezení ústavní péče zákonodárci opozičních, ale i koaličních stran shodu nemají. Není tak jisté, zda se zákon do říjnových voleb stihne schválit.

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto pixabay.com, praha.eu

Štítky ČR, rodina, správa, zábava, média, Praha, pěstounství, pěstounská péče, Lucie Benešová, Honza Dědek, Jana Stryková, Marek Němec, adopce, průzkum, Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Praha vsadila na známé tváře. Kampaní s fiktivním seriálem chce zvýšit počet pěstounů  |  Společnost  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.